- Skriv ut
- Uppdaterad 19 Sep 2013
Sekretariatets förslag till budget 2009 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2008
Till: Styrelsen, Budgetmötet
Från: Sekretariatet
Datum: 9 oktober 2008 (rev 081013)
Sekretariatets förslag till budget 2009
Inledning
Bakgrund
Styrelsen har givit sekretariatet i uppdrag att upprätta ett budgetförslag för 2009.
Budgetförslaget är ett underlag till budgetmötet som hålls 25 oktober där distriktsombud
och övriga medlemmar har möjlighet att lämna synpunkter på budgeten. På styrelsens
möte den 26 oktober ger styrelsen sekretariatet direktiv för det fortsatta budgetarbetet
och utifrån dessa tas den definitiva budgeten fram till styrelsemötet den 6 december.
Sekretariatets budgetförslag bygger på:
- Handlingsplanen 2004-2010 och etappmålen 2007-2008.
- Strategierna för fundraising, kampanj, mr- och medlemsutbildning, aktivism samt ungdomsarbete.
- Styrelsens direktiv från junimötet
- De begränsningar som ges av Stiftelsen för insamlingskontroll
-
De reservkrav som styrelsen beslutat om
Handlingsplanen för 2004–2010 fastställdes av årsmötet i Hallunda 2004. Följande
områden prioriteras i handlingsplanen:
- Hävda rätten till fysisk och psykisk integritet
- Slå vakt om kvinnors rättigheter
- Skydda flyktingars rättigheter
- Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
- Öka aktivismen
- Skapa en dynamisk organisation
-
Växa
tidsperiod. Hur etappmålen ska uppnås konkretiseras i en speciell målstyrningsbilaga.
Budgeten är ett redskap för att dessa mål ska kunna nås.
Strategier
Styrelsen kommer i december att fatta beslut om en mångfalsstrategi för sektionen som
vi i stor utsträckning redan tagit hänsyn till i budgetförslaget. De olika strategierna behandlas
under respektive programområde.
Styrelsens junidirektiv för budgetarbetet
Styrelsen beslutade på sitt junimöte att intäktsbudgeten tillsvidare ska omsluta 66,5 mkr.
Beloppet utgick från en intäktsprognos för 2008 som upprättades i maj och som till stora
delar baserade sig på budgeterat utfall 2008. Styrelsen beslutade vidare att budgeten skulle
vara balanserad eller ge ett överskott.
Intäktsbudget
(Bilaga 2)
Inledning
Sekretariatet tog i september fram en ny intäktsprognos för 2008 och utifrån den så beräknas
de totala intäkterna 2009 till 63,1 mkr, vilket är en minskning med 3,4 mkr jämfört med det
första budgetförslaget. Anledningen till minskningen beror främst på att värvningen av
medlemmar och bidragsgivare via face-to-face (F2F) inte uppnått intäktsmålen 2008, vilket
påverkar budgeten 2009.
Intäktsbudgeten 2009 ökar med 4 524 tkr jämfört med prognosen för 2008 vilket motsvar
en ökning med 8 %.
Nedan följer en kort sammanfattning av intäktsbudgeten uppdelad på intäktsslag.
Förändringarjämfört med budgetförslaget från juni kommenteras särskilt.
Från och med 2009 kommer intäkternas benämningar och uppställning att anpassas
till att följaFRII:s riktlinjer och förändringen inleds med detta budgetförslag.
Medlemsavgifter
Intäkterna från medlemsavgifter budgeteras till 17 985 tkr. Intäkterna från medlemsavgifter
via inbetalningskort budgeteras till 2 800 tkr. Omläggningen till löpande medlemsår (vilket
innebär att alla medlemsavgifter gäller 12 mån istället för kalenderår) som gjordes 2008
påverkar 2009 i större utsträckning än vad som var beräknat. Intäkterna från medlemsavgifter
via autogiro påverkas av att F2F-värvningen 2008 inte nådde de uppsatta målen och
beräknas till 15 100 tkr.
Insamlade medel
Intäktsgruppen insamlade medel beräknas uppgå till 43 530 tkr efter att Amnestyfondens
andel räknats bort.
Nedan följer en genomgång av de intäktsslag som finns inom intäktsgruppen.
