Förslag till handlingsplan 2004-2010 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2004

Från: Handlingsplanegruppen
Datum: 14 januari 2004

Handlingsplan

Svenska sektionen av Amnesty International

2004 - 2010

Amnesty Internationals vision är en värld där varje människa åtnjuter alla de mänskliga rättigheter som ingår i Allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna och andra internationella normer och lagar för mänskliga rättigheter.

I sin strävan att uppnå denna vision åtager sig Amnesty International att, inom ramen för sitt arbete att främja alla mänskliga rättigheter, utreda och agera med tyngdpunkt på att förhindra och sätta stopp för allvarliga kränkningar av rätten till fysisk och psykisk integritet, åsikts- och yttrandefrihet och av rätten att inte bli diskriminerad.

Svenska sektionen av Amnesty International ingår i ett globalt samfund av människorättsförsvarare som arbetar enligt principerna internationell solidaritet, effektivt agerande för drabbade individer, global täckning, de mänskliga rättigheternas allmängiltighet och odelbarhet, opartiskhet och oberoende samt demokrati och ömsesidig respekt. Vårt arbete ska präglas av ett mångfalds- och jämställdhetsperspektiv. Vi ska alltid öppet redovisa vår verksamhet och vår ekonomi inför medlemmar och allmänheten.

Under åren 2004 - 2010 ska följande verksamheter prioriteras:

· Rätten till fysisk och psykisk integritet
· Kvinnors rättigheter
· Flyktingars rättigheter
· Effektiva strukturer
· Tillväxt

1 Förutsättningar för svenska sektionens handlingsplan
1.1 Den internationella långsiktsplanen

Det internationella rådsmötet 2003, som ägde rum i den lilla mexikanska staden Cocoyoc, antog en integrerad strategisk plan för åren 2004 - 2010. Denna plan beskriver allt som hela Amnestyrörelsen ska göra. Den behandlar översiktligt Amnestys åtagande och mål, våra arbetsmetoder och vår organisation. Följande sju mål sattes upp för vårt åtagande:

1. Bygga upp ömsesidig respekt och bekämpa diskriminering
2. Kräva rättvisa och bekämpa straffrihet
3. Hävda alla människors rätt till fysisk och psykisk integritet
4. Försvara mänskliga rättigheter vid väpnade konflikter
5. Främja och skydda rättigheterna för dem som fördrivits från sina hem
6. Slå vakt om kvinnors och flickors rättigheter
7. Främja ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter

Den internationella planen bygger på en omvärldsanalys som genomfördes 2002. I arbetet deltog experter också utanför Amnesty, vilket gav en bred överblick av situationen för mänskliga rättigheter.

1.2 Operativa planer

Den strategiska planen kompletteras med operativa tvåårsplaner, som utarbetas av det internationella sekretariatet (IS) och fastställs av den internationella styrelsen. Den nuvarande operativa planen beskriver konkret vad IS kommer att bidra med under perioden 2004 - 2006. Sektionernas operativa planer ska sammantagna uppfylla den internationella.

Ytterligare två operativa planer kommer att utarbetas av IS för att täcka hela perioden fram till 2010. Avsikten är att de operativa planerna ska uppfylla alla mål som finns i långsiktsplanen.

1.3 Prioriteringar inom den svenska handlingsplanen

Den successiva utvidgningen av Amnestys åtagande gör det nödvändigt för svenska sektionen att prioritera sitt arbete. Tidigare kunde vårt åtagande sammanfattas i fyra punktsatser; nu omfattar det alla rättigheter, även de ekonomiska, sociala och kulturella. Denna handlingsplan fastställer grunderna för sektionens arbete under de kommande sex åren.

Det åligger styrelsen att årligen se över prioriteringarna och målformuleringarna i handlingsplanen inom ramen för den internationella sexårsplanen. Den internationella rörelsens operativa planer kommer att vara styrande, eftersom de anger vilka underlag som svenska sektionen kommer att ha att arbeta med. Detta gör att vi måste vänta på de kommande operativa planerna för att kunna formulera mål för kommande kampanjer. Även om möjligheten finns, kommer vi av resursskäl knappast att själva kunna ta fram kampanjmaterial som komplettering till det internationella underlaget.

I denna handlingsplan har tre arbetsområden prioriterats för svenska sektionens kampanjverksamhet, nämligen rätten till fysisk och psykisk integritet, kvinnors rättigheter och flyktingars rättigheter. Framdeles kan det komma globala kampanjer som inte ingår i dessa arbetsområden. Eftersom alla sektioner ska arbeta med åtminstone någon global kampanj, kan det bli nödvändigt för en kommande styrelse att ge hög prioritet åt något nytt arbetsområde och därmed nedprioritera något av de områden som prioriterats här.

