Punkt: 7a. Motion om integrering av distrikt Underlag till styrelsemöte 8 februari 2020

Datum: 2020-01-24

Punkt: 7a. Motion om integrering av distrikt

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Distriktens status och uppdrag har återkommande varit  föremål för olika utredningar och rapporter i Amnestys historia. Syftet har både varit att skapa mer enhetlighet och tydlighet, men också att ta hänsyn till lokala förutsättningar, lite beroende på vilken utredning en fördjupar sig i. Distriktens roll och funktion i organisationen tydliggörs idag i ramverket Distriktens roll och uppdrag från 2010. Ett viktigt verktyg inte bara för hur sektionen ramar in distriktens uppdrag, utan även för hur hur sekretariatet organiserar stödstrukturer för den lokala nivån.

Syfte

Den omfattande demokratiutredning som nyligen genomfördes och vars slutsatser och rekommendationer presenterades på årsmötet 2019, har givit sektionen en bra bild av hur organisationen idag fungerar och vilka utmaningar som återstår. Till detta har styrelsen fattat beslut om en aktiviststrategi och en jämlikhetsstrategi som etablerar ramar för organisationens verksamhet fram till 2027. I detta arbete har såklart distrikten en viktig funktion vilket gör att frågan om deras uppdrag blir central. Syftet med detta förslag är således att se över distriktens roll och uppdrag och formulera ett uppdrag som genererar tydligare förutsättningar i arbetet framåt och en gemensam förståelse av distriktens roll inom den svenska sektionen.

Resonerande del

Lokala förutsättningarna utgör en viktig utgångspunkt för diskussionen om distriktens uppdrag. Amnestys aktiva medlemmarna är inte jämnt fördelade över landet, vilket medför att förutsättningarna för att upprätthålla distriktens verksamhetsdrivande uppdrag har stora geografiska skillnader.

Aktivismen i den svenska sektionen är inte avhängig en distriktsstyrelse - även i de regioner där distrikt saknas finns aktiva grupper. Där distrikten fungerar bra är de dock en bra boost för aktivismen då de anordnar aktiviteter och aktioner som för grupperna samman, engagerar och tar emot personer som vill bli aktiva och startar nya grupper. Sammanfattningsvis, aktivismen fungerar även utan distrikt men där distrikten fungerar säkerställer de starkare och mer uthållliga aktiviststrukturer över tid.

Distrikten fungerar alltså väldigt olika. Över tid har flera anpassningar gjorts för att möta de regionala utmaningarna, vilket innebär att det inte möter kraven på en helt enhetlig organisationsstruktur. Distriktens uppdrag tolkas dessutom olika av medlemmar, vilket påverkar hur de genomför sitt uppdrag och lägger upp verksamheten.Till följd av dessa olika tolkningar kan det vara svårt att förstå hur sektionen hänger ihop, både för den som är aktiv och för den som står utanför organisationen. För den som inte är väldigt engagerad i organisationen kan den otydliga strukturen bli ett hinder för att ta steget in i verksamheten eller utvecklas i sin aktivism.

För att  rama in roll och uppdrag finns ett framtaget ramverk som tydliggör distriktens roll och uppdrag i organisationen och som grundar sig i de utredningar som gjorts fram till 2010, detta ramverk hittas i dokumentet Distriktens roll och uppdrag från 8 juni 2010.

Sekretariatet föreslår därför en översyn av detta ramverk, för att uppdatera och tydliggöra distriktens roll/funktion och relation till sektionen. Ett uppdaterat ramverk utifrån var organisationen befinner sig idag och den riktning som etablerats i aktivist- respektive jämlikhetsstrategin kommer förhoppningsvis att kunna bidra till bättre förutsättningar för att bedriva verksamheten på distriktsnivå. Det kommer även kunna bidra positivt i utformningen av mer ändamålsenligt stöd från sektionen.

Styrelsen har tidigare resonerat om möjligheten att lyfta frågan som en motion till årsmötet. Utifrån resonemanget ovan och frågans operationella natur föreslås istället att beslut tas av styrelsen och att uppdraget ges till sekretariatet direkt. Uppdraget kommer dock att genomföras i nära dialog med den svenska medlemsrörelsen, i enlighet med de principer om inflytande och delaktighet som har etablerats inom ramen för aktiviststrategin.

Då sekretariat redan har ett stort antal större processer framför sig under 2020 och första halvan av 2021, såsom arbetet med ny strategisk period, förberedelse inför konsertprojekt, implementering av aktivist- och jämlikhetstrategi och upphandling/införande av nytt CRM-system, föreslås att återrapportering sker i början av 2022.

Förslag till beslut

att styrelsen ger sekretariatet i uppdrag att till marsmötet 2022 återrapportera ett uppdaterat ramverk för distriktens roll och uppdrag inom den svenska sektionen.