6.1 Uppföljning beslut GA 2019 Underlag till styrelsemöte 19-20 oktober 2019

INFORMATIONSUNDERLAG

Uppföljning av GA-beslut 2019

Bakgrund

Nedanstående är en redovisning av samtliga beslut som fattades på Global Assembly 2019 och den uppföljning som sekretariatet bedömer behövs från svenska sektionen. Sekretariatet anser inte att besluten på Global Assembly föranleder några ytterligare styrelsebeslut.

Bilaga 1 Global Assembly Meeting 2019: Decisions Report

Bilaga 2 Emergency Global Assembly Meeting May 2019: Divestment from fossil fuel companies: Global Assembly Decision

Besluten från GA

Sekretariatet föreslår följande hantering

DECISION 2019/01 “DIVESTMENT FROM FOSSIL FUEL COMPANIES” (Emergency Global Assembly Meeting May 2019)

For more details see ORG 50/0348/2019: “Emergency Global Assembly Meeting May 2019: Divestment from fossil fuel companies: Global Assembly Decision”

Styrelsen beslutade på septembermötet om en placeringspolicy som inkluderar etiska riktlinjer. Det inkluderar att vi inte placerar i fossila bränslen. Policyn reglerar de placeringar sektionen själv styr över, medan t ex pensionsplaceringar hanteras av tredje part där vårt ansvar är att uttala krav och förväntningar kring val av placering.

DECISION 2019/02: PROCESS FOR AGREEING NON-SUBSTANTIVE AMENDMENTS TO THE GLOBAL GOVERNANCE REGULATIONS; AND AMENDMENTS TO THE INTERNATIONALLY-ELECTED COMMITTEES´ TERMS OF REFERENCE

DECISION 2019/03: INTERNAL MEASURES TO MITIGATE GLOBAL WARMING

For more details see Decisions report 2019

För de delar som berör uppdrag till den internationella styrelsen (IB) så är det ingen åtgärd för den svenska sektionen i dagsläget. De kommer att ta fram en plan till Global Assembly 2021 om hur vi ska kunna bli koldioxidneutrala 2035. Vi fortsätter att bevaka denna fråga.

Den svenska sektionen har redan antagit en miljöpolicy som innehåller delar av det som motionen inkluderar (exempelvis att vi åker tåg och inte flyg på resor under sex timmar). Innan vi gör några fler frivilliga åtaganden vill vi analysera effekterna av beslutet från vår nya miljöpolicy. Vi ser dock att vi fortsatt strävar efter att minska vårt koldioxidutsläpp. Sekretariatet har nyligen påbörjat arbetet med en hållbarhetsrapport för svenska sektionen.

DECISION 2019/04: THE DISTRIBUTION MODEL

For more details see Decisions report 2019

Besluten integreras i vårt löpande arbete (exempelvis informationskrav till AIS vid större investeringar, möjlighet att få kick-back för öronmärkta pengar för att öka incitament).

Vi fortsätter att bevaka frågan som kommer upp igen på GA 2021

DECISION 2019/05: DEVELOPING A POLICY ON MILITARY OCCUPATION

DECISION 2019/06: VISION ON MIGRATION

Vi bevakar frågan

DECISION 2019/07: STRENGTHENING AMNESTY INTERNATIONAL´S HUMAN RIGHTS RESEARCH

Ingen åtgärd

ANDRA FRÅGOR SEKRETARIATET BEDÖMER SOM TROLIGT ATT DE KOMMER UPP PÅ KOMMANDE GLOBAL ASSEMBLY

Frågor

Sekretariatet föreslår följande hantering

NÄSTA STRATEGISKA PERIOD

Vi följer utvecklingen och är beredda på att diskutera de motionsförslag som kommer från internationella styrelsen. Besluten på GA kommer att påverka den svenska sektionens planer inför nästa strategiska period. Den svenska sektionens planering kommer att ske utifrån ramarna i den internationella processen.

CIVIL OLYDNAD

Civil olydnad lyftes förra året och det pågår ett arbete med en policy. Oklart vem som kommer att besluta om den, dvs om den kommer upp på GA 2021. Amnestys internationella kommiitté (AIK) analyserar och ger input i processen. AIK hade en dragning för den svenska styrelsen i maj 2019.

ROLE OF SECTIONS

Det finns ett paket av frågor som utvecklas över tid. I det ingår sektionernas och regionkontoren/Londons roll, arbetsmiljön på det internationella sekretariatet samt att skapa bättre möjligheter för sektioner att arbeta både vg arbetsbörda, säkerhet och ekonomi. Generalsekreteraren följer den här diskussionen eftersom det är viktigt för rörelsen i stort samtidigt som det kan påverka vårt eget arbete på sikt.

BISTÅNDET

Budgetunderskottet och neddragningarna på vårt internationella sekretariat har minskat antalet personer som arbetar med biståndet på vårt internationella sekretariat från tre till en person (plus del av chefstjänst). I den här frågan agerar vi aktivt tillsammans med Amnesty Schweiz och kollegor på vårt internationella sekretariatet för att hitta bästa lösningarna på kort och lång sikt. Det är i dagsläget oklart hur vi kommer att processa frågan och det finns en möjlighet att vi vill lyfta den på GA. Det mest sannolika är dock att vi hanterar frågan på annat sätt.