- Skriv ut
- Uppdaterad 24 Nov 2017
Punkt: 3.2 Budget 2018 Underlag till styrelsemöte 6 december 2017
inTill: styrelsen
Från: sekretariatet
Datum: 2017-11-24
Punkt: 3.2 Budget 2018
BESLUTSUNDERLAG
Förslag till budget 2018
(3 bilagor)
Bakgrund
Styrelsen beslutade på oktobermötet om budgetramarna för 2018. Sekretariatet fick därefter i uppdrag att återkomma med ett förslag till budget till decembermötet.
Inledning
Sekretariatets budgetförslag bygger på:
- Målen i sektionens verksamhetsplan och de prioriteringar styrelsen beslutat om.
- Styrelsens direktiv från oktobermötet.
- De begränsningar som ges av Svensk Insamlingskontroll.
- Den användning av delar av reserverna som styrelsen beslutat om på junimötena 2016 och 2017.
Styrelsens direktiv från oktobermötet
På styrelsens oktobermöte presenterades en övergripande budget för 2018. Styrelsen beslöt att intäkterna 2018 tillsvidare beräknas till 133,4 mkr efter Amnestyfondens andel, men inklusive öronmärkta medel och att kostnadsbudgeten inte får överstiga 146,8 mkr, vilket inbegriper styrelsens beslut av användningen av reserven på junimötena 2016 och 2017. Styrelsen fattade dessutom beslut om utgivning av fyra nummer av Amnesty Press och sektionens avgift till Amnestys EU-kontor (EIO).
Det visade sig efter detta att den budget för restricted income som presenterades vid styrelsens oktobermöte i själva verket skulle fördelas över två år och således utgöra 4,7 mkr/år istället för de 9,4 mkr som angavs i underlaget
Under planeringen och budgeteringen under hösten har sekretariatet kommit fram till att det vore önskvärt att ytterligare förstärka resurserna i den planerade valkampanjen. Förslaget är att tidigarelägga utnyttjandet av en del av den användning av reserverna som beslutades på junimötet 2017. Det betyder att sekretariatet föreslår att 1 mkr av de 9,4 mkr som skulle användas 2019 istället används 2018.
Svensk Insamlingskontroll
Svensk Insamlingskontroll avgör vilka insamlingsorganisationer som får ha 90-konto. Enligt deras regler måste minst 75% av en 90-kontoinnehavares insamlade medel gå till organisationens ändamål och omvänt får alltså som mest 25% av insamlade medel gå till insamlings- och administrationskostnader. Svensk Insamlingskontroll gör sin bedömning över flera år och tar hänsyn till de förklaringar en organisation kan lämna vid ett tillfälligt överskridande av gränserna. Budgetförslaget för 2018 uppfyller Svensk Insamlingskontrolls regler.
Reserver
Prognosen för helåret 2017 pekar på att den utgående reserven 2017 kommer att uppgå till 78,6 mkr. Det budgeterade underskottet 2018 är 10,4 mkr, vilket ger en utgående reserv 2018 om 68,2 mkr.
I “Global Reserves Guidelines” fastslås hur en rimlig storlek på reserven ska beräknas. Sekretariatet har bland annat genom riskanalysen påbörjat en sådan beräkning men ännu inte färdigställt den. I riktlinjerna framgår att reserver huvudsakligen ska hållas av följande anledningar;
för att säkerställa uthålligheten i Amnestys MR-aktiviteter på både kort (förmåga att kunna hantera kortsiktiga åtaganden som löner och externa leverantörer) och på lång sikt (för strategisk planering),
för att säkerställa att sektionerna har tid och kapacitet att hantera oväntade likviditetsproblem (som ett permanent intäktstapp eller en signifikant nedgång i medlemmar och givare),
för att finansiera oplanerade utgifter och
för att hantera växelkursrisker.
Det förekommer i vissa sammanhang resonemang om att reserven ska täcka ett visst antal månaders löpande förbrukning. Den nuvarande reserven motsvarar drygt 7 månader och den vid slutet av 2019 drygt 4 månader (om vi förutsätter att vi då nått målet om 150 mkr i intäkt och budgeten är i balans).
