Punkt: 2. Kommunikationsstrategin Underlag till styrelsemöte 6 december 2017

Punkt: 2. Kommunikationsstrategin

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund och förutsättningar
Amnesty har ambitiösa mål att växa både globalt och i Sverige i både påverkan och engagemang.

Amnesty International har sedan många år en hög kännedom och stort förtroende i Sverige. På senare år ser vi dock en nedgång i uppfattningen om hur viktig vår verksamhet är. Utifrån genomförda analyser, av oss och branschorganisationer, ser vi att det finns osäkerhet kring vad mänskliga rättigheter omfattar och har för relevans idag. Det finns också en osäkerhet kring hur vi jobbar, vår metod, och vad vårt arbete leder till rent konkret. Vi har även en utmaning i att vara inkluderande och beröra, då vår kommunikation många gånger upplevs som svårtillgänglig.

Utifrån vårt stora förtroende och höga kännedom, tillsammans med insikterna om vad vi behöver förändra, formar vi nu en kommunikationsstrategi för vårt arbete framöver.

(Strategin för beslut av styrelsen. Förteckning av bilagor för information.)

Detta är en övergripande kommunikationsstrategi som ska vägleda och styra vårt kommunikationsarbete. Strategin sätter syfte, kommunikationsprinciper, kommunikationsmålgrupp, budskap och tonalitet.

Detta är ett internt dokument för sekretariatet som är ett ramverk för vårt kommunikationsarbete. Prioriteringar för vårt MR-arbete återfinns i dokumentet “Direktiv för hur Amnesty International i Sverige prioriterar människorättsfrågor”. Plan för hur vi engagerar fler att bli aktiva i våra långsiktiga strukturer finns i verksamhetsplanen under mål 5.2.

Styrelsen föreslås besluta

att fastställa svenska sektionens kommunikationsstrategi.

Kommunikationsstrategi för svenska sektionen