Möte med styrelsens arbetsutskott (AU) den 22 februari 1998 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1998

amnesty international
svenska sektionen svenska amnestyfonden

PROTOKOLL

MÖTE MED STYRELSENS ARBETSUTSKOTT (AU) DEN 22 FEBRUARI 1998

Ledamöter Närvarande
Charlotte Dunge anmält förhinder
Christer Nordberg anmält förhinder
Charlotta Nordenberg ordförande
Lars-Olof Olofsson X
Johanna Strandh X
Jesper Hansén X

Sekretariatet
Kerstin Höijer X
Ann-Marie Orler X
Annika Sabel sekreterare

1. Fastställande av dagordningen

Beslut att fastställa dagordningen med de ändringar och tillägg som framgår av protokollet.

2. Rapporter från utskotten

Johanna Strandh, sammankallande i A-utskottet redogör för A-utskottets senaste möte den 7 februari. Utskottet föreslår att ett seminarium om mandatutvidgning, efter ICM-beslut 1997 hålls på årsmötet i Växjö. Seminariet skall följas upp av ännu ett i höst. Beträffande IT-utredningen menar utskottet att det är viktigt med kompetens både på sekretariatet och bland medlemmar.

Årsmötesreformen har diskuterats och utskottet förordar alternativ B i det förslag som kommit från C-utskottet.

Ett underlag till förslag om smärre revidering av Riktlinjer för flyktingarbete är under handläggning och kommer att presenteras för styrelsen den 7-8 mars.

Lars-Olof Olofsson, sammankallande i B-utskottet, rapporterar från utskottets senaste möte den 21 februari.

Mötet informeras om B-utskottets arbete med frågan om ett Internationellt ungdomsläger. Gensvaret från andra sektioner har tyvärr varit lågt. Utskottet har arbetat fram ett förslag till årsmötet i frågan. Förslaget kan efter viss komplettering av bakgrunden presenteras till nästa styrelsemöte. Beträffande årsmötesbeslut om Uppföljning av blixtaktioner har ett underlag presenterats vilket kommer arbetas om tillsammans med sekretariatet. Underlaget kan presenteras till nästa styrelsemöte.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att revidera B-utskottets förslag om ungdomsläger och blixtaktioner enligt arbetsutskottets anvisningar samt
att de reviderade underlagen vidarebefordras till styrelsens möte i mars.

Från C-utskottets möte den 21 februari rapporterar Jesper Hansén att arbetet med IT-utredningen fortskrider och ett förslag kommer att vara klart till styrelsens majmöte. Detsamma gäller för ärendet om reviderade principer för sekretariatets utvecklingsarbete. Till styrelsens möte i mars kommer C-utskottet med förslag om höstårsmöte som kommer gå ut på att ingen förändring görs i år. Man vill avvakta beslut om årsmötesreformen. Utskottet har diskuterat förslag till seminarium på årsmötet. Seminariet skall vara ett avstamp inför nästa handlingsplan. Namnidé - "Vart vill vi gå?"

Representant från D-utskottet har anmält förhinder vid dagens möte varför rapport från D-utskottet får anstå till nästa möte i arbetsutskottet

3. Ekonomisk rapport

Ann-Marie Orler presenterar utfallet till och med december 1997 vilket utvisar överskott för hela året. Vidare redovisas utfallet för januari 1998. Arbetet med bokslutet pågår och en fullständig redovisning sker vid styrelsens möte i mars.

Beslut att vidarebefordra den preliminära resultatrapporten för januari 1998 till styrelsens möte i mars.

4. Inför årsmötet 1998

• Motioner Arbetsutskottet tar del av de motioner som inkommit och ger utskotten direktiv för styrelsens yttranden.
Ett motionssvar bör vara så fylligt som möjligt, varje att-sats skall i möjligaste mån kommenteras och de ekonomiska konsekvenserna av förslagen i motionen skall anges.