Vårt sekretariat har som en viktig uppgift att ge aktivisterna underlag att arbeta med. Prioriteringarna innebär därför att arbetsmaterial för endast en eller ett par kampanjer bearbetas för svenska förhållanden. Aktivisterna förväntas att i största möjliga utsträckning arbeta med dessa, vilket är en konsekvens av beslut vid rådsmötet 2003. Den som vill arbeta med andra frågor inom vårt åtagande hänvisas till de internationella underlagen.

1.4 Prioriteringar 2004 -2010

Svenska sektionen har valt att prioritera följande teman inom vårt åtagande utgående från en enkät som genomfördes bland aktivisterna hösten 2003:

· Hävda alla människors rätt till fysisk och psykisk integritet

Detta motsvarar vårt tidigare åtagande. Enkäten visade att våra aktivister allra helst ville prioritera arbete för samvetsfångar och människorättsförsvarare samt mot tortyr och dödsstraff.

· Slå vakt om kvinnors och flickors rättigheter

Detta innebär en medvetenhet om att kvinnor ofta utsätts för människorättskränkningar just för att de är kvinnor och att kvinnors mänskliga rättigheter därmed anses som mindre viktiga.

· Främja och skydda rättigheterna för dem som fördrivits från sina hem

Detta avser i första hand sektionens arbete för flyktingar och asylsökande.

Svenska sektionen har dessutom valt att prioritera följande organisatoriska mål:

· Stärka sektionens strukturer

Detta uppfyller den internationella strategiska planens mål "Mobilisera människor". Det är nödvändigt för svenska sektionen att arbetsgrupper, distrikt, specialgrupper etc. kan ta sitt ansvar för sektionens fortlevnad.

· Skapa tillväxt

Rådsmötet beslutade att alla sektioner ska sträva efter att uppfylla det gemensamma målet "Väx!" Svenska sektionen måste arbeta för att skapa resurser för sitt eget och den internationella rörelsens arbete.

2 Vad vi ska göra!

Hävda alla människors rätt till fysisk och psykisk integritet

Detta tema omfattar arbete för att samvetsfångar ska friges och människorättsförsvarare skyddas. Vidare ska vi - oavsett vem förövaren är - motsätta oss dödsstraffet och politiska mord, tortyr och misshandel samt ”försvinnanden”. Svenska sektionen har stor kunskap när det gäller arbete mot dessa övergrepp. I den första internationella tvåårsplanen förutses inga generella kampanjer, utan övergreppen uppmärksammas endast för vissa kategorier.

Arbete mot dödsstraffet

Svenska sektionen har alltid ansett arbetet mot dödstraffet viktigt. Detta framhölls i den tidigare handlingsplanen, och det var tydligt att aktivisterna ville fortsätta att arbeta mot dödsstraffet. Det är prioriterat också i den internationella tvåårsplanen, varför det under de kommande två åren prioriteras av den svenska sektionen. Vi ska bidra till de internationella målen, vilka är:

· Utarbeta strategier för moratorier
· Avskaffa dödsstraffet för minderåriga till år 2006

För svenska sektionen har vi följande mål
· År 2006 ska alla högstadie- och gymnasieskolor få informationsmaterial om dödsstraffet
· 3/4 av grupperna, utöver Aktionsgruppen mot dödsstraffet, ska arbeta med detta tema

Arbete mot övriga kränkningar av fysisk och psykisk integritet
    Under den första internationella tvåårsplanen kommer det att finnas aktionsmaterial avseende t ex tortyr. De aktivister som vill kan arbeta med detta. Om de kommande planerna tar upp någon annan kränkning av fysisk och psykisk integritet än dödsstraffet som ett globalt kampanjtema, kommer svenska sektionen att följa detta.

Kvinnors rättigheter

Under den tidigare handlingsplaneperioden såg vi ett växande intresse inom sektionen för att arbeta mot övergrepp som specifikt drabbar kvinnor och vi fick också en ökad kunskap om könsbaserade människorättskränkningar. Våld mot kvinnor är ett prioriterat område i den internationella tvåårsplanen, och under 2004-2006 kommer sektionen att delta i en stor internationell kampanj med två projekt: ”Stoppa våld mot kvinnor i nära relationer”, och ”Stoppa våld mot kvinnor i väpnade konflikter”. Under de första två åren kommer därför sektionens arbete att fokusera på våld mot kvinnor, men under perioden 2004-2010 kommer vi även att arbeta mot t.ex. könsbaserad diskriminering av kvinnor, handel med kvinnor för sexuella ändamål, kvinnlig könsstympning, tvångsäktenskap och ”hedersmord”.

