Inför sektionens etappmål 2009-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 april 2008

Datum: 2 april 2008

Inför sektionens etappmål 2009-2010

Inledning
På styrelsens möte i oktober 2007 beslutades att sekretariatet till styrelsens aprilmöte 2008 och utifrån det internationella sekretariatets tredje operativa tvåårsplan (ISOP3) skulle inkomma med ett förslag till process för arbetet med sektionens etappmål 2009-2010.

ISOP3 har nu kommit och täcker perioden 1 april 2008 - 31 mars 2010. Eftersom den internationella rörelsen tillämpar ett brutet verksamhetsår, kommer sektioner som bygger verksamheten på kalenderår alltid något i ofas med den internationella planeringen i början och slutet av en planeringsperiod. Vi vill därför redan nu flagga för att sektionens etappmål 2010 på något sätt ska integreras med en tillsvidare okänd internationell handlingsplan (ISP) för 2010-2016 som antas av ICM 2009 och en svensk dito som antas av årsmötet våren 2010.

Förslag till process
På sekretariatet har inletts ett arbete med att se vilka konsekvenser ISOP3 har för vår verksamhet 2008 utifrån det faktum att budget och verksamhetsplaner redan är lagda för året. Vi kommer också att göra en första bedömning av vad som krävs för att anpassa den svenska sektionens verksamhet till IS operativa planer för 2009 och (första kvartalet) 2010.

Vi föreslår därför att sekretariatet får i uppdrag att till styrelsens möte i september 2008 inkomma med ett första förslag på etappmål med målstyrningsformuleringar för 2009-2010 och att beslut om etappmålen därefter integreras med beslutsprocessen om budgeten. Det skulle innebära att sekretariatet får styrelsens synpunkter på förslaget i september och återkommer med ett reviderat förslag till etappmål till oktobermötet, då även sekretariatets förslag till budget 2009 presenteras. Eventuella slutliga justeringar kan sedan göras av styrelsen i december 2008 då även slutligt beslut om budget fattas.

Förslag till beslut

att arbeta enligt den av sekretariatet föreslagna processen ovan.