Intäkterna från Grupper och distrikt budgeteras till 3 800 tkr vilket är 1 300 tkr mer än i
det första budgetförslaget. Anledningen är att ABG:s tillgångar i samband med
nedläggningen tillfaller sektionen samt att grupper och distrikt i samband med att
gruppavgiften försvinner förväntas ha möjlighet att i större utsträckning ge bidrag till
sektionen.
Intäkterna från Insamlingsbrev minskar stadigt då vi har en mindre grupp givare som
betalar via inbetalningskort, och budgeteras till 2 000 tkr.
Gåvor via autogiro budgeteras till 33 600 tkr vilket är drygt 2 mkr lägre än i första
budgetförslaget. Anledningen är att F2F-satsningen 2008 inte nådde de uppsatta målen.
Inkomstbortfallet märks mest på längre sikt och budgeten för 2009 har räknats ned och
räknar med en nyvärvning av 7 500 nya medlemmar via F2F. Anledningen till att vi inte
lyckats värva i önskad utsträckning beror till största delen på att det har varit svårt att
anställa rekryterare. Vi märker även av ökad konkurrens och en viss mättnad på några
av de platser vi har värvat på.
Gåvor från organisationer budgeteras till 350 tkr.
Intäkterna från Företagsamarbete och Företagsgåvor begränsas av de nya riktlinjerna för
företagssamarbeten och budgeteras lågt.
Övriga insamlingsaktiviteter och ospecificerade gåvor budgeteras i nivå med tidigare år.
Intäkterna från Testamenten är svårbudgeterade och budgeten baseras på ett snitt av
utfallet de senaste fem åren.
Humanfonden budgeteras i enlighet med styrelsebeslut till 70 % av beräknad utdelning
den sista april i år.
Amnestyfondens andel är enligt avtalet om gemensam insamling 11 % av insamlade
medel.
Försäljning
I intäktsgruppen ingår förutom försäljning och prenumerationer även Amnestyakademin
och Uppdragsutbildningar. Intäktsgruppen förväntas öka och beräknas till 1 285 tkr.
Bidrag
Budgeten räknar inte med några bidrag från Arvsfonden eller liknande eftersom inga
ansökningar planeras.
Kostnadsbudget
(Bilaga 3)
Inledning
Budgetramen 2009 uppgår till 63 120 tkr vilket är 4 800 tkr högre än prognosen för
2008, en ökning med drygt 8 %.
Kostnadsbudgeten delas in i sju programgrupper (bilaga 3). Tillsammans speglar
dessa Amnestys verksamhet. Varje programgrupp delas i sin tur in i olika program
och sedan än mer detaljerat i delprogram (bilaga 4).
Fördelningen mellan fasta och disponibla budgetdelar kommer att redovisas på
styrelsens decembermöte
Förslag på ny och utökad verksamhet har kursiverats i avsnitten nedan.
Kampanj
I programgruppen ingår Kampanjer & aktioner, Sommarkampanj, Blixtaktioner,
Kortkampanjen, Flykting och migration samt från och 2009 arbetet med Ekonomiska
relationer och företag.
I enlighet med sektionens kampanjstrategi kommer kampanjarbetet att fokuseras
till större kampanjer vilket under 2009 främst kommer att innebära ytterligare interna
utbildningsinsatser samt lansering av den globala Dignity-kampanjen. Även Sveriges
ordförandeskap i EU kommer att uppmärksammas genom en övergripande kampanj
med fokus bl.a. på diskriminering, rättighetsinskränkningar i spåren av "kriget mot
terrorismen” samt asyl- och migrationsfrågor. Större externa konferenser planeras
inom ramen för bägge kampanjerna .
En sommarkampanj liknande Sommarturnén 2008 planeras även under 2009.
Temat för kampanjen kommer att fastställas under hösten 2008.
Blixtaktionerna kommer att finnas kvar i samma form som tidigare år. Eftersom
distributionen av blixtaktioner numera är elektronisk finns det inga direkta kostnader
förutom lönekostnader.
Kortkampanjen kommer även fortsättningsvis att komma ut med 11 nummer per år.
Under 2009 är ambitionen att kunna erbjuda prenumeranterna att betala via autogiro
vilket förhoppningsvis kommer leda till lägre avhopp men också att vi kan använda
Kortkampanjen som upggraderingsprodukt i våra telefonaktiviteter.