Sekretariatet återkommer med en beräkning och förslag på en övre och undre gräns för reserven.
Övergripande budgetförslag
Tabellen nedan sammanfattar budgetförslaget. I siffrorna är Amnestyfondens del av intäkterna exkluderade.
Budget 2017 | Budget 2018 | Skillnad | |
Intäkter | 135 956 204 | 129 096 692 | -6 859 512 |
Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter | -5 567 832 | -4 272 289 | -1 295 543 |
Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering | -2 094 809 | -6 839 502 | 4 744 693 |
Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse | -5 628 753 | -4 205 845 | -1 422 908 |
Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars | -946 925 | -1 216 418 | 269 493 |
Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse | -32 158 943 | -37 121 103 | 4 962 160 |
Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de 5 strategiska målen | -1 064 881 | -200 000 | -864 881 |
Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter | -13 287 159 | -14 677 589 | 1 390 430 |
Gemensamma kostnader | -22 232 214 | -26 448 946 | 4 216 732 |
Internationella Rörelsen | -51 016 000 | -44 515 000 | -6 501 000 |
Kostnader | -133 997 516 | -139 496 692 | 5 499 176 |
Resultat | 1 958 688 | -10 400 000 | -12 358 688 |
Tal före parantes gäller budget 2018, tal inom parantes avser prognosen för helåret 2017.
Intäkter
(Bilaga 2)
De totala intäkterna beräknas i budgeten för 2018 till 141,4 (149,0) mkr, vilket blir 129,1 (135,8) mkr efter Amnestyfondens andel. Helårsprognosen för 2017 pekar på högre totala intäkter än budgeten för 2018, då sekretariatet förväntar att det tidigare nämnda testamentet på 20 mkr kommer att skiftas innan årsskiftet.
Intäkternas uppställning följer den uppställning som anges i den internationella kontoplanen Cocoa (Common Charts of Account). Nedan följer en uppställning av de olika intäktsgrupperna med korta kommentarer.
Nyrekrytering
Intäkterna från nyrekrytering är budgeterade till 4 711 (2 622) tkr, vilket är 889 tkr lägre än budget 2017 men 2 089 tkr högre än helårsprognosen för 2017. De största intäkterna inom nyrekrytering beräknas komma från Face-to-Face (F2F), Telefundraising (TF) och Rekrytering via webben.
Pågående givande
Intäkterna från det pågående givandet beräknas till 98 351 (92 767) tkr. Gåvor och medlemsavgifter via autogiro är det största intäktsslaget och beräknas till 88 266 (82 002) tkr. Uppgradering av gåvor sker främst via TF, de totala intäkterna från uppgradering beräknas minska 2018 jämfört med prognosen för 2017, men öka med 1 570 tkr jämfört med budget 2017 och budgeteras till 4 572
(5 070) tkr.
Övrig fundraising
Övrig fundraising budgeteras till 37 297 (52 798) tkr. I prognosen ingår det tidigare nämnda testamentet på 20 mkr. Sekretariatet förutsätter att arvet, som vid bouppteckningstillfället var värderat till 20 mkr kommer att hinna skiftas innan årsskiftet. Testamenten budgeteras till 5 954 (25 019) tkr, vilket är genomsnittet av de senaste sju årens utfall borträknat det högsta respektive lägsta utfallet. Det generella bidraget från Postkodlotteriet (PKL), baseras på PKLs gällande beräkningsmodell och budgeteras till 15 000 (15 000) tkr. Investment funds budgeteras till 4 500 (4 031) tkr och är budgeterad enligt försiktighetsprincipen. Under restricted income återfinns ändamålsbestämda medel främst i form av specialprojekt från Postkodlotteriet, Radiohjälpen och Stiftelsen Birgit, som till största delen ska vidarebefordras till internationella sekretariatet. Budgeten för restricted income uppgår till
4 700 (4 400) tkr.
Försäljning
Intäkter från försäljning beräknas till sammanlagt 315 (202) tkr. Intäktsökningen i budgeten jämfört med prognosen beror på att sekretariatet förväntar sig att webshoppens nya hemasida och ett nytt butikskoncept kommer att generera högre intäkter.
