Sent inkommet förslag från styrelsen Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2001

Sent inkommet förslag från styrelsen

Arbete på eget land (APEL)

Varför styrelsen presenterar detta förslag
Skyddet för de mänskliga rättigheterna är en internationell och inte bara en nationell angelägenhet. Regeln att ingen sektion får arbeta för en person som i det egna landet har fallit offer för brott mot de mänskliga rättigheter som ingår i AI:s åtagande och inte heller insamla information om sådana övergrepp, fastställdes redan 1979 på grund av denna övertygelse. Avsikten med principen har varit
att skydda en internationell solidaritet inom organisationen (ingen sektions agenda kan därför domineras av inrikespolitiska frågor),
att organisationen skall uppfattas som opartisk och oberoende (ingen sektion tar ställning i inrikespolitiska frågor som skulle kunna uppfattas som opposition mot regeringen),
att Amnestymedlemmars personliga säkerhet inte riskeras.

Undantag från denna regel är arbete för ratificering av fördrag och lagändringar som rör mänskliga rättigheter, arbete för dödsstraffets avskaffande, flyktingarbete, arbete mot vapenhandel samt arbetet visavi företag.

Såväl den internationella styrelsen (IEC) som AI Belgien (flamländska sektionen) kommer att presentera resolutioner om APEL vid det internationella rådsmötet (ICM) i Dakar i augusti. Styrelsen vill, med detta sent inkomna förslag, att svenska sektionens årsmöte skall ge den svenska ICM-delegationen ledning för sitt agerande.

Förklaring
Ända sedan 1979 (ICM beslut 29) när riktlinjer för APEL först skrevs, har medlemmar gång på gång efterfrågat en flexiblare inställning. ICM 1995 (beslut 48) beslutade att sektionerna - i sina egna länder - ska främja de mänskliga rättigheterna aktivt och i en positiv anda. I varje sektions handlingsplan skall en sådan uppläggning ingå, vilken skall underställas IS. Opartiskhet och oberoende, internationell solidaritet och säkerhet gäller dock fortfarande som grundprinciper. Arbetet med att bekämpa brott mot de mänskliga rättigheterna i det egna landet är en angelägenhet för hela rörelsen. Många sektioner anser dock att riktlinjerna har varit alltför negativa och restriktiva.

Förslaget till kommande ICM i Dakar från AI Belgien förespråkar att AIs agerande främst skall baseras på dess effektivitet och sektionerns utvecklingsförmåga. Förslaget innebär i korthet att regeln om att sektioner inte arbetar på eget land tas bort, eftersom det finns flertalet undantag. Därför skall huvudprincipen vara att sektioner kan (om så önskas av sektionen) genomföra kampanjarbete mot kränkningar av mänskliga rättigheter i det egna landet genom att använda AIs alla tillgängliga tekniker. Alla sektioner har fortsatt ansvaret att upprätthålla grundprincipen om internationell solidaritet genom att en påtaglig och synlig del av landets kampanjarbete skall riktas mot kränkningar av mänskliga rättigheter i andra länder. Om en sektion vill ägna en del av kampanjarbetet för att bekämpa kränkningar inom det egna landet skall sektionen först träffa en överenskommelse med den internationella styrelsen om ett sådant program. (Detta förslag stämmer överens med IECs förslag, alternativ 2.)

Internationella styrelsens förslag till beslut
Den internationella styrelsen (IEC) har identifierat tre alternativ:

Alternativ 1. Behåll definitionen enligt ICM-beslutet 1995, vilket innebär status quo.

Alternativ 2. Arbete på eget land via överenskomna avtal med individuella sektioner.

Enligt detta alternativ anser IEC att ett nytt policyuttalande kan ersätta de tidigare riktlinjerna eftersom
det redan finns flera områden undantagna från huvudprincipen, dvs sektioner samlar idag in information och agerar i frågor som rör arbete för ratificering av fördrag och lagändringar som rör mänskliga rättigheter, arbete för dödsstraffets avskaffande, flyktingarbete, arbete mot vapenhandel samt arbetet gentemot företag. Man har inte heller kunnat se att undantagen har lett till att rörelsens principer om internationell solidaritet, opartiskhet och oberoende samt säkerhet påverkats negativt. Ytterligare anser IEC att Amnestymedlemmar och strukturer inom det egna landet själva har bäst kunskap och kompetens att avgöra huruvida deras säkerhet riskeras.

Policyuttalandet innebär bl a
att sektioner uppmuntras till att analysera situationen i det egna landet avseende mänskliga rättigheter genom att utarbeta program avsedda att försvara och främja de mänskliga rättigheterna inom landet tillsammans med det internationella sekretariatet (IS) i London.
att sektionen kan arbeta för specifika kränkningar av mänskliga rättigheter inom landet, förutsatt att sektionens styrelse erhåller godkännande från medlemskåren genom t ex ett årsmöte, att arbetet baseras på  utredningar och material från IS, att arbetet ingår i den övergripande landstrategin som IS tagit fram, att sektionen kommit överens med IEC samt att sektionen visar att detta arbete sker parallellt med ett påtagligt arbete för kränkningar i andra länder.
att IEC kan neka sektioner att arbeta för specifika kränkningar av mänskliga rättigheter inom landet. Om detta sker skall IEC skriftligt meddela skäl till nekandet och sektionen har rätt att överklaga till internationella rådsmötet.

Alternativ 3. Decentralisering av både arbete (t ex framtagande av kampanjmaterial) och insamling av information (utredning) via överenskomna avtal med IS.

Detta förslag utgår från alternativ 2 med en skillnad, vilket innebär att sektioner kan beställa och genomföra eget utredningsarbete samt producera kampanjmaterial på eget land och använda dessa i enlighet med sina handlingsplaner FÖRUTSATT att detta har godkänt av det internationella sekretariatet.

Svenska sektionens årsmöte 1994 beslutade
"att styrelsen får i uppdrag att ta fram diskussionsunderlag som återger fördelar och nackdelar med APEL-regeln,
att sprida detta underlag och på olika sätt stimulera medlemmarna till åsiktsyttringar så att demokratisk diskussion och meningsbild kan ske i god tid före årsmötet 1995,
att låta årsmötet 1995 avge en rekommendation till delegerade vid det internationella rådsmötet 1995.

Årsmötet 1995 beslutade bl a "att nuvarande regler i princip kvarstår".

Förslag till beslut

Årsmötet beslutar

att svenska sektionen ska verka för att AI fortsatt skall begränsa arbetet på eget land (dvs alternativ 1).

Referens
Amnesty International Policykatalogen, POL 30/001/1996, 06:01 Internt
ICM-cirkulär 16 - Resolutions and Statute Amendments Submitted to the 2001 ICM, ORG 51/001/2001