Arbetsutskottet diskuterar hur motionen från Barngruppen skall hanteras. Motionären bör kontaktas eftersom motionen saknar förslag. Mötet menar att man kan föreslå motionären olika alternativ: att motionen formuleras om, att barngruppen istället anordnar ett seminarium i ämnet eller att de deltar i det seminarium om mandatutvidgning som A-utskottet planerar.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att kontakta motionären med förslag enligt ovan.

Motion om Henry Berglunds avsättning.

Beslut att lämna motionen till A-utskottet för yttrande samt
att uppdra åt sekretariatet att till A-utskottet ta fram en sammanställning över vad som hänt i ärendet.

Motion från distrikt 17 om polisgrupp m m.

Beslut att lämna motionen till B-utskottet för yttrande.
Motion om Organisationens talesman och följdfrågor.

Motionen diskuteras och mötet framhåller att det är viktigt att svaret blir fylligt och upplysande i sak.

Beslut att lämna motionen till C-utskottet för yttrande.

Motion om samarbetet inom organisationen.

Beslut att lämna motionen till C-utskottet för yttrande.

Motion om granskningskommittén och Amnestyfonden.

Beslut att lämna motionen till D-utskottet för yttrande.
    • Förslag från styrelsen till årsmötet

Mötet diskuterar förslag om avgifter för 1999, förslag om höstårsmöte och frågan om stöd i valberedningens arbete.

Förslag om avgifter svara D-utskottet för.

Beslut att förslaget om avgifter för 1999 vidarebefordras till styrelsen .

Jesper Hansén meddelar att C-utskottet föreslår att förslaget om höstårsmöte inte föreläggs årsmötet i år. Utskottet menar att frågorna om årsmötesreform och höstårsmöte bör behandlas på var sina årsmöten. Arbetsutskottet instämmer men påpekar att årsmötet bör informeras om att utredningen om höstårsmöte fortskrider.

Beslut att uppdra åt C-utskottet att ta fram nytt underlag till beslut om höstårsmöte till styrelsen i mars.

Mötet diskuterar ett beslut från årsmötet 1996 om stöd i valberedningens arbete. Ordföranden föreslår att sekretariatet kan undersöka vad som gjorts i ärendet och om oklarheter finns så kan saken tas upp på styrelsemötet i mars.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att redovisa för styrelsen i mars vad som har gjorts i ärendet.

Charlotta Nordenberg sammanfattar de övriga förslagen från styrelsen till årsmötet som vidarebefordras till styrelsens möte i mars. Det är förslag om :
Årsmötesreform, Internationella ungdomsläger, Uppföljning av blixtaktioner och Riktlinjer för flyktingarbetet.
    • Förslag till seminarier
A-utskottet föreslår ett seminarium om utvidgning av mandatet.

C-utskottet vill ha ett seminarium utifrån beslut 44 kallat "Vart vill vi gå?"

Beslut att respektive utskott svarar för underlag till sina förslag till seminarier. Underlaget vidarebefordras till styrelsens möte i mars.

Utöver dessa två förslag finns följande förslag till teman:
ICM, Afrika development, Humanfonden, MR-året, IGO-wok (work-shop), samordnare, kampanjarbete (work-shop), specialgrupper, Amnestyfonden, årsmötesreformen, datorstuga (work-shop).

Beslut att uppdra åt sekretariatet att undersöka om förslagen enligt ovan är genomförbara samt ta fram underlag till styrelsens möte i mars.
    • Förslag till gäster

Sekretariatet redogör för arbetet med gäster till årsmötet. Ahmed Mohamed Halla från Somalia och Cejko och Rashida Khataran från Bosnien kan komma till årsmötet i Växjö. Sekretariatet arbetar vidare med ytterligare förslag till gäster.

