Protokoll från AU-möte den 22 april 2001 Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2001

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

TELEFONMÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 22 APRIL 2001

Ledamöter Närvarande
Hanna Roberts X
Christian Gräslund X
Maria Eklund X
Nicklas Liss-Larsson anmält förhinder
Torbjörn Söderberg X
Henrik Zetterquist X
Sekretariatet
Tessi Fickendey X
Dan Grundin X
Carl Söderbergh anmält förhinder

1. Fastställande av dagordningen

Beslut

att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapporter

- Rapport från utskotten

Christian Gräslund rapporterar från A-utskottets senaste möte som ägde rum den 30 mars. Utskottet diskuterade bl a EU-föreningen och Maria Bratt, lobbyansvarig på sekretariatet, medverkade vid mötet. En kort skriftlig presentation av EU-föreningens arbete kommer att föreläggas årsmötet. Vidare ställer sig två utskottsmedlemmar positiva till fortsatt medverkan i A-utskottet. En rekrytering till utskottets vakanta platser kommer att göras under årsmötet i Visby.

Maria Eklund har inget nytt att rapportera från B-utskottet. Nya medlemmar till utskottet efterlyses och potentiella kandidater kommer att tillfrågas under årsmötet.

Torbjörn Söderberg rapporterar från C-utskottets telefonmöte den 4 april. Utskottet diskuterade det fortsatta arbetet med distriktens juridiska och ekonomiska status, som den speciellt tillsatta och utsedda arbetsgruppen inom C- & D-utskotten utför.
Utskottet diskuterade vidare de olika projektplaner som inkommit från distrikten gällande aktivistcentret i Malmö. Torbjörn Söderberg kommer att omarbeta underlagen och presentera en gällande projektplan på styrelsens majmöte. Även C-utskottet behöver rekrytera nya medlemmar då tre av fyra avgår.

Henrik Zetterquist redogör för D-utskottsmötet den 13 mars. Sekretariatets fundraisingteam medverkade och informerade om kommande insamlingsmetoder. Henrik Zetterquist berättar att arbetet med sektionens ekonomiska planering tyvärr avstannat p g a tidsbrist. Även D-utskottet kommer aktivt att värva nya medlemmar under årsmötet i Visby. Nästa D-utskottsmöte äger rum den 23 april.

Hanna Roberts kommenterar att styrelsen fortfarande inte tagit del av någon lägesrapport avseende distriktens ekonomiska och juridiska status och uppmanar C- & D utskotten att presentera ett underlag i ärendet på majmötet.

- Ekonomisk rapport

Dan Grundin redogör för sektionens ekonomi som fortsatt uppvisar vikande medlemsintäkter. Detta kan till viss del förklaras med att ett flertal medlemmar gått över till autogiro vilket resulterar i att inbetalningarna inte koncentreras till årets början. Intäktsslaget "Insamlingsaktioner" går något sämre än budgeterat och en utdelning i Human- och Hjälpfonden per april månad skulle med dagens börsutveckling understiga budget med 1,5 miljoner. Värt att notera är dock att antalet sparare i Human- och Hjälpfonden inte har minskat. Det pågående renoveringsarbetet av sekretariatets lokaler medför en hyreslättnad på 266 tkr. Dan Grundin poängterar att årets första tertialrapport kommer att utgöra grunden för den översyn av de disponibla delarna som görs på styrelsens junimöte.

AU kommenterar den ekonomiska rapporten och ställer frågor till Dan Grundin och Henrik Zetterquist. Bör sektionens fortsatta strategi innefatta ytterligare satsningar på medlemsvärvning eller ska resurser läggas på alternativa intäktskällor? AU diskuterar olika åtgärder som kan vidtas för att bromsa den negativa medlemsutvecklingen.

Beslut

att uppdra åt sekretariatet att i den ekonomiska rapporten till styrelsens junimöte bifoga en redogörelse för medlemsutvecklingen.

3. Inför årsmötet 2001

- Styrelsens arbetsfördelning

Hanna Roberts återger uppdelningen av styrelsemedlemmar i beredningsgrupperna och inga vidare revideringar görs.

- Granskningskommitténs rapport till årsmötet 2001

AU går igenom Granskningskommitténs rapport till årsmötet 2001.

Torbjörn Söderberg initierar en diskussion om arbetsordningens innehåll och omfattning till följd av Granskningskommitténs uppfattning om dess detaljstyrning och detaljreglering av verksamheten.

- Sent inkommet styrelseförslag

Christian Gräslund har per e-post föreslagit styrelsen att ett sent inkommet förslag till årsmötet bör utarbetas, gällande den s k APEL-regeln (Arbete på eget land). Både AI Belgien och IEC inkommer med resolutioner i frågan till det internationella rådsmötet i Dakar och den svenska ICM-delegationen bör av årsmötet i Visby få vägledning för sitt agerande.