Övriga intäkter
Under övriga intäkter återfinns ränteintäkter, arvoden och ersättning från Försäkringskassan för höga sjuklönekostnader. Intäkterna beräknas till 695 (660) tkr.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Amnestyfondens andel är den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden. 2018 beräknas Amnestyfondens andel till 12 272 (13 244) tkr.
KOSTNADER
Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:
Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;
Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;
Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;
Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars
Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på
Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader och stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader samt Internationella Rörelsen
De budgeterade kostnaderna uppgår till 139,5 (138) mkr.
Strategiska mål 1-5 och allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter
Den totala kostnadsbudgeten för de strategiska målen 1-5 och allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter uppgår till 68 533 (62 185) tkr.
Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter
Under mål 1 återfinns alla kostnader för utbildning inom mänskliga rättigheter samt arbetet med Civic Space and Human Rights Defenders. Målet inkluderar också budgeten för Amnestys arbete med människorättsförsvararkampanjen “BRAVE” samt “Skriv för frihet”. De budgeterade kostnaderna för mål 1 uppgår till 4 272 (5 988) tkr.
Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering
Här återfinns arbetet mot diskriminering och kampanjarbetet i samband med valet 2018. Kostnaderna är budgeterade till 6 840 (2 518) tkr.
Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse
Under detta mål budgeteras hela arbetet med flykting och migration, People Affected by Conflict och Crisis Response. I budgeten ingår bland annat en mindre kostnad för den globala flyktingkampanjen “ I welcome” samt kostnader för att snabbt kunna agera vid människorättskriser i världen. Hela kostnadsbudgeten för mål 3 uppgår till 4 206 (5 723) tkr.
Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars
Under strategiskt mål 4 ligger främst arbetet med företagsansvar. Kostnadsbudgeten uppgår till
1 216 (957) tkr.
Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse
Här återfinns allt fundraising- och mobiliseringsarbete. Totalt uppgår kostnaderna för mål 5 till 37 121 (30 961) tkr. De totala fundraisingkostnaderna är budgeterade till 32 718 tkr jämfört med prognosen för helåret 2017 på 28 068 tkr. Ökningen på 4 650 tkr jämfört med helårprognosen 2017 beror dels på satsning på TF och dels på satsning på bland annat digitala kanaler i och med den nya hemsidan.
De budgeterade kostnaderna för total tillväxt och mobilisering är 6 925 (5 909) tkr. Ökningen i budget jämfört med prognosen beror på att sekretariatet under 2018 kommer att arbeta dels med att bygga upp en hållbar och långsiktig lösning för studentaktivism och dels med att förstå hur fokusgrupper ur den nydefinierade målgruppen vill engagera sig.
Amnestyfonden
Amnestyfondens andel av insamlingskostnaderna är budgeterad till 2 935 (2 518) tkr. Ökningen av Amnestyfondens andel beror på att insamlingskostnaderna har ökat i motsvarande grad.
Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen
Här budgeteras2018 kostnaderna för sektionens delar av det globala kampanjarbetet för “Nätverk mot tortyr”. Budgeten uppgår till 200 (1 065) tkr, vilket är 865 tkr lägre än prognosen för 2017. Detta beror på att prognosen för 2017 även innehöll sektionens kostnader för specialprojektet Alt Click, som slutfördes under hösten 2017.
Utvecklingskostnader och kostnader för stödet till arbetet för Mänskliga Rättigheter
De budgeterade kostnaderna uppgår till 14 678 (14 974) tkr. Under denna rubrik budgeteras bland annat kostnaderna för strategiarbete, kommunikation och Amnesty Press .
Gemensamma kostnader
Gemensamma kostnader delas in i organisationsstöd, styrning och övriga kostnader. Kostnaderna för hela området uppgår till 26 449 (22 179) tkr.