Beslut att förslaget att bjuda in Ahmed Mohamed Halla från Somalia och Cejko och Rashida Khataran från Bosnien vidarebefordras till styrelsen för fastställande.
      • Förslag till funktionärer

Styrelsen har fått ett förslag från sekretariatet vilket man kommer ta upp på nästa möte för beslut.
      • Förslag till dagordning

Sekretariatet redogör för de två alternativ till dagordning som finns.
    Charlotta Nordenberg meddelar arbetsutskottet valberedningens synpunkter på föreslagen dagordning.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att revidera dagordningen enligt de synpunkter som framkommit på mötet och från valberedningen.
      • Förslag till verksamhetsberättelse 1997

Kerstin Höijer redogör för arbetet med verksamhetsberättelsen. Arbetsutskottet informeras om att det har varit svårare i år än tidigare att få in verksamhetsberättelser från distrikt och samordningsgrupper vilket gjort att arbetet med verksamhetsberättelsen har varit problematiskt. Arbetsutskottet diskuterar hur man skall komma tillrätta med problemet. Faran med få verksamhetsberättelser är att man får en skev bild av hela sektionens verksamhet. Synpunkter framförs om att man inledningsvis i verksamhetsberättelsen bör förklara att inte alla distrikt och få samordningsgrupper kommit in med rapporter om sin verksamhet. Inför kommande år bör man undersöka vilka åtgärder som kan vidtas för att få in fler rapporter.

Mötet går igenom verksamhetsberättelsen och lämnar synpunkter.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att revidera verksamhetsberättelsen enligt de synpunkter som framkommit samt
    att det reviderade förslaget vidarebefordras till styrelsen.

5. Förslag till dagordning för styrelsemötet den 7 - 8 mars 1998

Arbetsutskottet går igenom förslaget till dagordning för styrelsens möte den 7 - 8 mars och gör en del förändringar. I samband med mötets behandling av förslaget till dagordning för styrelsemötet kommer frågan om svenska sektionens arrangerande av rådsmötet 1999 upp. Någon form av preliminärt besked bör ges till IEC före den 14 mars. Ärendet kan tas upp under punkten övriga frågor på styrelsemötet.

Beslut att revidera dagordningen i enlighet med diskussionen samt
    . att uppdra åt sekretariatet att undersöka förutsättningarna för att arrangera rådsmötet 1999.

6. EU-föreningens löpande arbete
      • Rapport
    Johanna Strandh informerar om arbetet i EU-föreningen. Underlag kommer till styrelsens möte i mars. Föreningens årsmöte är i år tidigarelagt med 6 veckor och kommer äga rum i maj. Detta har skapat tidsnöd beträffande våra förberedelser inför årsmötet.

Enligt skrivelse från EU-föreningen skall 3 personer nomineras till styrelsen.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att ta reda på när sista dag för nominering är samt
    att uppdra åt Johanna Strandh att initiera en diskussion i styrelsen om förslag till lämpliga kandidater.
      • Representanter till EU-föreningens årsmötet

Arbetsutskottet diskuterar vilka som skall representera sektionen på årsmötet. Två personer brukar skickas, en från styrelsen och en från sekretariatet. Anmälan skall göras före den 1 mars.

Beslut att utse Johanna Strandh till styrelsens representant på EU-föreningens årsmöte,
    att Robert Hårdh utses till reserv om Johanna Strandh blir förhindrad att delta samt
    att uppdra åt sekretariatet att utse den andra representanten.
      • Ev motioner till EU-föreningens årsmöte

Johanna Strandh berättar att det på förra årets årsmöte fanns ett förslag om att inrätta en pressekreterartjänst. Sverige var positiva till förslaget men förslaget gick inte igenom. Tanken är nu att lämna en motion i samma fråga till årets årsmöte.

Motionen skall vara inne före den 28 februari och hinner alltså inte behandlas av styrelsen. AU diskuterar saken och Charlotta Nordenberg föreslår att A-utskottet svarar för att motionen blir skriven och inlämnad för att sedan i efterhand presenteras för styrelsen den 7 - 8 mars.

Beslut att uppdra åt A-utskottet att till EU-föreningens årsmöte inlämna en motion om inrättande av en pressekreterartjänst samt
    att presentera motionen för godkännande för styrelsen i mars.

