Punkt: 9.2 Fortsatt arbete gällande medlemsinflytande Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2019

Datum: 2019-09-06

Punkt: 9.2 Fortsatt arbete gällande medlemsinflytande

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Demokratiöversyn 2017-2019 har genomförts för att ta ett samlat grepp om utestående frågor rörande sektionens styrning och den lokala organiseringen av aktivism. Projektets syfte var att identifiera forum och metoder som stärker ett reellt, effektivt och meningsfullt medlemsinflytande.

Tre förslag lades fram till årsmötet 2018 och 2019:

• Förslag om att inrätta en beredningskommitté (bifall 2018).

• Förslag om att införa en punkt på årsmötets dagordning där öppna årsmötesbeslut kan stängas (bifall 2018).

• Förslag om representativ styrmodell för sektionen med distrikten som bas för att utse ombud (avslag 2019).

För att skapa förutsättningar att utreda frågorna ovan , vars utfall också varit avgörande för inriktningen på ett fortsatt förändringsarbete, valde styrelsen att avvakta med vissa delar i den ursprungliga uppdragsbeskrivningen för medlemsdemokratiprojektet.

Årsmötets innehåll och form

I och med att förslaget om att övergå till representativ demokrati fick avslag så återstår frågan om målbild för årsmötet. Ett separat underlag om detta föreligger till styrelsens septembermöte.

Andra utestående frågor kopplade till årsmötet är följande

1. processen för att nominera valberedning

Valberedningen nomineras idag av “valberedningens valberedning”, vilken väljs på verksamhetsmötet. Verksamhetsmötet är obligatoriskt för distriktsombud, men är öppet för alla medlemmar. Valberedningens valberedning utses av distriktsaktiva utan att distrikten har en formell roll i sektionens demokratiska struktur och utan att verksamhetsmötet har formellt mandat att fatta beslut. Därav föreslår sekretariatet att styrelsen ser över alternativa former för hur valberedningen kan nomineras.

1. hantering av risk för kupper gentemot årsmötet

Ett av styrelsens argument för att införa representativ demokrati var att minska risken för kupper vid sektionens årsmöte. I och med att förslaget fick avslag föreslås styrelsen se över om risken för kupper ska hanteras på annat sätt.

1. åldersgräns för rösträtt i sektionen

Sektionens jurister lyfte under våren 2019 att stadgarna saknar uppgifter om åldersgräns för att delta i och rösta vid årsmötet. Detta behöver åtgärdas då sektionen behöver målsmans medgivande för att hantera personuppgifter för den som är under 18 år.

Metoder och mötesplatser för dialog och inflytande.

Inom ramen för demokratiöversynen har styrelsen diskuterat att tydliggöra direktivet/riktlinjerna för verksamhetsmötet så att det ger utrymme för dialog och medlemsinflytande i frågor som är viktiga för sektionen.

Styrelsen föreslås besluta

att stänga projektet Demokratiöversyn 2017 - 2019.

att ge sekretariatet i uppdrag att till styrelsens februarimöte 2020 ta fram förslag till nya direktiv för verksamhetsmötet.

att ge sekretariatet i uppdrag att till styrelsens oktobermöte ta fram ett förslag till årsmötet 2020 om en ny process för att nominera valberedning.

att ge sekretariatet i uppdrag att till styrelsens oktobermöte ta fram diskussionsunderlag om kupprisk i samband med årsmötet och åldersgräns för deltagande i årsmötet.