Livesändning på årsmötet 2011 Underlag till styrelsemöte 1-2 februari 2011

Datum: 21 januari 2011

Livesändning på årsmötet 2011

Bakgrund
Föregånget av ett årsmötesbeslut diskuterades på styrelsens novembermöte möjligheten att livesända delar av årsmötet. För att läsa mer om bakgrunden, se underlaget ”mer tillgängligt årsmöte” som presenterades till novembermötet och finns länkat på nytt till detta mötes dagordnding. På novembermötet beslöt styrelsen att hänskjuta frågan om vad som kan livesändas till strategigrupp 2 som presenterar ett förslag enligt nedan.

Förslag
Den huvudsakliga principen bakom vad som livesänds och inte är att ingen ska känna sig hämmad att delta i debatter och diskussioner som har demokratisk vikt på grund av att de livesänds. Vissa saker av det vi föreslår kan livesändas har visserligen demokratisk vikt, som Amnestyåret och nominerade till val, men är punkter där det i praktiken sällan blir någon diskussion/debatt. Skulle det ändå upplevas som hämmande att vi sänder de delarna så kan vi ju tänka om till nästa år.

Förutsättningen för att vi alls ska livesända bör vara att personer som inte vill medverka på film har en möjlighet att avstå och att vi kan se till att de inte syns i bild genom att kameran är riktad mot scenen i plenum. Om allt nedan är intressant att livesända är en annan fråga.

Strategigrupp 2 påminner också om att ingen på styrelsemötet i november argumenterade för att sända hela mötet live och direkt utan redigering.

SG2 föreslår därför,

att följande KAN livesändas:

- Inledning, anföranden, Amnestyåret, förberedelser och samkväm med nominerade (dvs i princip hela fredagen).
- Seminarier som i huvudsak fungerar som anföranden, val. (Vi bör inte livesända seminarier som i första hand bygger på aktivt deltagande.)
-Avslutning

och;

att följande INTE kan livesändas:

- beredningsgrupper (lördagen)
- besluten (söndagen)
- seminarier som bygger på aktivt deltagande (dvs ett demokratiseminarium som styrelsen håller i, ex.vis, bör inte livesändas)
-Självklart kan vi inte heller sända "korridorshäng", middagen eller festen live om inte det handlar om speciella snuttar där deltagarna gett sitt medgivande först.

Förslag till beslut

att styrelsen antar förslaget om vad som kan respektive inte kan livesändas på årsmötet 2011 enligt ovan.
____________