7. Förslag till riktlinjer för specialgrupperna

Kerstin Höijer redogör för bakgrunden till förslaget från specialgrupperna sammanställt av Robert Hårdh. Arbetsutskottet diskuterar förslaget och föreslår ändringar. Önskemål framkommer om att Robert Hårdh informeras om de ändringar som görs i förslaget. Mötet diskuterar också vilka riktlinjer som finns för samordningsgrupperna och framhåller vikten av att dessa överensstämmer med de för specialgrupperna.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att inför styrelsemötet i mars revidera förslaget till riktlinjer för specialgrupperna enligt de synpunkter som framkommit samt
    att uppdra åt sekretariatet att undersöka riktlinjerna för samordningsgrupperna.

8. Nominering till MR-fonden

Sektionen skall utse en representant till MR-fondens styrelsen för mandatperioden 1998 - 2000. Även personlig suppleant skall utses. Besked skall lämnas före den 5 mars.
    Arbetsutskottet föreslår att styrelsen kan lämna namnförslag till Charlotta Nordenberg senast den 28 februari.

Beslut att uppdra åt Charlotta Nordenberg att utse en representant och personlig suppleant till MR-fondens styrelsen bland de förslag som lämnas från styrelseledamöterna.

9. Representant till brittiska sektionens årsmöte

Den brittiska sektionen årsmöte kommer att äga rum den 3 - 5 april. Charlotta Nordenberg föreslår att Johanna Strandh utses som representant vid årsmötet.

Beslut enligt Charlotta Nordenbergs förslag

10. Representant till den schweiziska sektionens årsmöte.

Beslut att tacka nej till inbjudan från den schweiziska sektionen.

11. Representanter till sektionernas årsmöten i USA, Finland, Israel och Frankrike

Beslut att uppdra åt Charlotta Nordenberg att utse representanter till sektionernas årsmöten i USA och Finland bland de förslag som lämnas av ledamöterna i styrelsen.

12. Rapport om RGB samt nominering till RGB:s styrelse

Johanna Strandh meddelar att en skriftlig rapport om RGB kan tas fram till styrelsemötet. När det gäller nominering till RGB:s styrelse låter sektionens nuvarande representant Madeleine Seidlitz meddela att hon är beredd på att ställa upp en period till.

Beslut att uppdra åt sekretariatet att begära in rapporten om RGB till styrelsens möte i mars samt
    att uppdra åt Charlotta Nordenberg att undersöka om styrelsen har andra förslag till representant inför styrelsens möte i mars.

13. Lägesrapport om SCA

Ann-Marie Orler presenterar rapporten för arbetsutskottet. Sektionen kommer att träffa representanter från SCA före nästa styrelsemöte och mer information om avtal med SCA ges på styrelsemötet.

Arbetsutskottet diskuterar användningen av Amnestys logotype och hur detta är reglerat i avtalet.

Beslut att underlaget vidarebefordras till styrelsen samt
    att sekretariatet ges i uppdrag att undersöka hur användningen av Amnestys logotype regleras i avtalet.

14. Brev från Johan Dahlpil om IT-utredningen

Utskottet har tagit del av det brev som inkommit till styrelsen från Johan Dahlpil om IT-utredningen. Styrelsen besvarar brevet och C-utskottet kommer beakta brevet i sin fortsatta utredning.

Beslut att uppdra åt Charlotta Nordenberg att besvara brevet från Johan Dahlpil

15. Brev från Eva Ottosson, grupp 71

AU diskuterar brevet. Synpunkter framkommer om att det kunde vara idé att styrelsen träffar medlemmarna i grupp 71.

Beslut att uppdra åt Charlotta Nordenberg att besvara brevet enligt de synpunkter som framkommit i diskussionen.

16. Brev från grupp 52

Deltagarna tar del av brevet och diskuterar vilket innehåll svaret skall ha.

Vid protokollet Justeras

Annika Sabel Charlotta Nordenberg