Styrelsemöte Amnestyfonden 6 februari 2021

Amnestyfondens styrelse sammanträdde den 6 februari, även denna gång via digital konferens på grund av rådande rekommendationer kring social distansering.

Amnestyfondens preliminära resultat för 2020 visar att det totala utbetalade beloppet var lägre än 2018 och 2019. Den främsta förklaringen till detta är antagligen den pågående pandemin. Samtidigt var intäkterna i princip lika stora som under 2019, de farhågor som funnits om att insamlingen skulle minska under pandemin har alltså inte besannats.

En preliminär verksamhetsberättelse föredrogs, den slutliga versionen kommer att antas på styrelsemötet i mars.

Ett lärandeseminarium tillsammans med personal från något av regionkontoren planeras i slutet av mars. En jämlikhetsworkshop kommer att genomföras senare i år.

Styrelsen fick en presentation av svenska sektionens omorganisation. Från och med den 1 februari 2021 tillhör Amnestyfondens personal policyavdelningen. Styrelsen diskuterade formerna för samarbetet med sektionsstyrelsen.

Anders Rosén, som även sitter i styrelsen för Svenska Afghanistankommittén, gav styrelsen en beskrivning av situationen i Afghanistan och hur den påverkar försvarare av mänskliga rättigheter där.

29 ärenden avhandlades där Amnestyfonden ger eller kommer att ge stöd till individer och organisationer. Vidare diskuterades den principiella frågan om stöd till asylsökande i länder där det finns ett mottagningssystem för asylsökande. Även frågan om eventuellt stöd med anledning av situationen i Myanmar togs upp.

Styrelsen kommer att ha sitt nästa sammanträde i mars.

Henning Holmberg

antecknande