Punkt: 8.3 Förslag inför årsmötet 2018 inklusive utkast till dagordning/program Underlag till styrelsemöte 27-28 januari 2018

Datum: 2018-01-12

Punkt: 8.3 Förslag inför årsmötet 2018 inklusive utkast till dagordning/program

DISKUSSIONSUNDERLAG

Allmän uppdatering av årsmötesförberedelserna 2018

(1 bilaga)

Inriktning årsmöte 2018

Sekretariatet har tagit till sig av den kritik som framfördes av styrelsen efter årsmötet i Stockholm 2017. Sekretariatet har även dragit slutsatser från övriga utvärderingar från det senaste årsmötet samt resultatet från demokratiutredningen om vad som påverkar medlemmar och aktivister att delta i sektionens årsmöte. 2018 är det också valår och den svenska sektionen ska engagera både befintliga och nya medlemmar att delta i vår valkampanj.

Med hänsyn till dessa faktorer tar sektionen ett nytt grepp kring årsmötet 2018. Årsmötet ska som vanligt engagera medlemmarnas delaktighet och inflytande i svenska sektionens demokratiskt fattade årsmötesbeslut. Styrelsens förslag till förändrade strukturer för ökat medlemsinflytande ges en framträdande plats. Årsmötet ska också stärka gemenskapen mellan medlemmarna och stärka deras aktivismkänsla. Utöver detta blir årsmötet 2018 startskottet för valkampanjen - med lansering och möjlighet för alla som deltar i årsmötet att utbilda sig i de frågor som valkampanjen belyser. Amnestys valkampanj kommer att handla om att agera mot hot, trakasserier och hat, som riktas både mot personer och yrkesgrupper som är särskilt viktiga för det demokratiska samhället, men också mot privatpersoner. Valkampanjen ska engagera fler människor både inom och utanför rörelsen att vilja delta i sektionens arbete för mänskliga rättigheter.

Detta innebär att årets årsmöte genomförs i en anda av att våga testa nytt. Resultatet utvärderas och goda erfarenheter tas med till den fortsatta utvecklingen av årsmötet inom ramen för demokratiöversynen.

Lokal

Årsmötet kommer att genomföras i Folkets hus, som ligger vid Järntorget i centrala Göteborg. Vid Stenpiren med utsikt över Göta älv ligger Comfort Hotell, där samtliga tillresta årsmötesdeltagare inkvarteras. Som en del i den satsning som görs samlas alla tillresta på ett och samma hotell - subventionerna för att locka fler årsmötesdeltagare kommer vara generösare än tidigare år men mindre än de subventioner som används på aktivistseminariet. På hotellet finns rum tillgängliga för personer som använder rullstol. Från hotellet är det sju minuters promenad till Folkets hus. I plenumsalen finns möjlighet till hörselslinga och övriga seminarierum är utrustade med högtalarsystem. Fikat kommer att dukas upp i anslutning till plenumsalen medan luncher och fredagens middag serveras i restaurangen i samma hus. I restaurangen finns en scen och högtalarsystem.

Programmet

Programmet utgår från att årsmötet 2018 arrangeras över tre dagar, 4-6 maj. Programmet är disponerat och trimmat för att möjliggöra årsmötesformalia, demokratifrågor, valkampanj och övriga MR-frågor. Särskild vikt läggs vid att stärka gemenskapen och relationen mellan årsmötesdeltagarna, som kommer att bestå av aktivister, medlemmar och nyvärvade personer som främst vill utbilda sig inom valkampanjen. För att stärka gemenskapen på lördagskvällen arrangerar Amnesty en stor fest med musik och dans i Stadsteaterns Foajébar. Festen är öppen för allmänheten.

För yttrande- och rösträtt krävs medlemskap och att varje medlem anmält sig till årsmötet i enlighet med de anvisningar som anges i kallelsen. För mer information om programmet se bifogat förslag på dagordning. Dagordningen utgör ett ramverk som fylls på i takt med att programpunkter bokas in.

Årsmötesordförande

Styrelsen har fattat beslut om att föreslå Hanna Roberts och Sara Belfrage till årsmötesordförande. Båda med lång erfarenhet inom Amnesty.

Aktivism

Årsmötet är ett utmärkt tillfälle att lyfta fram aktivisternas och amnestygruppernas arbete under året. Sådana aktiviteter och inslag kommer att “färga” årsmötet i Göteborg. Göteborgsdistriktet har påbörjat det arbete som distriktet åtagit sig. Aktivismkänslan kommer att stärkas både genom interna och externa aktiviteter. Distriktet ansvarar för fredagskvällen, som ska präglas av distriktets välkomsttal, "lära känna-aktiviteter" och aktivismkänsla.

Påverkanstorg

Påverkanstorget kommer att utgå från liknande principer som föregående år med anpassning till de lokaler som finns tillgängliga på Folkets Hus. Förutsättning finns att både arrangera påverkanstorget i separata rum alternativt i foajén utanför biografen Draken. Då påverkanstorgen brukar vara stängda för icke-medlemmar kommer det att finnas alternativa pass att välja för eventuella deltagare som ännu inte valt att bli medlemmar. Dessa pass kan självklart även väljas av medlemmar som inte är intresserade av motionsberedningen, eller bara är intresserade av att diskutera enstaka motioner.

Demokratiutredningen

Demokratiutredningen planeras att beredas med ett annat upplägg än påverkanstorget. Formen för detta är inte klar än.

Kallelse till årsmötet

Kallelse till årsmötet går ut till medlemmarna senast fjorton veckor före årsmötet (26/1). Kallelsen kommuniceras via Insats, interna- och externa webbsidan, samt till medlemmar som lämnat e-post och vill bli kontaktade.

Rapportering av årsmötet

Under tre år har Amnesty använt VoteIT för omröstning i förtroendevalen samt under pågående påverkanstorg. Då VoteIT är ett verktyg som främst utvecklats för en motionsberedning online som sträcker sig över en längre tid har införandet av VoteIT på Amnestys årsmöten inte fallit så bra ut. På styrelsens junimöte beslutade styrelsen att inte använda VoteIT i förtroendevalen 2018. Med detta som bakgrund och för att inte skapa förvirring för årsmötesdeltagarna föreslår sekretariatet att VoteIT inte används alls under årsmötet 2018. Frågan om årsmötets eventuella "online-delar" kommer istället att fortsätta utredas inom ramen för demokratiöversynen.

I övrigt kommer årsmötet att rapporteras i relevanta kanaler såsom i nyhetsbrev, i Insats och mer utåtriktade delar och/eller intressanta och intresseväckande beslut kan eventuellt rapporteras i sociala medier. I samband med att programmet är klart fattar sekretariatet beslut om huruvida seminarier ska filmas och hur dessa filmer i så fall ska användas. Utöver detta finns det planer på att göra en kort film som illustrerar valda delar av årsmötet 2018 i syfte är att porträttera årsmöteshelgen på ett “peppigt” sätt samtidigt som filmen kan användas för att locka fler att delta på kommande årsmöten.

Bilaga 1 - Utkast till dagordning/program