Punkt: 6. Styrelsens arbetsordning (inklusive relationen mellan styrelse och generalsekreterare) Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2018

Från Sekretariatet

Datum: 2018-09-07

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

I bifogat underlag (se pdf) har en ny första del tillfogats styrelsens arbetsordning. Denna del har rubriken “Relationen mellan styrelsen och generalsekreteraren”. Här definieras både

styrelsens och generalsekreterarens uppdrag och ansvarsområden. Vi har lagt ihop detta i ett och samma dokument, dels för att på så sätt tydliggöra styrelsens och generalsekreterarens gemensamma ansvar för sektionens utveckling, dels för att tydliggöra gränsdragningarna mellan de båda parternas uppdrag och ansvar.

I styrelsens arbetsordning följer också en del ändringsförslag, främst baserade på styrelsens beslut från junimötet 2018. Vi har även gjort två tillägg utifrån FRII:s kvalitetskod, bland annat att styrelsen ska fastställa sektionens riskanalys och generalsekreterarens lön (vilket i det senare fallet redan sker idag, men inte stått med i arbetsordningen eller på styrelsens dagordningar).

Ändringsförslagen i dokumentet är markerade i rött, både föreslagna tillägg och strykningar.

Styrelsen föreslås besluta

att anta dokumentet “Relationen mellan styrelsen och generalsekreteraren”;

att anta föreslagna revideringar i “Styrelsens arbetsordning”.

Underlag

Relationen mellan styrelse och generalsekreterare samt styrelsens arbetsordning