Stoppa våld mot kvinnor i nära relationer och väpnade konflikter

Vi ska arbeta för att uppnå de internationella målen för kampanjen Stop Violence Against Women ( SVAW ) som sträcker sig fram till 2006.

För svenska sektionen har vi fram till 2009 följande mål:

· De brister som under kampanjen påtalats när det gäller svenska statens ansvar att förebygga, utreda och bestraffa våld mot kvinnor ska ha åtgärdats.

· Svenska staten ska erbjuda ett fullvärdigt skydd, genom bl.a. skyddat boende, för kvinnor som lever under hot om våld.

· Svenska staten ska leva upp till sitt åtagande genom flyktingkonventionen och erbjuda flyktingstatus och varaktigt skydd åt kvinnor som utsatts för våld, eller som lever under hot om våld, i länder som inte kan eller vill erbjuda dem rättmätigt skydd.

· Den svenska allmänheten ska vara väl medveten om att våldtäkt och andra former av våld mot kvinnor är ett grovt människorättsbrott – och att detta sker i Sverige.

Flyktingars rättigheter

Arbetet för flyktingars rättigheter fanns med i sektionens tidigare handlingsplan. Arbetet har i den internationella handlingsplanen vidgats och omfattar nu flyktingar, asylsökande, internflyktingar och migranter, d.v.s. dem som fördrivits från sina hem.

Internationella mål:

· Svenska sektionen ska deltaga i internationella kampanjer inom detta område och bidra till att de där uppsatta målen uppnås

Nationella mål:

§ Svenska myndigheter ska följa de internationella konventionerna om flyktingar och asylsökande

§ Asylsökande i EU ska få en rättssäker prövning av sina ärenden

Svenska sektionen ska fortsätta att ge stöd till asylsökande och deras ombud, samarbeta med andra frivilligorganisationer och erbjuda myndigheter information och utbildning. Vi ska motverka de allt snävare tolkningarna av flyktingkonventionerna. Vi ska verka för en rättssäker bedömning av asylärenden i Sverige och EU.

Övriga arbetsområden - i mån av resurser

Ifall tillräckligt med resurser finns kommer svenska sektionen även att genomföra arbete inom följande områden:

· Skydd för "samhällsaktivister", vilket är en utvidgning av ”människorättsförsvarare”, eftersom begreppet inkluderar miljöaktivister, de som arbetar mot fattigdom och för social rättvisa, HBT-aktivister (HBT=homo-, bisexuella och transpersoner) och andra ”gräsrotsaktivister”, undersökande journalister m fl.

· Företags efterlevnad av de mänskliga rättigheterna via Amnesty Business Group

· Allvarliga former av diskriminering som kränker de ekonomiska, sociala eller kulturella rättigheterna, t ex av dalitkasten i Indien eller av HIV/AIDS-drabbade globalt

· Stärkning av rättssystemen kring de mänskliga rättigheterna, bl a i samband med "kampen mot terrorismen". Vi ska motsätta oss straffrihet för dem som kränker mänskliga rättigheter, och fortsätta det traditionella arbetet för snara och korrekta rättegångar.

· Militärt samarbete och handel med vapen och varor - t ex diamanter - som driver på väpnade konflikter.

Metoder

För att genomföra vårt globala, utåtriktade arbete för mänskliga rättigheter ska svenska sektionen:

­ Genomföra kampanjer och aktioner, inklusive blixtaktioner
    ­ Kommunicera effektivt med omvärlden och medlemmarna via webben samt genom mediaarbete och Amnesty Press
    ­ Informera och undervisa om mänskliga rättigheter
    ­ Informera om Amnesty och situationen för mänskliga rättigheter bl a genom välunderbyggda rapporter
    ­ Genomföra påverkansarbete, lobbying
    ­ Synas mer och därmed öka kännedomen om Amnesty samt stärka Amnestys varumärke
    ­ Ge strategiskt ekonomiskt stöd genom Amnestyfonden
    ­ Delta i landaktionsprogram, ”country action programs”
    ­ Genomföra egna utredningar i mån av resurser

De första sju punkterna motsvarar vad vi redan gör idag. S k landaktionsprogram är en nyhet som börjar genomföras för några få länder under 2004 för att sedan successivt utökas till ett 30-tal länder. Det arbete vi gör på de utvalda länderna samlas i dessa program, som bland annat kommer att omfatta aktionsfall, landaktioner och RAN-aktioner. En annan nyhet är möjligheten för sektionerna att genomföra egna utredningar, även på eget land. Utredningarna sker dock under IS överinseende. Svenska sektionen har hittills utfört utredningar i mycket begränsad omfattning, bl a i samband med fallet Osmo Vallo samt kampanjen ”Stoppa våld mot kvinnor”.

