8. Verksamhetsplanering inför 2021 Underlag till styrelsemöte 19-20 oktober 2019

Datum: 2019-10-04

Punkt: 8. Verksamhetsplanering inför 2021 och ny strategisk plan

BESLUTSUNDERLAG

Process för verksamhetsplanering inför 2021

Mot bakgrund av att styrelsen beslutat att flytta fram start för ny strategisk period uppdrogs sekretariatet att till styrelsens oktobermöte föreslå en process för verksamhetsplanering för 2021.

Gällande verksamhetens innehåll 2021 så är en del stora processer redan definierade: projektet “Truths and Rights”, jämlikhetsarbetet, process för nästa strategiska period, kampanj- och mobiliseringsutveckling (som en följd av aktivismstrategin) m fl. Ang form för verksamhetsplan, så bör fokus vara att säkerställa att formen understödjer innehållet samt möjliggör en effektiv styrning. Det finns två huvudsakliga alternativ för verksamhetsplanering för 2021:

1. Förlänga nuvarande strategiska plan till 2022.

2. Ta fram en separat plan för verksamhetsåret 2021

Att förlänga nuvarande strategiska plan anser inte sekretariatet vara ett bra alternativ, då den redan förlängts vid ett tillfälle och vi vill vidareutveckla möjligheterna för bättre styrning och uppföljning innan 2022. Projektet “Truths and Rights” och planering inför ny strategisk period kommer att kräva mycket resurser under 2020 och 2021, och det är viktigt att de verksamheterna får det utrymme som krävs. Av den anledningen är sekretariatets huvudsakliga preferens att låta 2021 vara ett “mellanår” och utveckla en separat plan som skapar ett bra stöd för “Truths and Rights” och samtidig möjliggör för planering av ny strategisk period. Däremot finns det fördelar att söka en kontinuitet och koppling till ny strategisk plan. Det bör därför vara en uttalad ambition att verksamhetsplanen 2021 enkelt ska kunna docka i ny strategisk plan och de förändringar som är kända inför ny strategisk period, bör implementeras/testas redan under 2021.

Ett av argumenten för att flytta fram start för ny strategisk period var att skapa bättre förutsättningar att relatera till AIS strategiska plan. Därtill finns ett uppdrag från årsmötet 2019 att tydliggöra medlemmar inflytande över verksamheten. Dessa två perspektiv bör finnas med i tidsplanen för verksamhetsplanering för såväl 2021 som ny strategisk plan.

Styrelsen föreslås besluta

att inte förlänga nuvarande strategiska plan till 2022

atten separat verksamhetsplan tas fram för 2021, med ambitionen att planen ska ha en tydlig koppling till strategisk plan 2022-2025.

att uppdra sekretariatet att till styrelsens februarimöte ta fram en tidsplan över processen för verksamhetsplanering för 2021 och ny strategisk period med start 2022. Tidsplanen ska inkludera hur svenska planen relaterar till AIS strategiska plan och innehålla tydliga avstämningspunkter för medlemsinflytande