Att se över Amnestys postorderverksamhet - riktlinjer

Översyn av Amnestys postorderverksamhet

Bakgrund/beslut:

Sedan 1998 bedrivs sektionens postorderverksamhet av frivilliga medlemmar i Lund. En av anledningarna till att sektionen beslutade att utlokalisera försäljningen (som först skedde genom en affär i Malmö) var bland annat att stödja aktivismen. Postorderverksamheten är mycket riktigt en viktig verksamhet för de medlemmar som är aktiva i Lundavdelningen.

Sektionsstyrelsen ser i framtiden flera behov som förändrar förutsättningarna för postorderverksamheten:
- behovet av att ta fram och marknadsföra profilprodukter som ett led i vårt varumärkesbyggande, inklusive möjligheten att köpa in produkter från andra sektioner vilket möjliggörs av en gemensam grafisk profil för hela Amnesty International, se bilaga om sektionens behov av profilprodukter
- behovet av att screena allting som sektionen säljer så att vi är säkra på att vi inte bidrar till kränkningar av mänskliga rättigheter, se riktlinjer för företagssamarbeten och etisk upphandling och
- behovet av att följa de policies som sektionen nu tar fram inom inköp och företagssamarbeten

Syfte samt formulering av uppdraget/uppgifter:
Uppdraget innebär att formulera den svenska sektionens syfte med postorderverksamheten och komma med förslag (ett eller flera alternativ) på hur den bör organiseras i framtiden. Uppdraget innebär också att se om postorderverksamheten och sekretariatets arbete med profilprodukter, se bilaga, kan pågå samtidigt och hur avtalet mellan sektionen och Lundaavdelningen om postorderverksamheten måste förändras.

Metoder:
Utredningen ska:
- Sammanställa de diskussioner och beslut som lett fram till det system som finns idag, inklusive det avtal som finns mellan sektionen och Lundaavdelningen.
- Skaffa sig god insyn i postorderverksamheten och hur verksamheten påverkar Lundaavdelningens arbete, ekonomiskt och med tanke på aktivism.
- Undersöka eventuella internationella och nationella riktlinjer som kan påverka verksamheten.
- Utreda hur postorderverksamheten bör hanteras framöver, med hänsyn både till sektionens behov av profilprodukter och av ett starkt varumärke samt transparens beträffande vilka produkter vi säljer och sektionens behov av frivilliginsatser och aktivism.
- Utredningen ska även föreslå en modell för fördelning av kostnader och intäkter, oavsett om förslaget är ett samarbete mellan sektionen och Lundaavdelningen eller något annat.
- Översynen ska göras i nära dialog med styrelsen för Lundaavdelningen samt ansvariga på sekretariatet.

Tidsram:
Ett förslag ska inkomma i god tid före styrelsens januarimöte 2010.

Budget:
Normala resekostnader.

Uppdragsgruppens sammansättning:
Utredningen genomförs av Hanna Roberts.

Kontaktperson i styrelsen:
Anna Nilsdotter

- Policy för samarbeten med företag
- Policy för samarbeten med företag - internationella riktlinjer
- Ekonomiskt stöd och fundraising - internationella riktlinjer
- Policy för att skydda Amnestys varumärke - internationella riktlinjer
- Exempel på samarbeten med företag – omfattas de av policyn?

• Start- och slutdatum: 8 oktober 2009 - 20 januari 2010
  • Index: ORG 91/002/2009