Punkt: 4.1 Tertialrapport 2 2019, ekonomi Underlag till styrelsemöte 19-20 oktober 2019

Till: Styrelsen, Granskningskommittén

Datum: 2019-10-04

Punkt: 4.1 Tertialrapport 2 2019, ekonomi

RAPPORT

Ekonomisk rapport för andra tertialet 2019

(3 bilagor)

Inledning

Den andra tertialrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med augusti med jämförelsetal från motsvarande period föregående år (visas inom parentes) samt mot budget för andra tertialet, budget för helåret och prognos för helåret. Kommentarerna hänför sig till större avvikelser mellan ackumulerat resultat och budget samt större avvikelser mellan helårsbudget och helårsprognos.

Ett nytt samarbetsavtal mellan Sektion och Amnestyfonden trädde i kraft den 1 januari 2019. Enligt det nya samarbetsavtalet tillfaller 7% av de gemensamt insamlade medlen Amnestyfonden och redovisas från och med 1 januari 2019 som en kostnad i Sektionens resultaträkning. Resultaträkningen för 2018, där Amnestyfondens andel av de gemensamt insamlade medlen rapporterats som en avgående post på intäktssidan och Amnestyfondens andel av fundraisingkostnaderna som en avgående post på kostnadssidan, har uppdaterats på motsvarande sätt för att underlätta jämförbarheten mellan åren.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har på decembermötet 2018 fattat beslut om en intäktsbudget på 148 747 tkr och en kostnadsbudget på 163 717 tkr, vilket ger ett budgeterat underskott på 14 970 tkr. Styrelsen har dessutom på oktobermötet 2018 fattat beslut om att i budgeten för 2019 lämna ett frivilligt bidrag till den internationella rörelsen om 5 miljoner kronor. Detta ger en budgeterad kostnad på 168 717 tkr. På grund av den rådande ekonomiska situationen på det internationella sekretariatet beslutade styrelsen på majmötet 2019 att lämna ytterligare ett frivilligt bidrag till den internationella rörelsen om 5 miljoner kronor.

Sammanfattning och översikt

De prognostiserade intäkterna landar på 143 440 tkr, vilket är 5 307 tkr under budget. Att prognosen blir lägre än budget beror till stor del på att vi ligger efter i utvecklingen av våra digitala fundraising samt att F2F landar under budget.

Andra tertialets intäkter uppgår till  92 785 (93 974) tkr, vilket är 62,38% av 2019 helårsbudget och 94,99% av intäktsbudgeten för andra tertialet. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till

122 765 (94 628) tkr, vilket är 72,76% av helårsbudget och 106,74% av kostnadsbudgeten för tertialet. De mest betydande orsakerna till att de ackumulerade kostnaderna för perioden överstiger de budgeterade kostnaderna för perioden är att dels att sekretariatet har tidigarelagt betalningen av höstens bidrag till den internationella rörelsen och dels att sekretariatet har betalat ytterligare ett frivilligt bidrag om 5 miljoner kronor till internationella rörelsen, vilket bes på styrelsens majmöte och inte ingick i de budgeterade kostnaderna.

Det prognostiserade resultatet är, trots lägre intäkter, med hänsyn taget till de båda frivilliga bidragen om 5 miljoner kronor vardera till den internationella rörelsen, i linje med det budgeterade. Detta beror först och främst på att bidraget till den internationella rörelsen blir lägre med lägre intäkter.

I bilaga 1 återfinns en sammanfattning avseende resultatet.

-30 mkr

Intäkter/budget (helår)

Intäkter/prognos (helår)

Kostnader/budget (helår)

Kostnader/prognos

(helår)

Periodens intäkter

Övergripande kommentar exklusive restricted income

För det andra tertialet ligger vi totalt 4,8 mkr under intäktsbudget, exklusive restricted. Av dessa beror 562 tkr på givarbrev samt 436 tkr på uppgraderingar. Den främsta orsaken till att vi inte når budgeterade intäkter för det andra tertialet äratt vi ligger efter i vårt utvecklingsarbete med digital fundraising. Vi ser inte att vi kommer kunna ta igen och nå målen i år.

Nya medlemmar och givare

På F2F ligger vi per andra tertialet på 69 % mot budget (664 tkr av 957 tkr). Snittgåvan enligt budget men antal medlemmar under. Översynen av F2F har börjat visa positiva resultat i Stockholm under sommaren. Helårsprognosen totalt för F2F landar på 1 400 tkr vilket är 64% av budget.

På telefundraising ligger vi lite efter på rekrytering av nya medlemmar 305 tkr mot 414 tkr (74%) samt mycket bra på återvärvning 91 tkr mot 74 tkr (123%).

Vårt arbete med att utveckla vår fundraising går inte enligt plan. Vi ligger efter i utvecklingen av vår digitala nyrekrytering. Planen var att bli klara med utveckling av stöd-oss-sidorna på webbplatsen samt digitala gåvokort under våren för att sedan börja med digital annonsering i större skala. Dessa båda utvecklingsdelar är försenade och ska nu vara klara till slutet november vilket möjliggör en större fundraisingkampanj först i slutet på året. Men det kommer inte att gå att ta igen mot budget. (Helårsprognosen ligger på 147 % mot föregående år.)

