Punkt: 4. Medlemsdemokratiprojektet Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2018

Från Sekretariatet

Datum: 2018-09-07

Punkt: 4. Medlemsdemokratiprojektet

DISKUSSIONSUNDERLAG

Inledning

Medlemsutskottet och sekretariatet hade i augusti ett möte för att diskutera igenom samt utveckla de tre modeller för representativ demokrati som varit aktuella det senaste året, för att sedan kunna avgöra vilka två modeller som skulle presenteras för styrelsen och verksamhetsmötet i oktober. Tyvärr kom vi inte så långt under mötet att det var möjligt att avgöra vilka två modeller som var bäst.

Det finns både positivt och negativt med alla modellerna. Mötet diskuterade dessutom en form av kombination av distrikt och region, vilket återspeglas i den modell som nedan presenteras som “distrikt”. Utöver det finns dessutom en renodlad “regionsmodell”. Eftersom mötet inte nådde ända fram enades vi om att lägga in frågan på styrelsens septembermöte för att hela styrelsen ska kunna diskutera alla tre modellerna.

Medlemsutskottet och verksamhetsutvecklarna har lämnat kommentarer till underlaget.

Underlaget inleds med några generella reflektioner över representativ demokrati som sådan. Därefter presenteras tre olika sätt att organisera en representativ demokratimodell, direktdemokrati samt två jämförelser av de olika modellerna.

Sektionsstyrelsens intention är att lägga fram ett förslag om representativ demokrati till årsmötet 2019. Om förslaget avslås fortsätter sektionen med direktdemokrati. Fördelar och nackdelar med direktdemokrati behöver ses i relation till den representativa modell som sektionsstyrelsen väljer att gå vidare med, därför görs i nuläget inget omfattande arbete med att beskriva eller analysera direktdemokrati som modell.

Medlemsutskottets kommentar

“Under workshopen med medlemsutskottet och arbetsgruppen på sekretariatet gick vi igenom de tre olika alternativen för en representativ demokrati att baseras på: grupper, distrikt och regioner. Utifrån olika aspekter listade vi för- och nackdelar, men hann inte så långt som var tänkt.

I uppföljande diskussioner i medlemsutskottet har vi kommit fram till att vi förespråkar grupper och regioner som alternativ för den representativa demokratin. Som vi ser det är utmaningarna med distrikten för stora. Något som även diskuterats i styrelsen tidigare.

Medlemsutskottet lutar åt att grupper är det bästa alternativet, men ser det som värdefullt att ha flera alternativ att diskutera både på styrelsens septembermöte och Megahelgen.

Medlemsutskottet har också förmedlat att det ska läggas fram ett förslag om detta till årsmötet 2019, för att inte ytterligare förlänga processen.”

Fokus för läsning och frågor för sektionsstyrelsen att ta ställning till

Syftet med styrelsens diskussion är att landa i vilka två modeller som ska presenteras för verksamhetsmötet. Följande frågor kan hjälpa den processen:

• Vilka modeller leder till en bättre medlemsdemokrati än nuläget?

• Olika modeller kan komma att kräva olika mycket resurser. Dels för att upprätta dem, men också för att förvalta och vidmakthålla dem. Hur stora resurser får medlemsdemokratin ta i anspråk?

• Vilka modeller klarar förändringar i organisationen, till exempel nya engagemangsformer?

Underlag

Demokratimodeller för representativ demokrati