Förslag till Riktlinjer för specialgrupper inom svenska sektionen av Amnesty International Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1998

Från: Sekretariatet/Sofia Nordenmark
Datum: 27 februari 1998

Styrelsens arbetsutskott uppdrog åt sekretariatet att omarbeta förslag till Riktlinjer för specialgrupperna, som tillställts styrelsen från specialgrupperna och som AU hade synpunkter på. Detta är en omarbetad version av specialgruppernas förslag.

Inledning
En specialgrupp inom svenska sektionen av Amnesty International består av medlemmar med gemensam intresse- eller yrkesbakgrund. Specialgruppernas expertis och specialkunskap utgör en resurs för den internationella organisationen och för hela den svenska sektionen.

Sammansättning och arbetsformer

1. Medlem i specialgrupp ska vara medlem i svenska sektionen av Amnesty International. De ska vara insatta Amnesty Internationals åtagande och arbetsregler.

2. Varje specialgrupp ska vara godkänd av styrelsen. De ska upprätta medlemsförteckning, utse kontaktperson och, i förekommande fall utse styrelse. Specialgrupper kan bilda lokala grupper, som då utser egna kontaktpersoner. De kan ha egna nätverk för exempelvis brevskrivning och insamling av pengar, utan krav på att personerna i nätverket ska vara medlemmar i Amnesty International.

3. Specialgrupper ska regelbundet informera sekretariatet om gruppens verksamhet och årligen inkomma med verksamhetsberättelse.

Arbetsuppgifter

4. Specialgrupper ska bedriva regelbunden verksamhet. De ska delta i kampanjer och aktioner inom varje grupps arbetsområde. Specialgrupper tar egna initiativ och arbetar självständigt inom Amnestys åtagande med egna idéer och projekt. På uppdrag av styrelsen, sekretariatet eller IS genomför de särskilda projekt. De producerar och sprider informationsmaterial inom det egna arbetsområdet.

Ekonomi

5. Specialgrupper bör i sitt löpande arbete sträva efter att vara självförsörjande. Specialgrupperna kan för extraordinära behov söka bidrag från sektionens budget. Specialgrupperna kan bedriva insamling av pengar till den egna verksamheten. Det ska framgå att insamlingen sker för specialgruppens arbete. Grupper med egen budget ska ha revisor.

Förslag till beslut

- att godkänna föreslagna riktlinjer för specialgrupperna i svenska sektionen.