Punkt: 4.1 Tertialrapport 1, 2019 Underlag till styrelsemöte 15-16 juni 2019

Ekonomisk rapport för första tertialet 2019

(3 bilagor)

Inledning

Den första tertialrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med april med jämförelser mot föregående års första tertial (visas inom parentes) samt mot budget för tertialet och med kommentarer av större avvikelser. Rapporten innehåller inte någon prognos då det så tidigt som efter fyra månader är svårt att prognostisera utfallet för hela året. En sådan prognos är till stor del beroende av hur sommarens värvning av nya medlemmar och givare faller ut. En första prognos görs i samband med den andra tertialrapporten.

Ett nytt samarbetsavtal mellan Sektion och Amnestyfonden trädde i kraft den 1 januari 2019. Enligt det nya samarbetsavtalet tillfaller 7% av de gemensamt insamlade medlen Amnestyfonden och redovisas som en kostnad i Sektionens resultaträkning. Resultaträkningen för 2018, där Amnestyfondens andel av de gemensamt insamlade medlen rapporterats som en avgående post på intäktssidan och Amnestyfondens andel av fundraisingkostnaderna som en avgående post på kostnadssidan, har uppdaterats på motsvarande sätt för att underlätta jämförbarheten mellan åren.

De ekonomiska förutsättningarna

Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 148 747 tkr och en kostnadsbudget på

168 717 tkr, inklusive ett frivilligt bidrag till det internationella sekretariatet. Detta ger ett budgeterat underskott på 19 970 tkr. Det frivilliga bidraget om 5 000 tkr väger upp den minskning av det obligatoriska bidraget som de ökade satsningarna på fundraising ger upphov till.

Sammanfattning och översikt

-5,1 mkr

Intäkter/budget

37,5%

Kostnader/budget

36,0%

Första tertialets intäkter uppgår till 55 748 (52 875) tkr, vilket är 37,5% av 2019 års budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till 60 820 (54 540) tkr, vilket är 36,0% av 2019 års budget.

I bilaga 1 återfinns en sammanfattning avseende resultatet för det första tertialet.

Övergripande kommentar

Det första tertialet ligger vi totalt 2 659 tkr över intäktsbudget. Vi ligger över budget med 2 mkr på testamenten och har fått 1 400 tkr större basstöd från Postkodlotteriet än förväntat. Restricted income ligger också över budget med 542 tkr. Vi ligger under budget på nyrekrytering och befintliga medlemmar och givare men över 2018 års resultat (175% på nyrekrytering och 102% på befintliga medlemmar och givare). Se kommentarer nedan under respektive rubrik.

Nya medlemmar och givare

På nyrekrytering ligger vi 495 tkr under budget första tertialet. Främsta orsakerna är aktiviteter som planeras senare i år men budgeterats delvis under våren (200 tkr) samt att vi inte nått målen vad gäller nyrekrytering via webben. Där ligger vi -136 tkr mot budget men +307% mot föregående år. På F2F ligger vi per första tertialet på 66% mot budget.

På telefundraising ligger vi lite efter på rekrytering av nya medlemmar (86% mot budget) samt mycket över på återvärvning. Totalt 150% över första tertialet 2018.

Totalt nya medlemmar och givare 596 tkr mot budget 1 091 tkr. (344 tkr förra året)

Befintliga medlemmar och givare

Det största intäktsslaget under befintliga medlemmar och givare är intäkter från medlemsavgifter och gåvor via autogiro som uppgår till 31 068 tkr mot budget 31 154 tkr. Jämfört med föregående år är det en ökning med drygt 1% och 85 tkr under budget.

På telefundraising ligger uppgraderingar på 80% mot budget. I slutet av april och början av maj är vi uppe på rätt nivå och vi har satt in extra resurser under sommaren för att ta igen tappet tidigare under året. Givarbrev ligger under budget (-499 tkr). Årets budget är ambitiös och vi planerar hämta hem detta under sommaren och hösten.

Totalt befintliga medlemmar och givare 32 978  tkr mot budget 33 866 tkr. (32 271 tkr förra året)

Övrig fundraising

Testamenten ligger 185% över budget (4 309 tkr mot 1 976 tkr) framförallt tack vare en större testamentesgåva om 2 400 tkr. Totalt övrig fundraising 21 849 tkr mot budget 17 807 tkr. Se ovan under övergripande kommentar.

I bilaga 2 återfinns en detaljerad redovisning av intäkterna.

Periodens kostnader

De totala kostnaderna uppgår efter första tertialet  till 60 820 (54 540) tkr.

De historiska beloppen från 2013 t.o.m. 2018 har uppdaterats så att de redovisas på samma sätt som beloppen för 2019 då sekretariatet ändrat var i resultaträkningen Amnestyfondens andel av intäkterna redovisas.

Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.

Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:

• Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;

• Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;

• Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;

• Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars

• Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt Övrigt  arbetet för mänskliga rättigheter utanför de fem strategiska målen, Human Rights support costs där utvecklingskostnader och stöd till arbetet för mänskliga rättigheter ingår; gemensamma kostnader; Amnestyfonden och internationella rörelsen.

