Punkt 8.1 Förslag på jämlikhetspolicy för Amnesty International i Sverige Underlag till styrelsemöte 15-16 juni 2019

Datum: 2019-05-29

Punkt: 8.1 Förslag på jämlikhetspolicy för Amnesty International i Sverige

BESLUTSUNDERLAG

Förslag på jämlikhetspolicy för Amnesty International i Sverige

Årsmötet gav styrelsen i uppdrag att ta fram en jämlikhetspolicy. Nedan presenteras förslag på en sådan policy.

Styrelsen föreslås besluta:

att anta nedan Jämlikhetspolicy för Amnesty International i Sverige

Jämlikhetspolicy för Amnesty International i Sverige

Inledning och omfattning

“Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter." Detta är ett kraftfullt budskap men långt ifrån uppfyllt i praktiken runt om i världen i stort, i Sverige och även i civilsamhället. Amnesty International, som världens ledande människorättsorganisation, har arbetat mot diskriminering och exkludering i många år och vi vill vara förändringen vi vill se i världen. Dessutom hänger vår trovärdighet på att vi också arbetar mot diskriminering och exkludering i den egna organisationen. För Amnesty International  i Sverige, liksom i den globala organisationen, är jämlikhet en grundläggande fråga. Årsmötet 2016 fattade beslut om en långsiktig riktning för Amnesty Sverige där följande konstateras:

Amnesty Sverige genomsyras av att vara en tillgänglig och inkluderande organisation. Vi arbetar aktivt för att möjliggöra att alla som vill arbeta för mänskliga rättigheter ska vilja och kunna göra det i vår sektion.”

För att tydliggöra vad vi menar med citatet ovan har vi denna policy. Det är ett internt dokument som ska ligga till grund för allt vårt arbete, allt från relationer inom organisationen till hur vi prioriterar vårt externa människorättsarbete.Policyn omfattar Amnesty Sveriges samtliga förtroendevalda, anställda, frivilliga, praktikanter, delegater och andra uppdragstagare inom organisationen. Nedan benämns samtliga som "vi".

Centrala principer

Följande är alltså avgörande grundpelare i vårt jämlikhetsarbete:

1. Alla människor är lika värda. Ingen i Amnesty ska diskrimineras eller exkluderas och alla ska ha samma förutsättningar att delta i och ha inflytande inom organisationen.

2. Vi ska ha ett intersektionellt perspektiv och utgå ifrån maktanalys.I våra analyser och i vårt arbete ska vi förhålla oss till hur samhällets strukturer och normer påverkar oss som organisation och olika gruppers maktförhållanden. Vi ska utgå ifrån diskrimineringsgrunderna samt social bakgrund och ha ett intersektionellt perspektiv så att vi är medvetna om hur diskrimineringsgrunderna samverkar. En individ är inte enbart sitt kön, sin etnicitet, sin sexuella läggning, sin sociala bakgrund etc.

1. Vi ska präglas av tillgänglighet, inkludering och respekt. Vi ska undanröja hinder för människor att engagera sig i organisationen och vi ska aktivt arbeta mot all form av diskriminering samt ifrågasätta och förändra föreställningar och normer som leder till diskriminering och exkludering.

1. Vi har alla ett ansvar. Varje individ har ett ansvar att respektera och lyssna på andra, våga rannsaka sina egna privilegier i relation till andra. Varje individ har ett ansvar att följa styrdokument som tagits fram samt att agera när någon annan bryter mot dem. I organisationen ska det finnas en tydlighet vad gäller ansvar och ansvarsutkrävande.

1. Vi ska bedriva ett målmedvetet arbete. Vi ska jobba medvetet och effektivt genom att göra analyser, mäta, sätta in åtgärder samt följa upp arbetet. Genom ett målmedvetet arbete grundat i maktanalyser ska vi åtgärda skillnader som leder till ojämlikhet. Arbetet med jämlikhet ska vara synligt och lättillgängligt för alla inom Amnesty.