Direktiv för budgetarbetet 2014 Underlag till styrelsemöte 1-2 juni 2013

Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 6 september 2013


Direktiv för budgetarbetet 2014
(2 bilagor)

Detta är sekretariatets förslag till riktlinjer för den fortsatta verksamhetsplaneringen och budgetarbetet avseende år 2014. Riktlinjerna avser:
- Verksamhetens inriktning
- De ekonomiska förutsättningarna
- Ekonomiska ramar
- Tidsplan för det fortsatta arbetet

Verksamhetens inriktning
Grunden för budgeten 2014 kommer att vara sektionens verksamhetsplan för 2014-2015 och sektionens långsiktiga inriktning fram till 2016, fastställd av årsmötet i Stockholm 2010.

De ekonomiska förutsättningarna
De ekonomiska förutsättningarna för budgeten bestäms av hur stora intäkterna beräknas bli under budgetåret samt om budgeten ska vara balanserad eller inte. Om budgeten är balanserad är de budgeterade intäkterna lika stora som kostnaderna. Vissa år kan det vara lämpligt att ta av sektionens ekonomiska reserver (sparade medel) och därmed låta kostnaderna vara större än intäkterna medan man andra år väljer att bygga upp sektionens reserver och därför låter de budgeterade intäkterna vara större än kostnaderna.

Det finns intäktsslag som enligt tidigare beslut budgeteras enligt en försiktighetsprincip, det gäller Humanfonden och Postkodlotteriet.

Intäkter
Ett första förslag till intäktsbudget 2014 finns i bilaga 1. Denna omfattar 104,9 mkr. Prognosen för 2013 är 102,8 mkr, vilket innebär en intäktsökning med knappt 2,2 mkr. Den första intäktsprognosen för kommande år är försiktig och baseras på resultatet för maj månad.

Svensk insamlingskontroll sätter en gräns för hur stora insamlings- och administrationskostnaderna får vara i förhållande till totala intäkter. Intäktsbudgeten tar hänsyn till detta.

Nedan redogörs för några av de viktigaste inslagen i förslaget.

Kall nyrekrytering (Donor Acquisitions, cold recruitment)
Här återfinns intäkterna från värvningsåret från vår nyrekrytering av medlemmar och givare som inte sedan tidigare haft någon relation till organisationen. Värvningen kommer att ske främst via face-to-face, door-to-door, web och sms. Intäkterna beräknas till 4 140 tkr.

Varm nyrekrytering (Donor Acquisitions, warm recruitment)
Intäkterna under värvningsåret från medlemmar och givare som på något sätt har visat intresse för organisationen räknas till varm nyrekrytering. Telemarketing, sms och adresserade utskick via post är kanalerna för den varma nyrekryteringen och intäkterna beräknas till 588 tkr.

Pågående givande (Donor continuing)
Av våra medlemmar och givare så betalar närmare 87% sin medlemsavgift/gåva via autogiro. Intäkterna ökar stadigt och beräknas 2014 uppgå till 75 139 tkr, vilket är en ökning med ca 6,2 mkr jämfört med prognosen för 2013. Dessutom ingår givarbrev, uppgradering via telemarketing samt ett flertal andra aktiviteter till det pågående givandet. Intäkterna för hela intäktsgruppen beräknas till 83 904 tkr.

Övrig fundraising (Other fundraising)
Den största enskilda posten under övrig fundraising är Postkodlotteriet som budgeteras till senast kända utfall, vilket är 13 mkr. Dessutom har vi ett pågående specialprojekt med Postkodlotteriet på totalt 8 mkr som fördelas över två år, varav 3,9 mkr ligger i 2014 års prognos. Humanfonden beräknas till 2 975 tkr som är 70% av prognosen sista april 2013. Testamenten beräknas till 1 669 tkr, vilket är ett snitt av de senaste sju årens utfall, borträknat det hösta och lägsta värdet. Intäkterna från företag minskar 2014 eftersom samarbetet med Nudie Jeans var utökat under 2013. Intäktsgruppen som helhet beräknas till 24 560 tkr.

Försäljning (Merchandise)
Intäkterna från försäljning beräknas till 481 tkr.

Övriga intäkter (Other income)
Till övriga intäkter räknas intäkter från Amnestyakademin, årsmötesavgifter, kursavgifter samt räntor. Intäkterna beräknas till 650 tkr.

Från intäkterna avgår Amnestyfondens andel som är den del av gåvor och bidrag som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden.


Kostnader
Om sektionen ska bedriva verksamhet i samma omfattning som 2013 bedöms kostnaderna för detta rymmas inom en budgetram om 105 Mkr.


Tidsplan för det fortsatta arbetet
- På styrelsemötet den 21-22 september fastställs de allmänna riktlinjerna för det fortsatta budgetarbetet.
- Ett förslag till definitiv budget - baserad på den preliminära budgeten, eventuella förslag från verksamhetsmötet och förändringar föranledda av den ekonomiska utvecklingen - presenteras styrelsen inför mötet i december.
- På mötet i december fastställer styrelsen den definitiva budgeten.


Förslag till beslut
Med hänvisning till ovanstående föreslås styrelsen besluta

att intäkterna 2014 tillsvidare beräknas till minst 105 mkr,

att kostnadsbudgeten 2014 inte får överstiga intäkterna och ska rymma ett extra frivilligt bidrag (AVC) till den internationella rörelsen samt den reservnivå som blir följden av den nya reservpolicy som presenteras på styrelsemötet i oktober 2013,

att arbetet bedrivs enligt den föreslagna tidsplanen och sektionens verksamhetsmål,

att följande verksamheter för år 2014 godkänns: minst fyra nummer av Amnesty Press, medlemsavgiften till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar samt avgiften till EU-föreningen. (Se bilaga 2)


Bilagor:

      Intäktsprognos 2014
      Verksamhet 2014 för beslut 2013




Bilaga 2

Verksamhet 2014 för beslut 2013

Nedanstående verksamheter är av det slaget att styrelsen redan på sitt septembermöte bör fatta beslut om verksamheten ska bedrivas under 2014. Anledningen till det kan vara att vi aviserar om förnyad prenumeration, påbörjar ett omfattande planeringsarbete eller producerar material och att det tar tid att avveckla en verksamhet vid ett beslut om att verksamheten inte ska bedrivas. Notera dock att ingen budget för verksamheterna nedan ännu upprättats, det rör sig om principbeslut.

- Amnesty Press, minst fyra nummer

- Medlemsavgift till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar

- Avgift till EU-föreningen