Amnesty är en av medlemsorganisationerna i Rådgivningsbyrån för asylsökande
och flyktingar (RGB). RGB ger gratis rådgivning samt kan agera ombud i ärenden
som rör såväl asyl som humanitära skäl. Amnesty hänvisar människor ur båda
dessa kategorier till RGB. Medlemsavgiften är 100 tkr, resterande 130 tkr är ett
frivilligt bidrag. De frivilliga bidragen är en förutsättning för RGB:s överlevnad.
Sverige har ordförandeskapet i EU under hösten 2009. Olika former av aktiviteter,
seminarier är på planeringsstadiet för knyta samman utestående asylrättsliga
och migrationsrättsliga frågor inom ramen för det gemensamma europeiska
asylsystemet ( CEAS ).
Ekonomiska relationer och företag är ett nytt program som uppstår i och med
att Amnesty Business Group integreras i sektionen. Arbetet under 2009 kommer
bl. a att fokuseras på dialog och utbildning gentemot företag inom råvaru- energi-
och säkerhetsbranschen, påverkansarbete gentemot Exportkreditnämnden och
relevanta myndigheter gällande kreditgivning till företag samt "alliansbyggande"
med "progressiva" företag för bindande regler och ramverk på CSR-området.
Information och kommunikation
Till programmet räknas Lobby- och mediaarbete, MR-info, Amnesty Press (AP),
Amnestyakademin och övrig extern utbildning, Sneställt samt arbetet för en
Tillgänglig hemsida.
Största delen av Lobbyverksamhet avser årets avgift till EU-föreningen (584 tkr)
men även kostnader för deltagande i Almedalen och på MR-dagarna ingår i
programmet.
Programmet Mediaarbete budgeterar för pressklipp och bevakning samt inköp av
Årsrapporten från IS. Varje år genomförs en marknadsundersökning bland
journalister där de får uttala sig om företags och organisationers externa
kommunikation, trovärdighet, service och andra kriterier. Amnesty har under
senare år hamnat bland de tio bästa och undersökningen finns med i budgeten
2009.
I programmet MR-info budgeteras för inköp av rapporter samt arbetsmaterial från IS.
Amnesty Press föreslås ha fem nummer under 2009, lika många som 2008, de
ökade kostnaderna beror på att upplagan ökar i takt med medlemsutvecklingen.
Enligt MR- och medlemsutbildningsstrategin ska vi erbjuda utbildning om mänskliga
rättigheter i Amnestyakademin. Via utbildning ska vi synliggöra vårt arbete för fler i
det svenska samhället. Utbildning är också ett medel för att öka aktivismen och
mångfalden och stärka vårt kampanjarbete. På sikt ska kursavgifterna i Amnestyakademin
täcka de kostnader som finns i Amnestyakademin. Under 2009 inleder vi en långsiktig
samverkan med Riksidrottsförbundet. Amnesty ska medverka till ökade kunskaper
kring mänskliga rättigheter inom Riksidrottsförbundet och dess medlemsförbund.
Sneställt behandlar frågor om könsroller och diskriminering av kvinnor. Projektet
bekostades från början med medel från Arvsfonden men bedrivs nu i mindre omfattning
i egen regi. Kostnaderna inom programmet avser träffar och utbildning för
informationsnätverket samt framtagande av nytt material.
Dokumentärfilmsprojektet Angeläget som riktar sig till ungdomar fortsätter 2009. Även
detta projekt var inledningsvis finansierat av Arvsfonden men drivs under 2009 till
50% i Amnestys regi, de övriga 50% bekostas av Kultur och Ungdom.
En budgetpost är inlagd för att göra vår hemsida mer tillgänglig. Genom att
tillhandahålla basinformation på lättläst svenska, och eventuellt teckenspråk och
andra språk än svenska ger man fler personer möjlighet att ta del av och stödja
Amnestys arbete.
Stöd till aktivism
I programgruppen ingår stöd till Specialgrupper, Grupper och distrikt, Insats, Distrikt
Skåne/Blekinge, Distrikt Göteborg, Landprogram, Övrig utbildning, Ungdomsarbete,
Utveckla aktivism samt Distrikt Stockholm.
