Sammanfattning resultatrapport 2001, januari-mars 2001- reviderad 27 april Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 2001

Datum: 2001-04-24

Resultatrapport för mars 2001 - rev. den 27 april 2001

Intäkterna till och med mars månad uppgår till 12 829 tkr mot 15 740 tkr föregående år (-2 911). Största avvikelsen är intäkter från medlemsavgifter som är 2 253 tkr lägre än föregående år. Till viss del kan de minskade intäkterna förklaras med att medlemmar gått över till att betala via autogiro och att inbetalningarna därmed inte är så koncentrerade till årets början. Medlemsantalet har dock också faktiskt minskat. Antalet medlemmar var i mars 2000 54 880 st. För mars 2001 uppgår medlemsantalet till 49 278 st. En av påminnelserna om att förnya sitt medlemsskap går ut en månad senare i år än år 2000, april istället för mars. Påminnelsen kommer att medföra att medlemsantalet ökar, kanske med upp till 5 000 st.

Resultatet för intäktsslaget Insamlingsaktioner understiger föregående år med 794 tkr. Under år 2000 skickades givarbrev varannan månad med start i januari. 2001 skickas givarbrev varannan månad med start i februari fram till och med augusti, sedan sänds nästa givarbrev i september och därefter går givarbreven varannan månad. Eftersom givarbreven skickas ut den 25 i månaden kommer inte alla bidragen fram samma månad utan c a hälften av bidragen kommer månaden efter. Ett givarbrev ger normalt 1 000 tkr fördelat på två månader. 500 tkr av intäktsslagets minskning kan således förklaras med att det gått ut ett brev mindre än föregående år. Det verkar därutöver vara så att det insamlingsbrev som gick ut i februari givit ett sämre resultat än breven för januari respektive mars föregående år.

Intäktsslaget Amnestysupporter understiger föregående år med 87 tkr. Detta beror till största delen på att vi erhöll en större engångsgåva i januari föregående år. Intäktsslaget Amnestygiro överstiger föregående år med 385 tkr. Detta bör vara resultatet från den satsning på bidragsinsamling via autogiro som gjordes 2000. Vad gäller Human- och Hjälpfonden understiger nu den tänkta utdelningen budget med 1 538 tkr.

På kostnadssidan kan noteras att Amnesty får en hyresreduktion om 266 tkr (två månadshyror) p g a det ombyggnadsarbete som görs i lokalerna.

Medlemsavgifter och gåvor förefaller ge ett sämre resultat än budget. Detta verkar inte kunna kompenseras av en utdelning från Humanfonden som överstiger budget. Risken finns därför att Amnesty kommer att redovisa ett resultat som väsentligt understiger det budgeterade. En första uppskattning av resultatet för år 2001 kommer att göras i samband med tertialbokslutet för jan-april.

Jörgen Persson