Medlemsåret och medlemsavgift för ungdomar Underlag till styrelsemöte 1-2 maj 1997

Till styrelsen
Från sekretariatet
Datum 97 05 06

Angående tidigareläggning av medlemsår samt medlemsavgift för ungdomar.

Medlemsavgift ungdomar

Ungdomskampanjen har som ett av sina mål att värva fler unga medlemmar till Amnesty. Den absolut största medlemsvärvningsaktiviteten kommer sannolikt vara de personliga besöken på över 200 av Sveriges gymnasiskolor där kampanjens målgrupp befinner sig. Gymnasiebesöken kommer även matchas med reklam i ungdomsmedia.

Dagens gymnasieselever varierar kraftigt i ålder bl. a beroende på att många tar sabbatsår för studier i annat land. Dagens åldersdefinition är därför inte tillräcklig. En del elever på skolan har redan fyllt 20 år innan de går ut gymnasiet.

Förslag till beslut:

Att ålderdefinitionen på ungdomar under 1998 års medlemsår ändras till under 21 år.

Tidigareläggning av medlemsår

I höst den 15 september startar Amnestys ungdomskampanj. Ett av kampanjens mål är att värva fler ungdomar till organisationen då denna grupp är underrepresenterad inom organisation i förhållande till dess befolkningsnumerär.
Medlemsvärvningstilfällena kommer vara åtskilliga då vi räknar med att under kampanjen besöka över 200 gymnasieskolor, besöken kommer matchas med reklam i TV, radio och på internet. Givetvis måste vi från och med kampanjstart kunna erbjuda medlemskap för 1998 som ett lockande erbjudande. Därför föreslås medlemsåret 1998 börja redan 15 september, till skillnad från vad som annars är brukligt under Amnestyveckan. I år börjar Amnestyveckan 13 oktober.
Denna förändring bör gälla samtliga medlemskategorier då en utbrytning av endast ungdomsmedlemmar skulle bli alltför omständigt rent administrativt och därmed kostsamt.
Det ekonomiska avbräcket för 1997 års intäkter beräknas uppgå till ca 76.000 kronor (1996 års siffror).Givetvis innebär åtgärden ingen kostnad utan de pengar vi förlorar 1997 hamnar bland 1998 års intäkter.

Förslag till beslut:

Att medlemsåret 1998 börjar gälla från och med måndagen 15 september 1997.