Insats är namnet på nya Grupptrycket och utgivningsplanen 2009 innefattar nio
ordinarie nummer och tre temanummer.
Ett nytt program 2009 är Utveckla aktivismen. I programbudgeten finns en projekttjänst
med syfte att bland annat implementera delar av sektionens ungdoms- och
mångfaldsstrategi i sektionens löpande arbete. För att öka antalet unga personer med
utländsk bakgrund i Amnesty finns det i programmet en satsning på riktad
medlemsrekrytering genom att utbilda ett antal Amnestyambassadörer ur målgruppen.
Därutöver ska en utökning och mångfaldsatsning göras på Frivillilgedarskapsprogrammet
samt ett projekt genomföras för att öka mångfaldskompetensen inom Amnesty. Utöver
detta ingår en fortsatt satsning på och stöd till Ungdomsråd och utåtriktade aktiviteter
genomförda av ungdomsgrupper. Även en satsning på ICT (information and
communication technology) med syfte att attrahera och mobilisera nya målgrupper
genom sms och webben kommer genomföras.
Medlemmar och organisation
Programgruppen avser kostnader för Årsmötet, Budgetmötet, Intersektionella möten,
ICM, Styrelsen, Valberedningen, Granskningskommittén samt Oförutsedda utgifter.
ICM är det internationella rådsmötet som hålls vartannat år. Budgeten räknar med sex
deltagare på ICM 2009.
Insamlingsarbete
Inom programgruppen ingår F2F, Telemarketing, Insamling och marknadsföring.
Kostnaderna för programgruppen insamlingsarbete budgeteras till 10 631 tkr att
jämföra med 11 758 tkr 2008. Minskningen beror främst på att budgeten för F2F
liksom intäkterna är lägre och anpassade till den storlek på F2F-program vi anser
kunna driva under 2009. Det har också skett en del omfördelning mellan konton för
att rymma mer utveckling. Under 2009 kommer vi att bibehålla aktivitetsnivån inom
telemarketing, direktmarknadsföring och F2F (något lägre än prognostiserat utfall 2008)
för att upprätthålla en fortsatt intäktsökning från våra basområden i fundraisingstrategin.
Vi kommer även fortsättningsvis bedriva värvning med bas i Stockholm, Göteborg och
Malmö men under en kortare tidsperiod i Malmö och Göteborg. Däremot kommer
sommarturnén där vi besöker orter i övriga Sverige att utökas något.
Under 2009 kommer vi att större utsträckning arbeta med utveckling inom
fundraisingområdet, till exempel genom att utveckla nya värvningskanaler för att
bredda fundraisingarbetet samt bearbeta nya målgrupper utifrån mångfalds- och
ungdomsstrategin. Vi kommer också att i högre grad arbeta med utvecklingsområdet
stora gåvor från individer samt samarbeten med nya målgrupper som t ex stiftelser/fonder.
I detta ingår samarbetet med Postkodlotteriet som om det blir av kommer att innebära
ökade intäkter till Amnestys verksamhet, ökad synlighet i grupper som vi normalt inte
når med vår kommunikation, men också aktiviteter från Amnestys sida för att
marknadsföra samarbetet. Budgetförslaget 2009 innehåller inte ev intäkter från
Postkodlotteriet. Området företagssamarbeten kommer att tonas ner utifrån
Amnestys riktlinjer för samarbete med företag.
Utöver de direkt intäktsgenererande aktiviteterna kommer vi att fortsätta att satsa
på stödområdena i fundraisingstrategin genom att prioritera "brandingarbetet"
(One Amnesty) och att stärka vårt varumärke genom att ännu tydligare än tidigare
samla kommunikationen under ett tak. En fortsättning på rebrandingprojektet finns
i budget där vi vill fortsätta implementeringen av vår nya grafiska profil i rörelsen.
Dessutom vill vi intensifiera arbetet med utvecklingen av internet och annan digital
teknik för att nå nya målgrupper men också underlätta för människor att skänka
en gåva eller bli medlem.
Amnestyfonden och sektionen bedriver gemensam insamling. Amnestyfondens
andel av insamlingskostnaderna budgeteras till 1 200 tkr.
