Prognos 2003-2008 Underlag till styrelsemöte 1-2 oktober 2003

Datum: 14 oktober 2003

Prognos 2003-2008

Inledning
Vid styrelsens möte i maj 2002 fattades beslut om att en intäktsprognos över fem år skall biläggas budgeten. På budgetmötet 2003 uttryckte någon av deltagarna önskemål om att tre prognoser skulle göras, från optimistisk till pessimistisk.

För att underlätta jämförelsen mellan åren har inte hänsyn tagits till inflationen.

Prognosen utgår från att Fondens och Sektionens insamlingsverksamhet inte slås samman.

Optimistisk prognos
(Bilaga 1)
Avgifter
En insamlingsgala i TV genomförs 2004. TV-galan leder till att Amnesty får så stor uppmärksamhet att antalet medlemmar stiger. Åren efter TV-galan börjar vi tappa medlemmar igen men eftersom många blivit autogiromedlemmar är minskningen begränsad.

Direktdialogkampanjen går ganska bra 2004 och det kan även genomföras kampanjer i mindre omfattning kommande år. Till det kommer att medlemsvärvningskampanjen "värva till tusen" går bra. Antalet autogirobetalande medlemmar ökar. Nya värvningskanaler utvecklas och ger resultat.

Försäljning
Tack vare större intäkter kan vi ta fram fler rapporter på svenska. Försäljningen ökar därför något.

Prenumerationer
Ökad marknadsföring av Kortkampanjen leder till fler prenumeranter och en ökning av intäkterna.

Gåvor och bidrag
Ökad synlighet i samband med Kvinnokampanjen i form av annonskampanj och att Amnesty syns mer mycket i media, press och TV underlättar insamlingsarbetet.

Kvinnokampanjen leder till att flera företag blir intresserade av att samverka med Amnesty. Intäkter från företagssamarbeten ökar.

TV-galan leder till en ökning under 2004 och 2005 av spontana gåvor.

Tack vare att vi blir uppmärksammade i TV-galan får vi efter en tid (2007 och 2008) några större testamenten. Vi blir arvsskattebefriade 2007 vilket också leder till att fler vill testamentera till oss och mindre av testamentena går bort i skatt. Därtill kommer att testamentsbroschyren leder till att vi från 2008 börjar få fler testamenten.

TV-galan inriktas på att värva nya autogirogivare. Autogirogåvorna ökar därför kraftigt från 2004 och 2005 när de nya autogirogåvorna får fullt genomslag. Marknaden för direktdialog är mindre än tidigare men det går att genomföra aktivieter i mindre format. Dessa kampanjer tillsammans med uppgraderingskampanjer räcker för att hålla autogirogåvorna på en oförändrad nivå efter TV-galan.

Uppmärksamheten från TV-galan leder till fler spontana gåvor och att insamlingsbreven går bättre. Med den förbättrade ekonomin kan nya satsningar göras för att värva in givarbrevsgivare intäkter ökar därför något även efter 2004.

Efter 2004 genomförs finns pengar till att genomföra en del speciella insamlingsprojekt exempelvis i samband med kvinnokampanjen. En satsning på att skänka pengar via SMS genomförs 2005 och blir en framgång.

Börsen stiger vilket ger mer i gåva från Humanfonden. Med stigande kurser börjar också fler spara i Humanfonden. Hjälpfonden fasas ut.

Stigande reserver innebär större ränteintäkter.

Totalt
I den optimistiska prognosen får sektionen intäkter på över 48 Mkr om året.

Neutral prognos
(Bilaga 2)

Avgifter
Direktdialogkampanjen 2004 blir dyrare än tidigare och ger färre medlemmar. Marknaden är nästan mättad vad gäller direktdialog och vi har svårt att hitta en ersättningsform. Pengar satsas på andra värvningskanaler, men de ger sämre utfall i vart fall i inledningsskedet. Tack vare att vi bearbetar "vanliga" medlemmar till att bli autogirobetalande ökar autogirointäkterna något. Nytillskottet av medlemmar räcker dock inte för att uppväga avhoppen.

Försäljning
Ingen förändring mot tidigare år.

Prenumerationer
Kortkampanjen marknadsförs 2004 och antalet prenumeranter ökar.

Gåvor och bidrag
Tack vare gruppernas secondhand butiker bedöms gruppgåvorna vara fortsatt stora. En ny lagstiftning om mervärdesskatt införs 2005. Den missgynnar ideellt drivna secondhandbutiker och leder till att våra inkomster från dessa minskar.

Kvinnokampanjen leder till att flera företag blir intresserade av att samverka med Amnesty 2005. Intäkterna från företagssamarbete ökar.

Kvinnokampanjen och ökad synlighet bidrar också till en ökning av spontana gåvor.

Då våra "vanliga" givare efterhand antingen faller bort eller går över till att bli autogirogivare minskar våra intäkter från givarbrev. Det finns inte tillräckligt med pengar för att göra några större nyrekretingskampanjer för att värva givarbrevsgivare.

Marknaden för direktdialog är näst intill mättad och de direktdialogkampanjer som genomförs räcker bara för att hålla antalet autogirogivare på en oförändrad nivå.

Totalt
I den neutrala prognosen ligger intäkterna på omkring 37 Mkr per år.

Pessimistisk prognos
(Bilaga 3)

Avgifter
Antalet hel- och delbetalande medlemmar sjunker stadigt. Det beror förutom avhopp på att dessa värvas över till att bli autogirogivare.

Marknaden är mättad vad gäller direktdialog och vi har svårt att hitta en ersättningsform. Pengar satsas på andra värvningskanaler, men de ger sämre utfall. Telemarketingkampanjer tillsammans med att vi bearbetar "vanliga" medlemmar leder till att autogirointäkterna ökar något 2005.

Försäljning
Ingen förändring mot tidigare år.

Prenumerationer
Kortkampanjen marknadsförs 2004 och antalet prenumeranter ökar för att sedan minska igen.

Gåvor och bidrag
Tack vare gruppernas secondhand butiker bedöms gruppgåvorna vara fortsatt stora 2004. En ny lagstiftning om mervärdesskatt införs 2005. Den missgynnar ideellt drivna secondhandbutiker och leder till att våra inkomster från dessa minskar. En av butikerna väljer att helt lägga ned sin verksamhet.

Kvinnokampanjen bidrar till en mindre ökning av spontana gåvor.

Vi rekryterar inte in nya givare till vårt givarregister utan allt satsas på autogirovärvningar. Intäkterna fortsätter därför att sjunka. Kvinnokampanjen ger dock ett visst ökat intresse för givarbreven 2005.

Marknaden för direktdialog är mättad och några nya kampanjer genomförs inte. Istället satsas på andra kanaler exempelvis telemarketing men utfallet blir sämre. Antalet invärvade givare räcker bara för att hålla autogirogåvorna på en oförändrad nivå.

Börsen stiger något men antal sparare i Humanfonden fortsätter minska. Minskningen beror på att den tidigare börsnedgången gjort spararna försiktiga samtidigt som Humanfonden fått en del negativ publicitet och konkurrensen ökat.

Totalt
I den pessimistiska prognosen sjunker intäkterna ned till 34 Mkr.