Punkt: 5.1 Planering inför Global Assembly (GA) 2018 Underlag till styrelsemöte 27-28 januari 2018

Datum: 2018-01-12
Punkt: 5.1 Planering inför Global Assembly (GA) 2018

DISKUSSIONSUNDERLAG

Förslag på tidsplan för förberedelser, deltagande och uppföljning av GA - Global Assembly 2018

Bakgrund
I år är det dags för Amnesty Internationals första Global Assembly som äger rum 6-8 juli i Warszawa i Polen. Global Assembly är Amnestys högsta beslutande organ. Alla sektioner har rätt att skicka tre delegater, vilket inkluderar sektionens stående representant som styrelsen har beslutat är sektionens ordförande samt ytterligare två delegater, varav den ena kommer att vara generalsekreteraren. Vart tredje år har sektionerna även rätt att skicka en ungdomsrepresentant. Denna rätt tillfaller svenska sektionen 2019.

Styrelsen ansvarar för, både gentemot den svenska sektionen och den internationella rörelsen, att svenska sektionen deltar aktivt både i förberedelsearbetet inför Global Assembly och under själva mötet.

Då det innebär en omställningsprocess att gå från ICM vartannat år till GA varje år har PrepCom bett sektionerna att inte skicka in några förslag till resolutioner detta första år. Det går dock inte utesluta att det trots det kommer att förekomma ett mindre antal resolutioner. Fokus för den internationella styrelsens förslag till GA förväntas vara planering inför nästa strategiska period, utestående frågor gällande Governance Reform, introduktion av ny internationell generalsekreterare och uppföljning av tidigare policybeslut. Till exempel kommer ett förslag till policy om den internationella drogpolitiken och mänskliga rättigheter att läggas fram till GA 2018.

Den nya förberedelseprocessen går till så att sektionerna skickar in sina idéer till PrepCom 180 dagar före GA. Eftersom GA 2018 är i början på juli, innebar detta en deadline i början på januari. 150 dagar före GA ska PrepCom dela ett utkast till agenda och inkomna förslag med rörelsen. 90 dagar före mötet är deadline för färdiga motioner och senast 30 dagar före GA ska PrepCom dela en klar agenda och slutgiltiga underlag med rörelsen. GA kan även ta emot “akuta” motioner fram till två dagar före mötet.

Förslagen till motioner ska innehålla information om hur frågan bidrar till att uppnå Amnestys mission och strategiska mål, på vilket sätt frågan är av global relevans och varför det är motiverat att frågan diskuteras på kommande GA.

TIDSPLAN

NÄR OCH VAR

VAD

VEM

Höst och vår

Kontakter

Besök på andra sektioners årsmöten med möjligheter att knyta nya kontakter och stärka gamla.

Enskilda ledamöter

Januari
(deadline 4 februari)

Delegation

Styrelsen fattar beslut om delegationens sammansättning.

Förslag från ordförande

Februari  (6/2)
150 dagar för GA
(Enligt stadgar)

PrepCom delar utkast till dagordning för GA samt mottagna förslag med rörelsen

Februari och framåt

Medlemssidorna och Insats

Information om GA och om nomineringar till den internationella rörelsen. Ev även information om möjligheten att delta på GA som volontär.

Förberedelser

Det förberedande arbetet kring att läsa in sig på och diskutera den internationella styrelsens förslag och eventuella resolutioner påbörjas.

Konsultation

Styrelsen identifierar vilka frågor som skall tas upp på årsmötet.

Sekretariatet

Utskottet internationella frågor

AIK

Februari (16-17/2)
Datum för mötet är preliminära.

Möte nordic+

Listan med förslag till GA diskuteras.

Andra förslag till agendan innehåller också anpassning till det nya styrsystemet samt kompetensutveckling/utbyte mellan ffa de förtroendevalda.

Regionalt forum

April (6/4?)
90 dagar före GA

Deadline för färdiga motioner till GA (Måste ha föregåtts av inlämnat förslag 180 dagar före GA)

Deadline: 6 maj

Nomineringar.

• Chair of the Global Assembly

• 3 members of the Preparatory Committee (PrepCom)

• 3 members of the Membership Review Committee (MRC)

Using the process outlined in the Call for People. All nominations must include a supporting statement from the nominating AI entity, highlighting the relevance of the candidate’s profile in light of the competencies sought, as well as a completed nomination form.

Nominations are to be sent to the INC via [email protected]

Konsultation/beslut

På Amnestys årsmöte presenteras GA-delegationen och de stora frågor som kommer att behandlas under GA. Bl a nästa strategiska period och ev policy om den globala drogpolitiken och mänskliga rättigheter.

Internationella utskottet

Juni (6/6)

Klar agenda och underlag för GA delas med rörelsen.

Int. styrelsens förslag och ev resolutioner

På styrelsemötet i juni diskuterar styrelsen förslagen från internationella styrelsen och ev resolutioner.

Delegationens förberedande möte.

Juli

6-8 juli i Warszawa

GLOBAL ASSEMBLY

I samband med mötet kommuniceras delegationens intryck. Sekretariatet ser över hur detta ska göras.

Augusti/september

Uppföljning och implementering

- Rapport till styrelsen

- Rapport med besluten till medlemssidorna

- Sammanfattning av beslut i Insats

- Diskussion i styrelsen om hur relevanta GA-beslut ska förankras och implementeras i sektionen.

ICM-delegationen, Internationella utskottet
Sekretariatet