Årsmötesformer 2009 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2008

Från Sekretariatet
Datum: 23 oktober 2008

Att använda metoden påverkanstorg som beredningsform på årsmötet

Bakgrund

En beredningsform som finns för att öka deltagande och diskussion på ett årsmöte är påverkanstorg. Denna metod kan kombineras med ett valtorg, där de nominerade till förtroendeposter ställs ut på ett "torg" där medlemmar kan gå runt och ställa frågor.

Andra metoder är beredningsgrupper i kombination med diskussionstorg/café (med eller utan Valtorg) eller bara beredningsgrupper.

Två "Amnestycaféer" skulle ha genomförts på årsmötet i Västerås, men fick ställas in p g a tidsbrist. Den klassiska formen att öka deltagarnas möjlighet att delta på Amnestys årsmöten har varit beredningsgrupper.

Påverkanstorg är ett alternativ till beredningsgrupper som erbjuder större möjlighet för årsmötesdeltagaren att styra över var och när denne ska delta.

Förslaget är att pröva påverkanstorg på Amnestys årsmöte 2009 som beredningsform för att se hur detta kan öka deltagandet.

Ett påverkanstorg förändrar inte upplägget av årsmötet, under samma tid som andra beredningsformer tidigare använts kan man använda påverkanstorg. En konsult har ett cirka pris på 30000kr som inkluderar allt inklusive förberedande utbildning av torgvärdar och andra funktionärer, till genomförandet av påverkanstorget på årsmötet och utvärdering efteråt.

Förslag till beslut
- Att använda påverkanstorg som beredningsform på årsmötet 2009.