13.2 Deltagande på årsmötet för medlemmar under 16 år Underlag till styrelsemöte 19-20 oktober 2019

Datum: 2019-10-04

Punkt: 13.2 Deltagande på årsmötet för medlemmar under 16 år

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Strax före styrelsens marsmöte 2019 påpekade juristerna på Danowsky för Fundraising att det fanns frågetecken kring ungdomars medlemskap. Eftersom informationen kom så sent fanns det inte någon möjlighet för styrelsen att diskutera frågan och, om det hade ansetts nödvändigt, hantera detta inför årsmötet 2019.

Personer under 18 år kan som huvudregel inte ingå avtal utan målsmans samtycke. Att skriva upp barnet som medlem innebär att Amnesty ingår avtal med barnet om medlemskap. Det gäller trots att medlemskapet är gratis. Från huvudregeln finns dock vissa undantag: om ett barn har tillgång till pengar har näringsidkare rätt att anta att målsman har samtyckt till att barnet gör inköp för pengarna. Barn som är 16 år eller äldre får dessutom själva förfoga över egen lön. Det är också vanligt att barn som är 16 år eller äldre får gå med i kundklubbar.

Mot den bakgrunden, och eftersom medlemskapet är gratis, bedömer juristerna att barn som är 16 år eller äldre själva skulle kunna ingå avtal om medlemskap. För barn under 16 år krävs målsmans samtycke. Sektionen har efter att juristerna påpekade detta tagit fram en blankett för samtycke “Medlem under 16 år”, men den saknar information om vad medlemskapet innebär, till exempel rösträtt på årsmötet.

Det finns två vägar att gå för att hantera medlemmar under 16 år i relation till sektionens årsmöte.

1. Lägga till information om vad medlemskapet innebär på blanketten “Medlem under 16 år”, så att det är tydligt för målsmän att deras barn genom medlemskapet har närvaro- och rösträtt på sektionens årsmöte.

2. Föreslå till årsmötet 2020 att det i stadgarna regleras att endast medlemmar som fyllt 16 år får rösta på årsmötet.

Förslag till beslut

Sekretariatet föreslår att utgå från principen att den som är medlem också har rösträtt på årsmötet, oavsett ålder.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att på blanketten “Medlem under 16 år” lägga till information om att medlemskapet innebär närvaro- och rösträtt på sektionens årsmöte.