Örebrodistriktet Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2011

Datum: 28 januari 2011

Distrikt Örebro

Distrikt Örebro har under det senaste året visat flera tecken på att inte ha en fungerande verksamhet, vilket uppmärksammats av sektionsstyrelsen vid ett flertal tillfällen.

Då distriktet inte inkommit med redovisning för 2009, inte antagit standardstadgar för distrikten och inte heller hållit årsmöte, anser sekretariatet att de uppfyller de kriterier som gäller för ett "vilande" distrikt enligt styrelsens direktiv i dokumentet "Distriktens roll och uppdrag" (se bilaga).

Distriktsombudet i Örebro har nu meddelat att man avser att hålla ett möte där man upplöser den nuvarande styrelsen och “deponerar” distriktets ekonomiska tillgångar hos sektionen.

Sekretariatet föreslår därför att styrelsen tillsvidare formellt betraktar distrikt Örebro som “vilande” och uppdrar åt sekretariatet att hitta sätt att med hjälp av intresserade medlemmar i distriktet få igång verksamheten igen. Distriktets ekonomiska tillgångar ska kunna återföras till distriktet när väl verksamheten kommit igång på ett tillfredsställande sätt.

Förslag till beslut

att distrikt Örebro tillsvidare definieras som ett “vilande” distrikt,
att distriktets ekonomiska tillgångar tillsvidare deponeras hos sektionen,
att uppdra åt sekretariatet att tillsammans med intresserade medlemmar i distriktet så snart som möjligt åter starta en fungerande verksamhet i distriktet.

Bilaga

Ur “Distriktens roll och uppdrag”, direktiv antagna av distriktsstyrelsen i juli 2010:

"Vilande" distrikt
I perioder kan enskilda distrikts verksamhet ligga nere, främst p.g.a. problem att hitta personer som vill ta på sig ansvar för verksamheten. Frånvaron av stödjande, utvecklande och initiativtagande funktioner får allvarliga konsekvenser för verksamheten på sikt, och såväl berörda grupper som sektionens styrelse och sekretariat har ett ansvar att rekrytera intresserade medlemmar som kan bygga upp verksamheten på nytt. Ett distrikt betraktas som "vilande" om det under ett verksamhetsår inte genomfört något årsmöte, och verksamheten därmed inte lever upp till de formella krav som ställs i stadgarna. Svenska sektionens styrelse ansvarar i en sådan situation för att distriktets ekonomi och formella strukturer avvecklas. Styrelsen ska årligen redovisa vilka distrikt som är vilande, samt vilka åtgärder som satts in för att bygga upp verksamheten i dessa distrikt.