Hanna Roberts har ett första utkast till förslag som delges AU muntligt. P g a tidsbrist föreslår Hanna Roberts att styrelsen tar ställning till förslaget per capsulam. Vilken beredningsgrupp som lämpligast bör behandla det sent inkomna förslaget bör styrelsen diskutera på sitt majmöte.

Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts att formulera ett sent inkommet förslag från styrelsen gällande arbete på eget land och

att förslaget antas per capsulam under vecka 17.

- Mandatkommitténs slutrapport

Maria Eklund redogör för hur den brittiska sektionens årsmöte diskuterade mandatöversynen. De förslag man röstade om var; status quo, new core concept och full spectrum approach.

4. Översynskommitténs slutrapport

Torbjörn Söderberg presenterar en preliminär disposition till slutrapport gällande vidtagna åtgärder i Översynskommitténs rekommendationer. AU diskuterar upplägget och kommer med synpunkter. Hanna Roberts föreslår att den slutgiltiga versionen antas per capsulam under vecka 17.

Beslut

att ett godkännande av styrelsens slutrapport gällande Översynskommitténs rekommendationer fattas per capsulam.

Torbjörn Söderberg tillägger att han på styrelsens majmöte kommer att presentera en projektplan som närmare konkretiserar övergripande mål vad gäller IT.

5. Förslag till dagordning för styrelsemötet den 3 maj 2001

AU går igenom förslag till dagordning och Hanna Roberts informerar att mötets punkt 9. Möte med ordförande på årsmötet stryks. De två föreslagna årsmötesordförandena kommer att träffa styrelsen under och efter fredagens lunch den 4 maj. Hanna Roberts föreslår att den extra halvtimman läggs på punkt 5. Utvärdering av styrelseåret 2000/2001 .

Sammanställda frågor gällande styrelsens direkta och indirekta arbetsbörda skickas under vecka 17 ut elektroniskt av Hanna Roberts.

6. Förslag till dagordning för konstituerande styrelsemöte den 6 maj 2001

AU går igenom det föreliggande förslaget till dagordning.

Christian Gräslund tar upp frågan om de ansvariga i utskotten bör ingå i AU eller om en kontaktperson i styrelsen bör utses för de fyra utskotten. Även rollfördelningen mellan en sammankallande och en ansvarig bör tas upp under punkt 6. Val av arbetsutskott på det konstituerande mötet.

7. Övriga frågor

- Årsmötet 2001

AU diskuterar den intresseanmälan som inkommit från Norra Älvsborg/ Bohusländistriktet avseende värdskap för årsmötet 2002.
Samtliga AU-medlemmar välkomnar med glädje distriktets initiativ till att förlägga årsmötet 2002 till Ljungskile.

AU går igenom de eventuella praktiska och geografiska hinder som kan föreligga, då nästkommande årsmöte blir en mr-konferens. Hanna Roberts poängterar att intentionen bakom mr-konferensen är att bl a möjliggöra samvaro och debattera med andra organisationer och ställer frågan om en geografiskt central ort kan locka till sig en större publik?

AU hänskjuter frågan för vidare diskussioner till styrelsemötet den 3 maj.

- Brev från Bo Lindblom

Hanna Roberts återger innehållet i det brev som Bo Lindblom tillskickat styrelsen avseende IEC:s omstridda suspendering av den brasilianska sektionen. Bo Lindblom föreslår att att den svenska sektionen lämnar in en s k Emergency Resolution i ärendet till ICM-mötet i augusti.

Maria Eklund menar att det inte är nödvändigt, då AI Venezuela lagt en resolution med den innebörd som Bo Lindblom efterfrågar. Frågan om MAC:s (Membership Appeals Committee) roll i suspenderingsfall kommer att diskuteras på ICM, då IEC har formulerat en resolution i ärendet. Hanna Roberts påpekar att styrelsen i ett brev till IEC ifrågasatt dess agerande vid suspenderingen av den brasilianska sektionen. Ett svar på brevet till IEC har dock uteblivit.
Beslut

att uppdra åt Hanna Roberts att svara på Bo Lindbloms brev.

- Möteskalender 2001/2002

AU går igenom det preliminära förslaget till möteskalender för styrelseåret 2001/2002. Hanna Roberts föreslår att styrelsemötet i januari 2002 förläggs till ett distrikt och att mötet fokuserar på framtida visioner inom den svenska sektionen. Styrelsemötet, som då främst kommer att karaktäriseras av diskussioner, behöver således inte föregås av ett AU-möte i januari 2002.

Hanna Roberts uppmanar Maria Eklund, som sammankallande i B-utskottet, att komma med förslag på utbildningsområden för den tillträdande styrelsen.

8. Mötet avslutas

Hanna Roberts tackar de medverkande och avslutar AU-mötet.

Tessi Fickendey Hanna Roberts
Protokollförare Mötesordförande