Mål 1 - 4

Det totala utfallet för mål 1 - 4 är 5 805 (4 295) tkr, vilket är 27 tkr under budget för det första tertialet, men inom kostnadsgruppen förekommer en del variationer jämfört med budget. Variationerna mot budget för respektive mål beror dels på att budgeten inom detta område har periodiserats jämnt över året medan aktiviteterna som skapar kostnaderna utförs under olika delar av året, dels på att merparten av kostnaderna faktureras i efterhand.

Kostnaderna för mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter ligger 230 tkr över budget, vilket främst beror på återrapporteringen från Amnestys externa samarbetspartners, Greenpeace och WeEffect, i specialprojektet “Defend the defenders”, som finansieras av PostkodLotteriet, görs i ett annat tidsintervall än budgeterat.

Även kostnaderna för mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering där bland annat kostnaderna i samband med lanseringen av rapportern “Time for Chnage - Justice for rape victioms in Nordic countries” ligger 43 tkr över budget.

Däremot ligger kostnaderna för såväl mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse som mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars under budget med 159 tkr respektive 141 tkr.

Mål 5:

Kostnaderna för det första tertialet för mål 5 ligger på 13 095 (10 278) tkr, vilket är 4 153 tkr under budget för första tertialet. Det är främst kostnaderna för det första delområdet, Fundraising, 11 052 (8 643) tkr, som ligger under budget, 3 639 tkr. Av dessa svarar nyrekrytering för 1 413 tkr, pågående givande 604 tkr, övrigt givande 965 tkr och Fundraising Support Costs 657 tkr. De främsta orsakerna är att F2F ligger 800 tkr under budget samt att annonsering, nya aktiviteter och även personella resurser som planeras in under hösten och vinter/jul har periodiserats jämnt över året.

Kostnaderna för det andra delområdet ,Total Growth and Mobilisation, 1 967 (1 635) tkr, ligger under budget med 515 tkr. Underskridandet av budget beror på att fler aktiviteter kommer att ske under hösten än i början av året. Det är främst kostnaderna för medlemmar, aktivister och grupper som ligger under budget, 271 tkr, och det beror främst på fler aktiviteter sker senare under året men den totala kostnadsbudgeten har periodiserats med jämnt över året.

Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen

Sekretariatet har för inte budgeterat för några kostnader inom detta område för 2019.

Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter

Under denna rubrik ligger bland annat kostnaderna för kommunikation som ej är kopplad till enskilda kampanjer, Amnesty Press och Årsrapporten. Kostnadsgruppens totala kostnader per sista april uppgår till 4 004 (3 813) tkr, vilket är 791 tkr under budget för första tertialet. Detta beror till stor del på att utförda tjänster faktureras i efterhand.

Gemensamma kostnader

De gemensamma kostnaderna uppgår för perioden till 8 536 (8 255) tkr, 32% av helårsbudget. Här bokförs kostnader till stöd för organisationen som till exempel kostnader för ekonomifunktionen, styrelsen, årsmötet, lokaler med mera. Området som helhet ligger 546 tkr över budget för första tertialet. Detta beror främst på att lokalhyrorna betalas kvartalsvis i förskott men är budgeterade månadsvis.

Styrelsens kostnader för det första tertialet ligger under budget.

Amnestyfondens andel av insamlade medel

Amnestyfondens andel uppgår till 3 902 (3 774) tkr, 39% av 2019 års budget. Amnestyfondens andel överstiger budget dels på grund av att basstödet från Postkodlotteriet betalades ut i mars och budgeten för Amnestyfonden periodiserades linjärt och dels på grund av att de totala intäkterna överstiger budget.

Internationella rörelsen

Här återfinns alla transaktioner inom organisationen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor och de utländska kostnaderna för specialprojekt som finansieras med hjälp av öronmärkta medel. Utfallet för första tertialet är 25 478 (24 017) tkr, vilket är 56% av 2019 års budget. Att de totala kostnaderna för internationella rörelsen redan uppgår till 56% av budget beror dels på av att två av de fyra delbetalningarna av det obligatoriska bidraget redan är betalda till det internationella sekretariatet för att förbättra deras likviditet i början av året och dels på att den första delbetalningen är något högre än de tre andra eftersom basstödet från Postkodlotteriet betalas ut under det första kvartalet. Enligt Distribution Model görs beräkningen av storleken på de två första delbetalningarna av det obligatoriska bidraget enligt budget, beräkningen av storleken på de två nästkommande delbetalningarna baseras på prognostiserat utfall. När det granskade årsresultatet rapporterats till det Internationella Sekretariatet görs en justering av det betalade obligatoriska bidraget enligt faktiskt utfall. Under februari månad betalades även ett AVC, Additional Voluntary Contribution, vilket beslutades av styrelsen på oktobermötet 2018 på 5 msek till det internationella sekretariatet

I bilaga 3 återfinns en detaljerad redovisning av kostnaderna.

Bilagor:

Resultatrapport första tertialet 2019, sammanfattning