Befintliga medlemmar och givare

Det största intäktsslaget under befintliga medlemmar och givare är intäkter från medlemsavgifter och gåvor via autogiro som uppgår till 61 114 tkr mot budget 61 381 tkr, vilket är 100 % mot budget. Jämfört med föregående år är det en ökning med 4% och 266 tkr under budget och prognosen pekar på att vi hamnar578 tkr under budget för helåret 2019. Snittgåvan ligger på 88 kr (84 kr 2018)

När det gäller uppgraderingar på Telefundraising så ligger vi på 78 % budget men beräknar landa nära budget på helår 4 500 tkr mot 4 690 tkr i budget (96%). Givarbrev ligger 562 tkr under budget per T2 och vi beräknar landa på 93 % av helårsbudget (vilket är -299 tkr).

Totalt har befintliga medlemmar och givare gett 66 168 tkr mot budget 67 572 tkr. Helårsprognosen är 101 024 tkr vilket är 99% av budget.

Övrig fundraising exklusive restricted income

Testamenten ligger 96 % av budget (4 490 tkr mot 4 666 tkr). En testamentesgåva har kommit under sommaren på 3 mkr.  Totalt ger övrig fundraising exklusive restricted income20 638 tkr mot budget 23 093 tkr. Underskottet beror på att oallokerade intäkter kopplat till vår fundraisingutveckling ligger budgeterade här och inte under nyrekrytering.

Restricted income

Restricted income är de öronmärkta intäkter som uppkommer genom de medel som sektionen sökt och erhållit från olika donatorer för att utföra projekt antingen själva eller i samarbete med andra sektioner inom Amnesty och/eller andra organisationer.

När medlen erhålles bokförs dessa först som en skuld till donatorn och varefter medlen utnyttjas intäktsförs dessa och skulden till donatorn minskar i samma takt. Frekvensen för återrapportering och summan av de utnyttjade medlen för projekten varierar något, vilket kan göra att budgetering av dessa intäkter sker med viss återhållsamhet. Utfallet för restricted income per det andra tertialet är

3 748 tkr jämfört med budget på 3 831 tkr.

I bilaga 2 återfinns en detaljerad redovisning av intäkterna.

Periodens kostnader

De totala kostnaderna uppgår efter andratertialet  till 122 765 (94 628) tkr, vilket motsvarar 72,76% av de budgeterade och 62,34% av de prognostiserade kostnaderna för hela året. De prognostiserade helårskostnaderna beräknas bli 168 630 tkr, vilket är i linje med de budgeterade kostnaderna för helåret, trots det extra frivilliga bidraget om 5 miljoner kronor som styrelsen beslutade på majmötet. Att de prognostiserade kostnaderna ligger i linje med de budgeterade beror till största delen på att det obligatoriska bidraget till det Internationella sekretariatet blir lägre när de totala intäkterna blir lägre.

Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars;

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på

• Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader, stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen

Mål 1 - 4

Det totala utfallet för mål 1 - 4 är 11 683 (9 134) tkr, vilket är något över budget för motsvarande period. Förhållandet mellan utfall och budget för motsvarande period varierar något inom gruppen och det beror till största delen på att kostnaderna till stor del inte har periodiserats utan fördelats jämt över året. Mål 1, “Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter”, ligger något över budget för motsvarande period. Mål 2, “Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering” ligger däremot 552 tkr under budget för motsvarande period. Mål 3, “Människor är skyddade under konfliketer och förföljelse” ligger drygt 200 tkr över budget för motsvarande period och Mål 4, “De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars”, ligger drygt 300 tkr över budget för motsvarande period.

Helårsprognosen för mål 1 - 4 landar på 19 191 tkr, vilket är drygt 400 över helårsbudgeten. Kostnadsökningen i prognosen återfinns inom Mål 1, “Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter”. Under mål 1 kostnadsförs förutom de kostnader sektionen har i Sverige för målet, de kostnader som Sektionen betalar för Greenpeace och WeEffect i Specialprojektet “Defend the Defenders”, som finansieras av Svenska PostkodLotteriet. Specialprojektets kostnader ska slutrapporteras under hösten och återrapporteringsintervallen från projektet har förskjutits något mellan 2018 och 2019, vilket gör att de återstående kostnaderna som ska rapporteras är högre än budgeterat. Samtidigt som återrapporteringen kostnadsförs bokförs en intäkt i motsvarande storlek under restricted income.

Mål 5:

Kostnaderna för det andra tertialet för mål 5 ligger på 28 809(23 526) tkr, vilket är 5 727 tkr under budget. Det är främst kostnaderna för det ena delområdet inom mål 5: fundraising 24 649 (20 209) tkr, som understiger budgeten för perioden. Främsta orsaker till detta ärovan under intäkter nämnda försening gällande digital fundraising samt brandannonsering planerad till hösten men som periodiserats jämnt över året i budget.

