Rapport från Amnestys internationella kommitté (AIK) Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2008

Från: Amnestys internationella kommitté (AIK)
Datum: 4 december 2008

Rapport från Amnestys internationella kommitté (AIK) inför sektionsstyrelsens möte den 6 december 2008

En ny AIK
I samband med sektionsstyrelsens möte den 18 april 2008, antogs ett nytt direktiv för AIK:s verksamhet som ersatte kommitténs ursprungliga direktiv från 2002. De nya riktlingerna baseras på en rapport som författades av en uppdragsgrupp för översynen av arbetet i AIK, bestående av Hanna Roberts och Henrik Zetterquist. Till skillnad från det föregående direktivet anger det nuvarande bland annat en tydlig arbetsordning och fastslår att medlemssammansättningen bör bestå av 6-8 kontinuerligt aktiva medlemmar valda på årsbasis. Utöver de ordinarie medlemmarna ska sektionsstyrelsens ordförande, generalsekreteraren samt minst en styrelseledamot ingå i kommittén. Den sammankallande väljs internt bland kommitténs ordinarie medlemmar.

Det första mötet
Den nytillsatta kommitténs första sammankomst ägde rum den 8 november 2008 på sekretariatet i Stockholm. Mötet leddes av Stefan Johansson som flerårigt varit AIK:s sammankallande. Efter en presentationsrunda höll Stefan ett föredrag om Amnestys organisation, dess internationella beslutsprocesser samt AIK:s plats och specifika roll inom organisationsstrukturen. Därefter hölls ett pass om organisationens historiska utveckling följt av en redogörelse om AIK:s tillkomst, uppdrag och det konkreta arbetet.

I samband med alla mötespunkter gavs alla närvarande möjligheten att ställa frågor samt diskutera kommitténs roll och den enskilda kommittémedlemmens konkreta arbete och ansvar. Under dagen fick mötesdeltagarna även tillfälle att umgås under mer informella former och lära känna varandra lite närmare.

Sammansättning och ansvarsfördelning
Nya AIK består av Stefan Johansson, Sara Belfrage, Linda Billfalk, Bengt Brülde och Robert Tolonen. Tanken är att stanna vid detta medlemsantal ett tag framöver för att skapa en stabil kärngrupp. I enlighet med direktivet ingår även sektionsstyrelsens ordförande, Anna Nilsdotter, och sektionens generalsekreterare, Lise Bergh, i kommittén. Till sektionsstyrelsens representanter har Sofia Halth och Mahyad Tavakoli valts detta år. Kommitténs samtliga medlemmar utom Sara Belfrage var närvarande under mötet. De flesta kommittémedlemmar har antingen juridisk, filosofisk eller statsvetenskaplig utbildningsbakgrund och ett flertal är för närvarande yrkesverksamma inom något av dessa områden.

Ambitionen var att en ny sammankallande för kommittén skulle väljas redan vid detta mötestillfälle. Stefan Johansson ansåg att tiden var inne för att någon annan tar över och försökte förmå någon av de nytillkomna medlemmarna att åta sig ansvaret. Men då de flesta ledamöter ännu inte hade någon insyn och praktisk erfarenhet av kommitténs arbete, bestämdes det att valet av en ny sammankallande skulle uppskjutas något. Någon särskild ansvarfördelning gjordes inte.

Under mötet beslutades det även att Robert Tolonen ska efterträda Lisa Tönnes som EU-föreningens kontaktperson. Beslutet att ansvaret för EU-föreningen ska ligga på AIK hade redan tagits under sektionsstyrelsemötet den 13-14 juni 2008.