Punkt: 8. Processen att utse ungdomsrepresentant till GA Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2018

Från Sekretariatet

Datum: 2018-09-07

Punkt: 8. Processen att utse ungdomsrepresentant till GA

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Vart tredje år har svenska sektionen rätt att inkludera en ungdomsrepresentant i delegationen till Global Assembly. Detta sker första gången 2019. Att ha en ungdomsrepresentant med i GA-delegationen ger sektionen en unik möjlighet att “skola in” en yngre amnestymedlem i organisationens internationella verksamhet på högsta beslutande nivå samt att få in hens synpunkter i delegationens arbete. Förhoppningsvis en person som vill fortsätta att utveckla sitt engagemang inom organisationen även efter GA.

Ungdomsrepresentanten ska vara inkluderad i hela delegationsprocessen, liksom de andra GA-delegaterna. Det innebär att ungdomsrepresentanten deltar i delegationens förarbete (inläsning, förmöten), under Global Assembly samt i delegationens efterarbete (återrapportering till styrelsen och medlemsrörelsen).

Uppdraget

Den person som utses som ungdomsrepresentant är förpliktigad att delta i uppdraget upp till ett år.

Nedan följer ett förslag på uppgifter/möten ungdomsrepresentanten kan förväntas göra/delta i:

- Våren:Förmöte där ungdomsrepresentanten får veta mer om GA och hur det går till

- Våren:Inläsning av utvalda underlag

- Våren: Det regionala forumet

- Juni: Styrelsemöte (under punkten när resolutionerna/GA diskuteras)

- Juni: Delegationsmöte

- Juli/början av augusti: GA-mötet

- Augusti: Styrelsemöte (återrapportering från GA)

- Oktober: Megahelgen (återrapportering från GA)

- Ev några utvalda ungdomsarrangemang (återrapportering från GA)

Under uppdragstiden pågår även specifika aktiviteter för ungdomsrepresentanterna från alla de sektioner som har rätt att inkludera en ungdomsrepresentant i sin GA-delegation 2019. Det kommer att finnas en kontaktperson på AIS (det internationella sekretariatet) och ungdomsrepresentanterna kommer att kunna ha kontakt via ett digitalt forum. Under det regionala forumet och GA kommer det också att anordnas vissa specifika möten för ungdomsrepresentanterna.

Val av ungdomsrepresentant

Det är ordföranden som utser GA-delegationen. Sekretariatet behöver därför lämna förslag på 2-3 personer under  år 25 år som skulle passa som ungdomsrepresentanter senast 15 januari 2019 till ordförande.

Sekretariatet föreslår följande process för att välja ut lämpliga kandidater:

1. Sekretariatet informerar om uppdraget i Insats oktobernummer och uppmanar intresserade medlemmar att höra av sig till sekretariatet för ytterligare information.

2. Sekretariatet tar fram en ansökningsblankett där uppdragets omfattning och krav definieras samt där intresserade medlemmar får svara på ett antal frågor, utifrån intresse, erfarenheter och kompetens.

3. Sekretariatet vänder sig med riktad information till studentrådet och ungdomsrådet.

4. Sekretariatet väljer ut två-tre kandidater utifrån anmälningsblanketterna och samtal med för uppdraget intressanta personer samt deras referenser.

5. Ordförande eller om ordförande delegerar uppgiften till det internationella utskottet, intervjuar utvalda personer. Ordförande fattar beslut.

KRITERIER

• Intresse för organisationens styrning

• Intresse för MR-frågor

• Erfarenhet av att delta i något större amnestyarrangemang, t ex årsmötet eller megahelgen

• Mycket goda kunskaper (tal och skrift) på engelska, spanska eller franska

Styrelsen föreslås besluta

att utse ungdomsrepresentant till GA-delegationen i enlighet med föreslagen process.