Punkt: 3.1 Verksamhetsplan Underlag till styrelsemöte 6 december 2017

Punkt: 3.1 Verksamhetsplan

BESLUTSUNDERLAG

Verksamhetsplan för 2017-2019

Styrelsen fattade på decembermötet 2016 beslut om en ny struktur för verksamhetsplaneringen samt om en verksamhetsplan för perioden 2017-19. Den svenska sektionen har därmed en plan som följer den internationella rörelsens planeringscykel. I beslutet om strukturen ingick även att planen skall ses över och, i förekommande fall, revideras varje höst.

I underlaget redovisas, utöver mål, förväntade effekter och indikatorer, även de större aktiviteter som planeras för det kommande året eller åren, vilka inte är föremål för beslut av styrelsen. I år kan särskilt nämnas det arbete som kommer bedrivas med anledning av höstens val. Denna har högst prioritet i årets kampanjarbete. Kampanjen har inget eget mål utan svarar på redan befintliga mål i VP och finns därför inlagd under de mål där det är relevant. Kampanjen är ännu i planeringsfasen och alla analyser är ännu inte gjorda men den tar avstamp i alla människors lika värde, mot diskriminering och för yttrandefrihet. I underlaget för beslut om budgeten för 2018 finns ett förslag om att tidigarelägga en del av de medel för MR-prioriteringar som avsattes för 2019, som styrelsen fattade beslut om på junimötet 2016, i syfte att ytterligare  förstärka resurserna i kampanjen.

Även arbetet med att säkerställa efterlevnad av den nya dataskyddsförordningen samt det fortsatta arbetet med demokratiöversynen kommer vara resurskrävande. I dagsläget är resursbehovet i båda dessa svårbedömt och beror på vad det fortsatta utredningsarbetet leder till för förslag till förändringar.

Internationella sekretariatet har initierat ett arbete med att stötta och erbjuda en övergång till Windows 365 för så stora delar av den internationella rörelsen som möjligt. Sekretariatet har ännu inte hunnit utreda vad en sådan övergång skulle innebära och vilka resurser som kan komma att krävas och avser därför återkomma till styrelsen när mer analyser gjorts.

Framtagandet av en internationell strategi har funnits med i planeringen en tid och gör så fortfarande men igångsättandet av detta arbete är avhängigt att en del av de övriga större insatserna har klarats av.

I bilagorna återfinns planen med förslag till revideringar (ändringsmarkerade). Styrelsen har tidigare efterfrågat utvecklade indikatorer avseende verksamhetsmål 5.5 (medlemsdemokrati). Sekretariatet avser komma tillbaka till styrelsen med förslag på sådana i samband med att översynen av medlemsdemokratin är färdigställd.

Styrelsen föreslås besluta

att anta de föreslagna revideringarna av verksamhetsmål, förväntade effekter samt övergripande indikatorer i enlighet med bilagorna.

Strategiskt mål 1

Strategiskt mål 2