Punkt: 9. Övriga frågor - kampanjmaterial på engelska Underlag till styrelsemöte 27-28 januari 2018

Till: styrelsen

Från: sekretariatet

Datum: 2018-01-12

Punkt: 9. Övriga frågor - kampanjmaterial på engelska

BESLUTSUNDERLAG

På årsmötet 2017 fick styrelsen följande uppdrag:

§ 29. Motion 1.2: Om kampanjmaterial på engelska
attge sektionsstyrelsen i uppdrag att återkomma till sektionens årsmöte 2018 med ett förslag på riktlinjer om vilket aktivistmaterial som ska finnas på andra språk än svenska

På junimötet 2017 gav styrelsen följande uppdrag :

att uppdra åt sekretariatet att till styrelsens januarimöte 2018 presentera förslag på riktlinjer för vilket aktivistmaterial som ska finnas på andra språk än svenska.

Åtgärd

Som ett första steg har sekretariatet kartlagt vilket aktivistmaterial som idag finns på engelska. Sekretariatet såg då att det idag inte finns någon direkt systematik i hur vi erbjuder möjligheter för engelskspråkiga personer att engagera sig i Amnesty. Om möjligheten finns beror det på att material tagits fram i enskilda kampanjer eller projekt. Det finns material på engelska inom ramen för följande arbete: Brave, arbetsdokument inom studentprojektet och Amnesty ABC samt en handledning för arbete med IAR-fall.

Sekretariatet har därför infört nya rutiner där vi lagt upp information på engelska på aktivistportalen där de aktioner vi lyft in i kampanjer bygger på engelska ursprungstexter. Exempelvis har information om alla fallen i Brave under Skriv för frihet lagts upp där.

Processen framåt

Sekretariatet föreslår att det fortsatta utvecklingsarbetet inkluderas i sektionens jämlikhetsarbete för att på så sätt skapa en övergripande bild över hur språkbarriärer inom svenska sektionen bör och kan hanteras. Mångfald är en viktig fråga för sektionen men för att veta vilka åtgärder som ska sättas in behövs mer kunskap. Under våren planerar sekretariatet att göra en kartläggning av hur organisationen ser ut och vilka trösklar som finns, inklusive eventuella språkbarriärer. Med denna integrering kan vi också få ökad kunskap om även andra språk kan vara en barriär samt vilka möjligheter vi behöver utveckla och vilka förväntade konsekvenser det får.

Styrelsen föreslås besluta

att sekretariatet inkluderar kartläggning av och åtgärder för att minska språkbarriärer i det fortsatta jämlikhetsarbetet.