Organisationsstöd
Under organisationsstöd ligger bland annat alla kostnader för sekretariatet och löner för sekretariatets gemensamma tjänster. Budget 2018 ligger på 19 594 (16 991) tkr. Ökningen består främst av budgeterade kostnader för it-utveckling, det vill säga arbetet med nya Amnesty.se, det nya SRM-system och uppgradering av ekonomisystemet samt anpassning av lokalerna i Stockholm och flytten av Malmökontoret.
Styrning
Kostnaderna för styrning, vilket bland annat innefattar kostnader för styrelsen och årsmötet, beräknas till 5 023 (3 758) tkr. Ökningen beror bland annat på den nya dataskyddslagen GDPR och arbetet med översynen av medlemsdemokratin.
Styrelsens budget för 2018 ser ut på följande sätt;
Fördelade personalkostnader | 408 057 |
Studieresa för styrelsen | 200 00 |
3 Styrelsemöten (september, oktober, mars) | 87 500 |
Majmötet | 90 0000 |
Junimötet | 80 0000 |
Årsmötet | 67 500 |
Styrelsens deltagande på andra sektioners årsmöten | 20 000 |
Konsulttjänster | 10 000 |
Hyra externt konferensrum | 15 000 |
Utbildning | 50 00 |
Utskrifter, telefon etc | 6 000 |
Kostnad för volontärer | 14 000 |
Totalt | 1 048 057 |
Övriga kostnader
Under övriga kostnader återfinns de budgeterade avskrivningarna. Budget 2018 är 1 832 (1 430) tkr.
Internationella rörelsen
Under internationella rörelsen återfinns alla transaktioner inom rörelsen. I budgeten för 2018 finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor (EIO) samt de öronmärkta medlen i form av specialprojekt från PKL, Radiohjälpen och Stiftelsen Birgit. Den totala budgeten för den Internationella Rörelsen är 44 515 (53 769) tkr.
Det obligatoriska bidraget för 2018 är budgeterat till 39 (48,7) mkr. Minskningen av det internationella bidraget beror till störst del på de ökade fundraisingkostnaderna och de ökade gemensamma kostnaderna. Sektionen kommer under 2017 att intäktsföra 4,4 mkr som ändamålsbestämda medel för specialprojekt, främst från PKL. Av dessa kommer 4,3 mkr att skickas till internationella sekretariatet, vilka är utförare av projekten. Avgiften till Amnestys EU-kontor (EIO) beräknas till 1 247 (1 902).
Investeringsplan
De flesta utgifter sekretariatet har uppstår som kostnader i samma tidsperiod. Dock finns vissa utgifter som aktiveras och uppstår som kostnad först när de börjar skrivas av. Det betyder att de har en likviditetspåverkan när de uppstår men en resultatpåverkan under kommande år. Sekretariatet planerar att genomföra sådana investeringar under 2018 motsvarande 1 078 tkr.
Gåvoshop hemsida | 600 000 |
SRM | 378 000 |
Lokaler | 400 000 |
Totalt | 1 078 000 |
Fördelning 80:20
Enligt beslut på internationella rådsmötet 2015 ska kostnaderna fördelas enligt en 80:20 princip som innebär att 80% av resurserna, utöver kostnaderna för organisationsstöd och styrning, ska användas för arbete inom de strategiska målen och 20% ska användas till allt övrigt arbete för mänskliga rättigheter utanför de strategiska målen. Fördelningen i budgeten 2018 blir enligt den beräkningsmodellen 78:22. Motsvarande fördelningen för 2017 års budget var 76:24.
SAMMANFATTNING
(Bilaga 1)
Sekretariatets budgetförslag innefattar intäkter på 129,1 mkr och kostnader på 139,5 mkr, vilket ger ett underskott på 10,4 mkr.
Bilagor:
Styrelsen föreslås besluta
att fastställa intäktsbudgeten exkl Amnestyfondens andel för 2018 till 129,1 mkr;
att fastställa kostnadsbudgeten exkl Amnestyfondens andel för 2018 till 139,5 mkr;
alternativt
att tidigarelägga 1 mkr av användningen av reserverna från 2019 till 2018 och fastställa kostnadsbudgeten exkl Amnestyfondens andel för 2018 till 140,5 mkr.