Ufallet, 4 053 (3 221) tkr, för det andra delområdet inom inom mål 5,Total Growth and Mobilisation” ligger under budget för perioden med 1 046 tkr. Underskridandet av budget beror på att merparten av aktiviteterna inom detta område, så som A-Day, sker under hösten och kostnaderna i budgeten fördelats jämnt över året.

Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter

Under denna rubrik ligger bland annat kostnaderna för kommunikation som ej är kopplad till enskilda kampanjer, Amnesty Press och Årsrapporten. Kostnaderna per sista augusti uppgår till 8 419 (8 719) tkr, vilket är 1 532 tkr under budget för perioden. Detta beror till stor del på att utförda tjänster faktureras i efterhand och att kostnaderna i budgeten fördelats jämn över året.

Gemensamma kostnader

De gemensamma kostnaderna uppgår för perioden till 17 472 (17 420), vilket är i linje med den budgeterade kostnaden för perioden. Under denna rubrik bokförs kostnader till stöd för organisationen som till exempel kostnader för ekonomifunktionen, styrelsen, årsmötet, lokaler med mera. Prognosen för helåret har reviderats nedåt med 591 tkr, då några kostnader för utförda aktiviteter blivit lägre än budgeterat.

Styrelsens kostnader  för det andra tertialet ligger 268 tkr under budget, vilket till största delen beror på att den budgeterade studieresan ställts in.

Internationella rörelsen

Här återfinns alla transaktioner inom den globala rörelsen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor och de utländska kostnaderna för specialprojekt som finansieras med hjälp av öronmärkta medel från till exempel PostkodLotteriet. Utfallet för det andra tertialet 50 180 (29 785) tkr, vilket är 15 454 tkr över budget för perioden och

4 440 tkr över 2019 års budget. Detta beror på att Sekretariatet redan betalat de fyra obligatoriska bidragen, totalt 37 033 tkr och att Sekretariatet betalat ut ett extra frivilligt bidrag om 5 miljoner kronor, som beslutades av Styrelsen på majmötet, till den internationella rörelsen. Trots detta ligger prognosen för helåret 46 927 tkr under utfallet. Detta beror på att kostnaderna för de obligatoriska bidragen beräknas med hjälp av en modell (Distribution Model), där dels vissa kostnader, som t ex fundraisingkostnader och 17,5% av de gemensamma kostnaderna får dras av från intäkterna och olika procentsatser av intäkterna, beroende på intäkternas storlek, ska betalas till den internationella rörelsen. De från den internationella rörelsen fakturerade kostnaderna för det obligatoriska bidraget är beräknade på de budgeterade intäkterna och då de prognostiserade intäkterna, allt annat lika, för helåret är lägre än de budgeterade intäkterna minskar storleken på det obligatoriska bidraget. Den del av det obligatoriska bidraget som redan är betald till den internationella rörelsen och skiljer sig från den som Sekretariatet ska betala baserat på årets resultat regleras per årsskifte oavsett om Sekretariatet har betalat ett för högt eller för lågt belopp i obligatoriskt bidrag till den internationella rörelsen.

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Denna post avser den del av Sektionens insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. Amnestyfondens andel uppgår till 6 201 (5 874) tkr, vilket är 447 tkr lägre än budgeterat för perioden. Att Amnestyfondens andel ligger under budgeterat belopp beror på att utfallet för Sekretariatets intäkter för är lägre för perioden än budgeterat för motsvarande period.Då de totala insamlade medlen prognostiseras att bli lägre än budgeterat, sjunker även Amnestyfondens andel av de insamlade medlen, prognosen för helåret är 9 494 tkr mot en budget på  9 973 tkr.

I bilaga 3 återfinns en detaljerad redovisning av kostnaderna.

Reserver och kapitalförvaltning

Reserver

Vid årets ingång uppmätte reserven 69 miljoner kronor och till följd av det prognostiserade negativa resultatet prognostiseras reserven vid årets utgång till 44 miljoner kronor, vilket är i enlighet med den budget som styrelsen beslutat om.

Kapitalförvaltning

För närvarande är delar av Sekretariatets reserv placerad i tre olika fonder, en aktiefond (Humanfonden), en långräntefond, (Alfred Berg Företagsobligation Hållbar) och en korträntefond (Räntefond Kort A (1)), som alla förvaltas av Swedbank Robur. Vid årets ingång var det bokförda värdet på fonderna 5 738 tkr och vid andra tertialets utgång var det bokförda värdet 10 613 tkr. Ökningen beror på att utdelningen för 2018 från Humanfonden, 5 443 tkr, som betalades den 14 februari 2019, investerades i den korta räntefonden. Vid redovisning av kortfristiga placeringar tillämpas lägsta värdes-principen, vilken innebär att det bokförda värdet av sektionens placeringar vid årsskiftet är det värde som är lägst av anskaffningsvärde och marknadsvärde.

Benämningarna på fonderna nedan skiljer sig något från benämningarna i noten till kortfristiga placeringar i årsredovisningen då de underliggande värdepapperen i respektive fond har förändrats något och därför implicerat en namnförändring. De underliggande värdepapperen har under året fått en mer hållbar inriktning.

Fond

Bokfört värde (tkr)

Marknadsvärde per T2 (tkr)

Humanfonden