Postkodlotteriet Underlag till styrelsemöte 1-2 december 2008

Datum: 28 november 2008

Postkodlotteriet

Sekretariatets förslag till budget 2009 är en balanserad budget om 63 335 tkr och innehåller tillsvidare inga intäkter från Postkodlotteriet. Anledningen till detta är att avtalet med Postkodlotteriet blev klart den 17 november och vi får inte reda på utdelningen till Amnesty förrän den 8 december. Den summa som tillfaller Amnesty kommer att betalas ut dels detta år, dels i maj 2009 och det är ännu inte klart vilken redovisningsprincip som ska gälla för intäktsredovisningen.

Oavsett storleken på det bidrag från Postkodlotteriet som ska intäktsföras 2008 är det sekretariatets förslag att SFIs nyckeltal blir avgörande för hur mycket som kan gå till sektionens verksamhet respektive hur mycket som går vidare som ett bidrag till den internationella rörelsens verksamhet genom International Mobilization Trust (IMT).

Vad gäller frågan om eventuella intäkter 2009 från Postkodklotteriet föreslår vi att sekretariatet återkommer till styrelsemötet i januari 2009 med förslag på hur dessa medel ska användas.

Förslag till beslut

att låta storleken på de intäkter som kommer från Postkodlotteriet 2008 och som ska gå till verksamhet i sektionen avgöras med hänsyn till SFIs nyckeltal,

att eventuella ytterligare intäkter ges i form av ett bidrag till den internationella rörelsen via IMT, samt

att sekretariatet inkommer med ett underlag till styrelsemötet i januari 2009 om hur intäkterna från Postkodlotteriet 2009 ska användas.