Styrelsemöte Amnestyfonden 9 december 2021

Amnestyfondens styrelse hade sitt sjunde och sista ordinarie möte för året torsdagen den 9 december 2021. Mötet hölls på digitalt. Fokus för detta styrelsemöte låg på Svenska Amnestys verksamhetsstrategi 2022-2030, Amnestyfondens verksamhetsplan för 2022, budget för 2022 och planering för beredning av årsredovisning och verksamhetsberättelse. Styrelsen tackade även av Shanna Löfgren som inför mötet avgått från sin position som ledamot i styrelsen.

Styrelsen fattade beslut i följande ärenden:

- Att godkänna utkastet till verksamhetsplan 2022

- Att anta Amnetyfondens budget för 2022

- Att uppdra åt styrelsens kommunikationsutskott att bereda arbetet med Amnestyfondens verksamhetsberättelse för 2021

- Att föreslå en reviderad skrivning om människorättsbiståndet till Amnesty Sveriges verksamhetsstrategi 2022-2030.

Sammanfattning av diskussionspunkter:

Amnesty Sveriges verksamhetsstrategi 2022-2030

Elisabeth Lundgren, förändringsledare på svenska Amnestysektionen, föredrog punkten. Ett utkast på verksamhetsstrategi för Amnesty Sverige 2022-2030 har sedan våren 2021 arbetats fram, där processen bland annat har inkluderat möte med medlemmar och med andra organisationer i civilsamhället. Detta har fungerat som grund för sektionsstyrelsen som utifrån denna input har satt riktningen för strategiarbetet och svenska sektionens arbete med mänskliga rättigheter. I övrigt har strategin tagit tydligt avstamp i Amnesty International globala prioriteringar. Strategin planeras bestå av tre delar: Att agera för mänskliga rättigheter, att bli en ostoppbar rörelse samt engagemang och lojalitet. Sektionsstyrelsen ska fatta beslut om utkastet inför att det färdigställs till årsmötet. För texten i strategin om människorättsbiståndet har fonden har fonden bidragit med förslag till text som sedan bearbetats av de som arbetar med strategin. Styrelsen gav förslag till skrivningen om människorättsbiståndet samt andra delar av strategin under denna diskussionspunkt.

Hantering av ärenden i MR-biståndet

Fondsekreterarna föredrog de redan beslutade ärendena. Ett av ärendena gällde ett principiellt viktiga ärenden kopplade till åtnjutande av mänskliga rättigheter utan diskriminering, där styrelsen kommer att besluta i frågan genom ett per capsulambeslut innan nästa ordinarie styrelsemöte. I övrigt gick styrelsen igenom och bekräftade besluten om de ärenden som sedan föregående styrelsemöte hade blivit beslutade om, där de flesta låg inom Mål 3 rörande skydd av människor undan konflikt och förföljelse där det likt tidigare möten för styrelsen kunde konstateras att regionen som hade flest utbetalade stöd var Asien.

Budget 2022 och ekonomiuppföljning

Förutom beslutet om budgeten konstaterade styrelsen att inkomsterna för 2022 beräknas uppgå till över 10 miljoner kronor, vilket är en mindre ökning i jämförelse med 2021. Budgeten är lagd för att Amnestyfonden under 2022 ska göra ett minusresultat utifrån fondens nuvarande höga egna kapital samt de stora behov som finns inom människorättsbiståndet.

Rörande den ekonomiska uppföljningen för 2021 konstaterades det att volymen i utbetalningar för Mål 1 (åtnjutande av mänskliga rättigheter) och Mål 3 (skydd av människor i konflikt) har ökat, där mål 3 särskilt påverkas av flertalet kriser i Asien. För Asien har utbetalningarna i volym ökat med 2,7 miljoner kronor, medan Afrika har gått ner i volym. Volymen i individansökningar har också ökat med 1,7 miljoner i jämförelse med 2020.

Verksamhetsplan 2022 för Amnestyfonden

Rörande Amnestyfondens verksamhetsplan har strukturen inför 2022 utifrån hur den globala strategin för Amnesty International ser ut. Utifrån det har planen utformats genom gemensamma mål utifrån ändamål, vilket är nytt för i år. Dessa ändamål utgår från två huvudprioriteringar (människorättsprioriteringar och stärka Amnestys förmåga att uppnå förändring) som beräknas stå för 80% av arbetet under 2022 och en flexibel del, som kommer att stå för 20% av arbetet under 2022. Skiljer sig från den svenska strategin kring prioriteringar och särskilda ändamål. I planen har sedan verksamhetsmål, effektmål och indikatorer utformats. När verksamhetsplanen för 2022 är färdigredigerad kommer också en handlingsplan för 2022 att skapas.

Personalens rapport

Personalen presenterade bland annat att det snart kommer ut en annons för positionen som generalsekreterare för svenska Amnestysektionen. Det har även genomförts en medarbetarenkät där arbetssituationen på Amnestysektionen har analyserats.

Förtydligande av Amnestyfondens roll i den internationella människorättsbiståndet

Internationella utskottet rapporterar att detta är en fråga som de för närvarande tittar på och där ett förslag till beslut kommer att tas fram inför nästa styrelsemöte. Bakgrunden är bland annat att det bedöms finnas mer potential för Amnestyfonden att samverka och agera strategiskt med den schweiziska sektionen, som tillsammans med Amnestyfonden finansierar merparten av människorättsbiståndet inom det globala Amnesty.

Mötesrapport nedtecknad av Julle Bergenholtz-Foglander, ledamot Amnestyfonden