7.2 Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet 2020 Underlag till styrelsemöte 15-16 juni 2019

Datum: 2019-05-29

Punkt: 7.2 Direktiv för verksamhets- och budgetarbetet 2020

BESLUTSUNDERLAG

Detta är sekretariatets förslag till riktlinjer för den fortsatta verksamhetsplaneringen och budgetarbetet avseende år 2020. Vissa inriktningar sträcker sig längre än nästkommande år.

Verksamhetens inriktning

Grunden för budgeten 2020 kommer att vara den internationella rörelsens strategiska mål, den långsiktiga riktningen för den svenska sektionen, den verksamhetsplan för 2017-19 som styrelsen beslutade i december 2016 samt fortsatta satsningar inom fundraising.

På GA’s (Global Assembly) möte i juli 2018 beslutades det att förlänga den innevarande strategiska perioden med ett år. Det innebar att, i enlighet med styrelsens beslut i juni 2018, den svenska sektionen gjorde detsamma.

De ekonomiska förutsättningarna

Den svenska sektionen har relativt stabil ekonomi. Det har dock visat sig vara krävande att nå den högre tillväxttakt som eftersträvats. Detta i en omvärld där preliminära siffror visar på ett minskat givande för första gången på många år. Allmänhetens bidrag fortsätter öka medan företagen minskar. Det betyder sannolikt att många insamlingsorganisationer kommer öka sina insatser mot just allmänheten och således än mer konkurrera med Amnesty om medlen. Detta betyder i sin tur att nya metoder och tekniker behöver utvecklas och testas.

Sektionens reserver var vid årsskiftet 2018/19 ca 80 msek. Budgeten för 2019 är lagd med ett planerat underskott på ca 15 msek och därutöver beslutades i oktober om ett frivilligt bidrag till den internationella rörelsen på 5 msek. Det betyder att reserverna förväntas ligga på ca 60 msek i slutet av året. I de planer som presenterades för styrelsen i oktober 2018 ingick även vissa fortsatta satsningar under 2020 på knappt 10 msek. Om dessa satsningar skulle rymmas i en budget i balans eller om de betydde ett underskott även 2020 var vid den tidpunkten inte fastställt. Efter detta har fler och nya idéer avseende utvecklingen av fundraisingverksamheten tagits fram och utretts. Den främsta rör arrangerandet av en konsert med syfte att kraftigt öka antalet medlemmar och intäkter. Mer om denna satsning återfinns i ett separat underlag.

Under våren har problemen med finanserna inom den internationella rörelsen blivit tydligare och även visat sig betydligt mer allvarliga än vad som först befarades. Styrelsen har därför i dagarna beslutat att skjuta till ytterligare 5 msek som ett frivilligt bidrag. Huruvida ytterligare stöd kommer att vara möjligt får bedömas och beslutas senare.

Sammantaget betyder detta med stor sannolikhet att sekretariatet kommer föreslå en budget med underskott även för 2020.

Prioriteringar i planeringen för 2020

Det är viktigt att vi prioriterar det som är allra viktigast utifrån verksamheten och samtidigt har en god arbetsmiljö och arbetsbelastning. Därför föreslår sekretariatet, efter diskussion med ordföranden, att vi inte kommer att dra igång något nytt utan slutför det befintliga. Vi behöver dock vara överens om vad som är befintligt. Sekretariatet kommer därför att se över vad som föreslås prioriteras bort och vad vi tar vidare. För de frågor som vi tar vidare behöver vi därefter se över ambitionsnivå samt vilket resultat vi förväntas åstadkomma i nästa fas. Det är mycket viktigt arbete som pågår och som kommer att ta mycket tid från sekretariatet, exempelvis jämlikhetsarbetet och aktivismstrategin utan att det nödvändigtvis kommer upp på styrelsens bord. Mot bakgrund av ökad konkurrens inom insamlingsbranschen finns även behov av att  Amnesty fortsatt vidareutvecklar metoderna inom fundraising.

Mänskliga rättigheter står inför stora utmaningar med tanke på klimatkrisen, påtaglig social och ekonomisk ojämlikhet, snabb teknologisk utveckling och även en pågående ideologisk värdepolarisering. Det kommer att kräva att vi även fortsättningsvis utvecklar oss som organisation för att möta dessa utmaningar. Det innebär bland annat att vi även vidareutvecklar strategisk styrning och våra prioriteringar. De frågor som vi framförallt kommer att kräva styrelsebeslut är:

1. Nästa strategiska period: bidra till att utarbeta en strategisk plan för den internationella rörelsen samt att inom dess ramar utveckla den svenska planen för nästa strategiska period

1. Internationella rörelsen: omfattande förändringar föreslås av AIS. Svenska sektionen behöver vara en tydlig röst i detta arbete. Det innebär såväl riskhantering som utvecklingsmöjligheter för hela rörelsen, AIS och för svenska sektionen.

1. Satsningar inom fundraising för att på sikt öka intäkterna.

Process för verksamhetsplanering och budgetarbete

Sekretariatet föreslår att styrelsen på oktobermötet beslutar de övergripande inriktningarna för verksamhetsplanen och ramarna för budgeten och på decembermötet tar beslut om den slutgiltiga verksamhetsplanen och budgeten.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att till oktobermötet 2019 lägga fram förslag till budgetramar och övergripande verksamhetsplan för 2020.

att sekretariatet i förslaget till budgetramar för 2020 inkluderar prioriterade satsningar

att ge sekretariatet i uppdrag att i den fortsatta planeringen för 2019 prioritera att avsluta pågående projekt och utvecklingsarbete samt att prioritera arbetet med nästa strategiska period och förändringarna och utvecklingen inom den internationella rörelsen.