Rapport gällande motion om Amnestys rapportering på Nordkorea Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2010

Till. Styrelsen
Datum: 15 december 2009

Rapport gällande motion om Amnestys rapportering på Nordkorea

Sekretariatet (Andrea Bodekull) har kontaktat Nordkorea-utredaren på IS, som nu är tillbaka efter tjänstledighet, för att i motionens anda initiera och verka för en viss uppgradering av arbetet på Nordkorea. Under utredarens bortavaro har arbetet på landet inte varit så aktivt då teamet även täcker Japan, Sydkorea och Mongoliet. Dock kommer arbetet nu att uppgraderas, rapporter och aktioner är planerade.

I april i år publicerades ett underlag tll FN:s MR-råd och den periodiska översynen av länder. I samband med den kom också ett aktionscirkulär för lobbyarbete. I augusti publicerades tre mindre så kallade fact sheets med information och rekommendationer till nordkoreanska regeringen. De ämnen som tas upp är: Torture, Death Penalty and Abductions; The Right to Food and Monitoring Human Rights; Freedom of Movement, Opinion and Expression. Dessutom har ett aktionsfall har lagts upp i individualsbasen (vilket sektionen tagit upp och lagt ut till en grupp). Ytterligare rapporter är planerade till slutet av året och till nästa år.

Sekretariatet har informerat motionärena om kontakten med IS och även försett dem med den senaste informationen som kommit, vilket de förklarat sig mycket nöjda med. Sekretariatet har även satt utredaren och motionärerna i kontakt med varandra då den förre uttryckte intresse för det.

Bilaga – årsmötesbeslut 31:2009

§ 31 Rapportering gällande Nordkorea – motion

Beslut

att svenska styrelsen verkar för en viss uppgradering av bevakning och rapportering gällande Nordkorea, inte minst med tanke på att landet framstår som ett av de svåraste problemområdena i dagens värld då det gäller mänskliga rättigheter – detta enligt Amnestys egen rapportering i årsrapporterna,

att svenska styrelsen arbetar för att det internationella sekretariatet tydliggör hur och vilka länder som prioriteras och med vilka kriterier.