Underlag till it-/webbdiskussionen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2004

Från: Christian Engberg
Datum: 16 januari 2004

Underlag till it-/webbdiskussionen

Underlaget innehåller ett förslag till eventuellt tillägg till handlingsplanen men framför allt ett par diskussionspunkter som jag hoppas kommer resultera i en tydligare målriktning i styrelsens arbete avseende svenska Amnestys utveckling på Internetsidan.

I den kommunikativa plattformen (ORG 10/002/2002) och kommunikationspolicyn (ORG 10/003/2002) står det många fina formuleringar, som att vi skall vara den främsta källan på Internet vad gäller information på svenska om mänskliga rättigheter. Utvecklingen av IT nämns som en möjlighet i SWOT analysen (kommunikativa plattformen) och bland de kommunikativa strategierna nämns att vi skall utveckla Internetkommunikationen.

Det jag främst saknar är lite mer konkreta mål, något som vi faktiskt och praktiskt kan arbeta mot. Webbplatsen kan bli ett effektivt kommunikationsmedium och en bra kanal för att föra ut information till
medlemmar och allmänhet. Man kan naturligtvis diskutera värdet i konkreta och utvärderingsbara mål men nu är målen så svävande att svenska Amnestys utveckling på Internetsidan mer eller mindre kan stå helt still och vi kommer ändå kunna hävda att vi uppfyllt målen i kommunikativa plattformen.

Arbetet kan göras utan att det nämns i handlingsplanen men för att ge lite tyngd åt det föreslår jag att vi lägger in en punkt under punkt 4 ”Effektiva strukturer”. Jag har inte lyckats med någon jättebra formulering men något i stil med: ”Vi skall arbeta för att öka webbplatsens användning och genomslagskraft såväl internt som externt samt kontinuerligt lägga resurser på ny infomations- och kommunikationsteknik som passar vår verksamhet” –återigen en fin formulering. ;)

Frågor jag vill att styrelsen diskuterar:
· Hur blir vi främsta källan på Internet vad gäller information på svenska om mänskliga rättigheter?
· Hur behåller vi den tätpositionen?
· Vad gör vi för att öka aktivisternas och allmänhetens kännedom om och användning av webbplatsen?
· Vilken är styrelsens roll i detta?