Effektiva strukturer

För att göra ett så kraftfullt arbete som möjligt, behövs dynamiska strukturer. En stor del av Amnestys arbete utförs av arbetsgrupper (inkl ungdomsgrupper), specialgrupper, samordningar och lokala organisationer (distrikt/distriktscenter). Arbete avseende företag görs av Amnesty Business Group. Dessutom finns sekretariatet med sitt arbete och sin stödjande verksamhet till olika strukturer.

Amnestyfonden har en speciell ställning, eftersom den är en stiftelse vars styrelse väljs av årsmötet. Den ger strategiskt ekonomiskt stöd inom ramen för åtagandet.

Effektivitet kan alltid förbättras. Samarbete mellan olika funktioner i sektionen kan vara en del i detta. På en del håll är det mer utvecklat än på andra. Det är mycket önskvärt med samarrangemang vid lämpliga tillfällen mellan t ex arbetsgrupper, specialgrupper, samordningar och distrikt.

Det mentala avstånd som ibland upplevs mellan olika nivåer i sektionen bör på alla sätt motverkas. Det är allas ansvar.

För svenska sektionen har vi fram till 2009 som organisatoriska mål:

· Sektionsstyrelsen ska senast 2005 ha antagit en strategi för sektionens mångfalds- och
    jämställdhetsarbete, vilken ska ha genomförts senast 2009.

· Vi ska utveckla olika former av aktivism för att vara fler aktivister i sektionen 2009 än idag.

· Vi ska till 2006 bilda en särskild grupp för stöd till aktivister i de områden där distriktsverksamheten inte fungerar tillfredställande eller behöver stöttning. Gruppen ska bistå de arbetsgrupper som behöver inspiration eller idéer och även hjälpa respektive grupp med praktiska ärenden i dess arbete. En angelägen uppgift är också att, när en arbetsgrupp läggs ned, fånga upp och hjälpa medlemmar som vill fortsätta sin aktivism i en annan arbetsgrupp, i någon specialgrupp, som enskild aktivist eller på annat sätt.

· Vi ska stärka systemet med flyktingombud i sektionen

· Vi ska utveckla distriktsutbildningar för att stärka ledningsstrukturer i distrikten. Vi ska även utveckla programmet för frivilligledarskap.

· Vi ska satsa på att utveckla våra aktivister genom att ta fram utbildningspaket för den enskilde medlemmen.

Tillväxt

Svenska sektionen behöver många medlemmar av flera skäl. För att kunna genomföra vårt globala, utåtriktade arbete för mänskliga rättigheter behöver svenska sektionen personella och ekonomiska resurser. Vi behöver aktivister liksom medlemmar och givare som bidrar ekonomiskt. För att vårt påtryckningsarbete ska ha effekt måste vi ha många medlemmar. Vi måste därför anstränga oss för att behålla våra medlemmar och givare. Om vi vill börja arbeta med nya områden eller expandera arbetet inom de nuvarande arbetsområdena, förutsätter det en tillväxt av resurserna. För att skapa erforderliga resurser måste svenska sektionen ägna sig åt värvning av medlemmar samt insamling från medlemmar och givare. Vi kan bedriva insamlingsarbete gentemot företag och fonder, ägna oss åt försäljning t ex i second-hand-butiker samt ge möjlighet att testamentera till Amnesty.

Under handlingsplaneperioden ska sådana aktiviteter prioriteras som på effektivaste sätt leder till uppfyllande av följande prioriterade mål:

· Sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden ska öka med 4 % årligen.

· Grupperna och distrikten ska 2009 bidra med minst 5 % av sektionens totala intäkter exklusive Humanfonden.

· Antalet medlemmar ska 2009 vara minst 60 000.

· Vi ska 2009 ha utvecklat ett program för medlems- och givarvård så att den genomsnittliga medlemskapstiden ökat från _ år 2003 till _ år 2009. [ alternativt så att avhoppen, dvs antalet personer som inte förnyat sitt medlemskap, 2009 har minskat till hälften jämfört med 2003.]