Kommentarer till det ekomomiska utfallet till och med januari 1998 Underlag till styrelsemöte 1-2 mars 1998

Kommentarer till det ekomomiska utfallet till och med januari 1998

Intäkterna var under januari 1998 ca 446 tkr (4,4%) högre än under januari 1997. I den preliminära resultatrapporten står siffran 646 tkr, vilken är felaktig. Det visade sig senare att en gåva på 200 tkr egentligen var avsedd för Amnestyfonden men insatt på ett av våra konton.

Intäkterna för både hel- och delbetalande medlemmar är högre i januari i år än i januari 1997. Anledningen till detta är att bägge avgifterna höjdes med 20 kr till medlemsåret 1998. Andra intäkter som ligger högre efter januari 1998 än januari 1997 är Kortkampanjen och Pådraget. Prenumerationsavgifterna på dessa skrifter har ökat från 80 kr till 95 kr. Gåvorna från grupper och distrikt är också högre än var de var vid denna tidpunkt 1997. Däremot har vi inte högre intäkter när det gäller gåvor > 10 tkr. 200 tkr av dessa avser Amnestyfonden, så utfallet efter januari ligger nästan 50 tkr under motsvarande period förra året.

Andra intäkter som efter en månad av 1998 inte nått upp i samma belopp som efter en månad 1997 är prenumerationsavgifterna på AmnestyPress och landinformation. När det gäller landinformation så har ännu inte någon avisering om avgiften gått ut, och när det gäller AmnestyPress har vi ännu inte fått in pengar från de bibliotek som prenumererar på tidningen.

På kostnadssidan finns det inget speciellt att säga efter en månad. IS-avgiften nettoredovisas även i år för att på så sätt ge en jämnare fördelning över året. De avsättningar och upplösningar som görs ger normalt inte resultat förrän i bokslutet, och eftersom de ibland är väldigt resultatpåverkande är det bättre att ta hänsy till dem även under året.

När det gäller kostnadsbudgeten, har hänsyn tagits till att styrelsen ännu inte har beslutat om hela budgeten. De delar som det ska fattas beslut om i juni respektive september finns inte med. Därför ser det i resultatrapporten ut som om det är budgeterat ett överskott på 1 450 tkr, vilket det egentligen inte är. Budgetramarna är balanserade, men ett beslut om igångsättande av verksamhet för 1 450 tkr har ännu inte tagits. Av dessa pengar ska det tas beslut om 1 034 tkr i juni och 416 tkr i september.

1998-03-05

Anna Karin Wesslenius