Punkt: 10. Verksamhetsmötet 2019 Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2019

Datum: 2019-09-06

Punkt: 10. Verksamhetsmötet 2019

BESLUTSUNDERLAG

Verksamhetsmötet 2019

I samband med megahelgen och styrelsens oktobermöte kommer styrelsen att ha verksamhetsmöte tillsammans med aktiva medlemmar. Mötet riktar sig främst till distriktsombud men i inbjudan i Insats står det att alla medlemmar som vill kan anmäla sig, oavsett om de ska gå på aktivistseminariet eller inte.

I enlighet med planerna inom ramen för medlemsdemokratiprojektet kommer årets verksamhetsmöte  att:

• vara längre än de senaste årens verksamhetsmöte. Årets möte kommer att vara fyra timmar, i stället för två och en halv timme som tidigare.

• fokusera på nästa strategiska period.

Information om mötet som gått ut i Insats

Verksamhetsmötet 2019 - fokus på nästa strategiska plan

Under verksamhetsmötet kommer vi att diskutera nya idéer, infallsvinklar och förslag till lösningar för hur vi kan hålla oss relevanta i en ständigt föränderlig värld.

Inför utformandet av nästa strategiska period behöver vi prata om hur vårt arbete ska utvecklas och vilka frågor vi ska prioritera för att fortsätta utmana de system som utgör roten till människorättskränkningar, orättvisor och övergrepp. Tillsammans ska vi utveckla vår kommande strategi så att den kan skapa förutsättningar för ett tydligare och mer effektivt arbete för en rättvisare värld.

På verksamhetsmötet ser vi fram emot att ta del av dina idéer kring hur vi gemensamt kan göra Amnesty bättre rustat för att möta morgondagens utmaningar. Alla som vill delta är varmt välkomna! Vill du endast delta i verksamhetsmötet uppge detta vid din anmälan till megahelgen

/Styrelsen

Mötets syfte

• Ökat medlemsinflytande i form av diskussion och ömsesidigt utbyte mellan styrelse och medlemmar vad gäller frågor / metoder som är nya för Amnesty och som diskuteras i den globala rörelsen.

• Medskick / önskemål från medlemmarna gällande viktning och prioritering inför framtagandet av den svenska sektionens kommande strategiska plan.

• Ökad förståelse hos medlemmarna för kopplingen mellan den internationella rörelsens och den svenska sektionens prioriteringar samt var och när beslut om kommande strategiska planer fattas.

Mötets upplägg

1. Återrapportering från GA (GA-delegationen)

2. Dragning kring nya frågor / metoder för Amnesty som diskuteras inom rörelsen (bl a kopplingen mellan klimatfrågor och mänskliga rättigheter)

3. Dragning av frågorna och resultatet av sektionernas första konsultationssvar (juli 2019) och eventuellt den syntes AIS ska skicka ut, inför framtagandet av nästa strategiska period (internationella planen). Denna dragning kommer också att redogöra för svenska sektionens ställningstaganden i konsultationen.

4. Utifrån ovan frågeställningar och dragningar: reflektion och diskussion - medskick kring viktning och prioriteringar inför konsultation rörande syntesen från AIS (planeras till oktober 2019) och inför framtagandet av den svenska sektionens strategiska plan.

Som bakgrund till dragningar och presentationer ingår

• de frågeställningar som ingick i den första konsultationen med sektionerna, som styrelsen beredde på junimötet och som därefter låg till grund för svenska sektionens konsultationssvar.

• andra relevanta motioner och diskussionsunderlag till GA-mötet

• AIS presentation / sammanfattning av den första konsultationen

• den syntes AIS utlovat till den 8:e oktober. (Ännu oklart om denna kommer i tid.)

Tanken är att dragningarna och efterföljande diskussioner ska bidra till att skapa en större förankring hos medlemmarna kring var rörelsen befinner sig i dag samt ge styrelsen en indikation om vad aktiva medlemmar ser som relevant för den svenska sektionen att arbeta med / prioritera i Sverige.

Utgångspunkten för diskussionerna kommer därför att vara “tendenserna” inom den internationella rörelsen för att därefter förflyttas till prioriteringar för verksamheten i Sverige, där även arbetet för ökad jämlikhet inom svenska sektionen kommer att diskuteras, vilket inkluderar frågor som finns med både i den internationella och i den svenska processen. Mötet kommer att avslutas med ca 30 minuter valbart pass där de som har fått (eller sedan tidigare har) idéer kring tänkbara motioner och förslag till styrelsen / årsmötet har möjlighet att träffa beredningskommittén och där de som vill diskutera jämlikhetsfrågor på lokal nivå har möjlighet att träffa förändringsledaren på sekretariatet.

Innan verksamhetsmötet avslutas ska mötet också ha valt valberedningens valberedning inom distriktsombuden.

Styrelsen föreslås besluta

att ge sekretariatet i uppdrag att, tillsammans med xx-utskottet, fortsätta planeringen av verksamhetsmötet utifrån föreslaget upplägg och innehåll.