Punkt: 8. Förslag gällande motionsberedning på årsmötet Underlag till styrelsemöte 8 februari 2020

Datum: 2020-01-24

Punkt: 8. Förslag gällande motionsberedning på årsmötet

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

2019 valde styrelsen att föreslå årsmötet motionsberedning i beredningsgrupper. Påverkanstorg hade använts och utvecklats under flera år, men årsmötesutvärderingarna visade att det inte fungerade helt optimalt.

Förslag/motioner delas in i grupper utifrån tematiska ämnen, det vill säga innehållet i förslagen. Antalet beredningsgrupper avgörs av hur många förslag/motioner som finns. Beredningsgrupperna pågår parallellt och medlemmarna får välja vilken beredningsgrupp de vill delta i. Det  kommer som mest att vara tre parallella beredningsgrupper.

Beredningsgruppen kan tillstyrka eller avstyrka motionerna/förslagen och kan också föreslå ändringar eller tillägg. Även om beredningsgruppen avstyrker en motion/förslag måste den ställas mot avslag i plenum och protokollföras. Ändrings- och tilläggsförslag får inte strida mot motionens/förslagets huvudtanke.

Roller och uppgifter under beredningen

Varje beredningsgrupp leds av en ordförande och har två sekreterare. Sekreterarna ansvarar för att anteckna diskussionen och de förslag som inkommer. De kan också bistå ordförande med talarlista om hen så önskar.

Förslagsställaren presenterar sin motion och styrelsen redogör för sin ståndpunkt. Om förslagsställaren uteblir är det beredningsgruppens ordförande som redogör för motionens innehåll.

Det är viktigt att styrelsen kan redogöra för sina motionsyttranden och, om det blir aktuellt, argumentera för styrelsens ståndpunkt. Styrelseledamoten kan ta hjälp av sekretariatet för sakupplysning, men det är viktigt att det inte är sakkunnig personal som svarar för styrelsens ståndpunkter i motionsyttrandet.

Förbättringar
Efter årsmötet 2019 gjorde styrelsen följande reflexion;

“Styrelsen önskar bättre samverkan mellan styrelse och sekretariat inför motionsberedningen. Till exempel att sakkunnig och ansvarig ledamot för en viss motion diskuterar ihop sig före beredningen.”

När styrelsen har fördelat motionerna kommer sakkunnig personal att kontakta respektive styrelseledamot så att en sådan förberedelse kan genomföras.

Upplägg

1. Motionär/förslagsställare eller annan utsedd person presenterar förslaget.

2. Ordförande leder en diskussion om förslaget i sin helhet alternativt förslaget uppdelat i olika delar.

3. Därefter har de som deltar i beredningsgruppen möjlighet att lägga fram ändrings- och/eller tilläggsförslag. Detta kan göras antingen muntligt eller skriftligt.

4. Sekreteraren skriver in förslagen på datorn så att de synliggörs på en skärm för hela beredningsgruppen.

5. Ordförande redogör för inlämnade ändrings- och/eller tilläggsförslag. Därefter röstar beredningsgruppen om vilka förändringar som ska antas av beredningsgruppen och därmed utgöra beredningsgruppens förslag till beslut.

6. Alla förslag, även de som beredningsgruppen inte antar, sparas och skrivs in i beredningsgruppens rapport.

7. Det förslag som beredningsgruppen röstar fram är det förslag som beredningsgruppen lägger fram för beslut i plenum.

8. Efter avslutad beredning samlas ordförandena i beredningsgruppen, årsmötesordförande, sektionsordförande och generalsekreterare för en genomgång av beredningen. Ordföranden i beredningsgrupperna redogör för vilka förslag som kommer att läggas fram i plenum och vilka frågor som väckte mest debatt.

Rapporter från beredningsgrupperna

Rapporterna från beredningsgrupperna kommer bara att tillgängliggöras digitalt. Årsmötesdeltagarna kommer i god tid före mötet att informeras om hur de kan ta del av rapporterna. Sekretariatet kommer under söndagen att tillhandahålla ett antal surfplattor för de medlemmar som inte har haft möjlighet att ta med sig en egen dator, surfplatta eller smartphone där de kan ta del av rapporterna.

Styrelsen föreslås besluta

att föreslå årsmötet att bereda motioner och förslag till årsmötet i beredningsgrupper.