Punkt: 11.1 Målbild och inriktning för årsmötet Underlag till styrelsemöte 21-22 september 2019

Datum: 2019-09-06

Punkt: 11.1 Målbild och inriktning för årsmötet

BESLUTSUNDERLAG

Bakgrund

Inom ramen för demokratiöversynen hade sekretariatet ett uppdrag att se över årsmötets form och innehåll, vilket besvarades genom styrelsens förslag om att införa en representativ styrmodell för sektionen. I och med att årsmötet 2019 avslog förslaget behöver vi ta fram former för framtidens årsmöten med direktdemokrati.

De satsningar på omfattande subventioner och ett mer sakfråge- och workshopinriktat program med många externa föreläsare som gjordes 2018 och 2019 bidrog inte till någon större ökning av antalet årsmötesdeltagare, däremot har satsningarna lett till en viss ökning av andelen förstagångsdeltagare. Sannolikt har satsningarna inte heller gett någon större effekt på sakfrågorna, eftersom årsmötet ligger fel i tiden för att mobilisera medlemsrörelsen kring MR-frågor.

Styrelsen fastslog redan hösten 2017 att svenska sektionens legitimitet som medlemsorganisation inte bygger på hur stor andel av medlemmarna som deltar i årsmötet, utan att antalet människor som väljer att ställa sig bakom Amnestys arbete genom sitt medlemskap i sig ger legitimitet åt organisationen och de inriktningsbeslut som fattas.

Distriktens intresse för att arrangera årsmötet förefaller vara svagt. De senaste åren har ett distrikt per år anmält intresse. Till årsmötet 2020 finns det inte något distrikt som visat intresse.

Sekretariatet föreslår därför följande målbild för årsmötet:

• Styrelsen / sekretariatet är värd för och äger årsmötet. Enskilda aktivister engageras för specifika uppdrag i planering och genomförande.

• Plats för årsmötet upphandlas för tre år i taget.

• Det demokratiska mötet och besluten står i fokus. Årsmötet är utformat huvudsakligen för medlemmar som är intresserade av styrningsfrågor och interndemokrati.

• Innehåll och teman för programpunkter som inte är direkt knutna till styrningen följer verksamhetsplanen så att deltagarna stärks i sitt engagemang för de områden som för tillfället är prioriterade i sektionen. Antalet seminarier etc som inte har koppling till styrningsfrågor är därigenom betydligt färre jämfört med årsmötet 2018 och 2019.

• Deltagarna är förberedda och pålästa. Årsmöte föregås av stöd från sekretariatet / beredningskommittén i beredning av motioner och förslag.

• Styrelsen har förutsättningar att vara en aktiv aktör, till exempel bättre samverkan mellan styrelse och sekretariat inför beredning.

Styrelsen föreslås besluta

att anta ovanstående målbild.

att ge sekretariatet i uppdrag att utifrån målbilden ta fram ett nytt direktiv för sektionens årsmöte, samt planera årsmötet 2020 därefter.