Gemensamma kostnader
Här budgeteras för Sekretariatet, Verksamhetsutveckling, IT, Tryckeri, Avskrivningar
och Personalkostnader.
Personalkostnaderna beräknas till 18 341 tkr vilket är 1 608 tkr högre än 2008.
Tre nya tjänster ingår i budgeten 2009: två nya tjänster inom kampanj resp
fundraising som en konsekvens av omorganisationen samt att en tjänst från
ABG flyttas över till sektionen i samband med ABG:s integrering.
Det föreslagna fasta tjänsteutrymmet 2009 för sektionens anställda
(exkl Amnestyfonden) motsvarar 34 tjänster. Det fasta tjänsteutrymmet per sista
september 2008 var 31 tjänster,
Internationella rörelsen
IS-avgiften är det obligatoriska bidrag vi betalar till det internationella sekretariatet.
Bidraget beräknas efter hur stora intäkter vi har med avdrag för vissa insamlingskostnader.
Kostnaden för 2009 utgörs av tre delar: Faktiskt bidrag att betala baserad på
avgiftsunderlaget 2006 och 2007, reserv från 2007 att upplösa samt reservering för
IS-avgiften 2011 baserad på avgiftsunderlag 2008 och 2009. IS-avgiften 2009 är
beräknad till 18 027 tkr.
I programgruppen finns även en budgetpost för internationella samarbeten som avser
besök till och från andra sektioner.
Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI)
SFI avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt SFI:s regler måste
minst 75 % av en 90-kontohavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och
omvänt får alltså som mest 25 % av insamlade medel gå till insamlings- och
administrationskostnader. SFI gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de
förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna.
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
Prognos 2008
|
Prognos 2009
| |
Verksamhetsintäkter |
37 953
|
43 967
|
50 281
|
53 353
|
58 596
|
63 120
|
Ändamålskostnader |
27 646
|
28 898
|
37 709
|
40 807
|
45 490
|
48 826
|
Insamlingskostnader |
7 377
|
7 647
|
7 715
|
5 873
|
6 988
|
7 626
|
Administrationskostnader |
2 924
|
3 089
|
3 411
|
5 246
|
5 841
|
6 668
|
Ändamålskostnader 75 % regeln |
73 %
|
65 %
|
75 %
|
76 %
|
77,6 %
|
77,4 %
|
Insamling & administration 25 % regeln |
27 %
|
24 %
|
22 %
|
21 %
|
21,9 %
|
22,6 %
|
Reserverna
I budgetmanualen sägs: " Svenska Amnesty har, genom årsmötesbeslut (senast maj
2003), valt att dela in det egna kapitalet i tre delar; en budgetbaserad reserv, en
Humanfondsreserv och en resterande del (ibland kallad "överreserven")”. Den
Budgetbaserade reserven skaenligt styrelsebeslut i maj 1998 följa den internationella
normen så att den omfattar 75% avpersonalkostnader och 25% av övriga kostnader,
vilket tolkas som sekretariatskostnader inkluderande avskrivningar. Skillnaden
mellan det som ska finnas i reserven och det totala egna kapitalet blir en "överreserv".
Beräkningen av det utgående egna kapitalet 2009 utgår från prognosen för 2008
och beräknas uppgå till 17 928 tkr. Det bundna reservkravet ökar med 1 206 tkr
eftersom budgeterade personalkostnader ökar och uppgår till 14 201 tkr. Den
utgående Humanfondsreserven 2009 beräknas till noll. Humanfondsreserveringen
om 1 695 tkr som avsattes 2007 upplöses och övergår till överreserven och varken
prognosen för 2008 eller 2009 visar på att utfallet från Humanfonden kommer att
överstiga budget så inga nya avsättningar tillkommer. Den s k överreserven uppgår
till 3 727 tkr.
Diagrammet visar förändringen av reserverna (eget kapital) över tiden.
Förslag till beslut om 2009 års budget
Sekretariatet föreslår styrelsen
att tillsvidare anta den av sekretariatet föreslagna intäktsbudgeten 2009 på 63 120 tkr
att styrelsen tillsvidare beslutar om en kostnadsbudget på 63 120 tkr
Bilagor:
- Sammanfattning budget 2009.
- Intäktsbudget 2009.
- Kostnadsbudget 2009
- Programbudget 2009.