Punkt: 6. Nästa strategiska period Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2019

Datum: 2019-09-06

Punkt: 6. Nästa strategiska period

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Sekretariatet har under året som gått följt de förändringar som sker på AIS pga budgetunderskottet. I samband med ledningsgruppens prioriteringsdiskussion inför hösten 2019 samt verksamhetsåret 2020, diskuterades vilka konsekvenser situationen på AIS kan få för svenska sektionens verksamhet.

Parallellt med detta så har styrelsen och ledningsgruppen fört diskussioner kring hur verksamhetsprioriteringar kan utvecklas för att nå målen i verksamhetsplanen, inklusive olika utvecklingsprojekt, samtidigt som arbetsmiljön förbättras.

Baserat på ovanstående vill sekretariatet därför föreslå styrelsen att nästa strategiska period startar ett år senare, dvs 2022 istället för 2021. Det skulle ge sektionen möjlighet att anpassa verksamhet och system efter de beslut som fattas på AIS, samtidigt som utökat utrymme skapas för svenska sektionens verksamhet inklusive pågående interna processer.

Nedan följer en sammanfattning av de huvudsakliga områden som ligger till grund för förslag att flytta fram start för ny strategisk period till 2022.

AIS strategiska period - form, process och innehåll

Den långsiktiga riktningen säger att “Amnesty i Sverige är en del av den globala rörelsen där vi lär av varandra. Vi följer de prioriteringar som görs i den internationella Amnestyrörelsen, samtidigt som vi aktivt deltar och påverkar hela rörelsens utveckling.” Med tanke på situationen på AIS, och att resultatet av nedskärningarna fortfarande är oklara, är det idag svårt att utläsa hur kommande strategiska period kommer se ut. Konsekvensen blir att det är svårt att följa internationella prioriteringar.

Utveckling av tekniska lösningar på AIS

Inom den globala rörelsen pågår ett arbete med att utveckla en gemensam plattform inom ramen för Office 365. Ett sådant system syftar till att skapa utrymme för bättre styrning och samarbete inom och mellan sektioner. Ett styrningsverktyg (som Office 365) behöver anpassas efter övriga delar av styrformen, och det vore fördelaktigt att invänta de tekniska möjligheter som nu utvecklas på AIS då det kan bli svårt att anpassa planering och uppföljningsverktyg efter att strategisk plan är satt. Dessa verktyg skulle också möjliggöra för oss att få den överblick vi länge önskat över själva MR-arbetet och skulle därmed underlätta att identifiera vårt mervärde och vad/hur vi bäst samarbetar med andra delar av vår globala organisation.

Svenska sektionens verksamhet och interna processer

Inom den svenska sektionen pågår nu en rad interna processer - jämlikhetsarbete, medlems- och aktivismarbetet, utveckling inom fundraising och förstärkning av styr-, uppföljnings- och kvalitetsarbetet. Därtill finns viljan av att reflektera över vilka MR-frågor som verksamheten ska fokusera på i framtiden. Att flytta fram start för ny strategisk period skulle skapa ökat utrymme för de processerna och ge sektionen en bättre startpunkt inför ny strategisk period.

Konsekvenser

Möjligheter

• Neddragningarna på AIS påverkar verksamheten och det är idag svårt att bedöma konsekvenserna därav. Det kan därför finnas anledning att avvakta tills den nya organisationen och verksamheten har satt sig. Det kan också skapa utrymme för att hantera en eventuell utvärdering, samt ny organisering för biståndet (som sker pga neddragningar på AIS).

• Svenska sektionen kan med hjälp av AIS satsning på Office 365 skapa bättre former för verksamhetsstyrning då styrverktyg kan anpassas efter styrformen. Det kan möjliggöra för ökade synergieffekter mellan sektioner och inom svenska sektionen, utan glapp mellan strategisk plan och tekniska verktyg. Det är också viktigt innehållsmässigt eftersom det ger oss en överblick och bättre möjlighet att identifiera samarbete med andra delar av vår globala rörelse.

• En plan kan sättas för var sektionen vill vara vid start för ny strategisk period och verksamheten 2020-2021 kan byggas utifrån den målsättningen. Det möjliggörs genom att pågående processer får mer utrymme och mer tid frigörs till att lägga en stabil grund för ny strategisk period.

• Det finns bättre förutsättningar för att skapa en bättre arbetsmiljö på sekretariatet, då pågående projekt (t ex jämlikhetsarbete, aktivism- och kampanjutveckling, prioritering av MR-frågor) kan utvecklas på ett hållbart sätt. Samtidigt skapas bättre förutsättningar och potentiellt bättre arbetsmiljö för nyckelpersoner (t ex ny Avdelningschef Resurser och Styrning, och övrig ledningsgrupp) att avsätta tid och påverka arbetet och utgångspunkten för de kommande årens verksamhet.

• De övergripande risker som identifierats i riskanalysen 2019: bristande effektivitet, bristande arbetsmiljö och utmaningar inom fundraising kan genom en förändrad tidsplan ges andra förutsättningar att åtgärda, vilket skulle möjliggöra att Amnesty Sverige är bättre rustade för en ny strategisk plan om den startar 2022.

Utmaningar

• Att flytta fram start för ny strategisk period kan skapa känslan av att sektionen befinner sig i ett limbo. För att undvika att det inträffar krävs en medveten och genomtänkt plan för hur den utökade tiden används, att syftet med framflyttning är tydligt och att det kommuniceras väl på sekretariat och bland aktivister. Att flytta fram strategisk perioden innebär inte att start för förberedelser behöver flyttas fram - enbart att de ges bättre förutsättningar.

Vad är alternativet?

Alternativet är att vi hoppas att AIS kommer att leverera det som behövs inför nästa strategiska period och i görligaste mån försöker anpassa oss därefter. Det kommer sannolikt att bli förseningar/lägre leverans överlag från AIS och det i sin tur kommer att skapa merarbete, osäkert i vilken omfattning, vilket vi inte förutsåg när vi satte nuvarande plan.

Oavsett AIS så vill sekretariatet fortsatt prioritera svenska sektionens verksamhet mer. Förutom MR-prioriteringar så är det få frågor som involverar så många på sekretariatet som planeringen inför nästa strategiska plan gör. Det skulle därför krävas betydande nedprioritering av andra områden för att åstadkomma samma resultat.

Styrelsen föreslås besluta

att ny strategisk period startar 2022.