Mäta aktivismen Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2006

Från: Sune Montán
Datum: 9 januari 2006

Mäta aktivismen

Styrelsen har under året beslutat om en strategi för att öka aktivismen och att bättre än hittills ta hand om de medlemmar som vill bli aktiva som en följd av F2F-värvning. Styrelsen har också haft en diskussion i forum om att följa upp detta och andra beslut. Några ledamöter har uttryckt att det vore önskvärt att följa upp satsningen på aktivism med nyckeltal.

I december 2001 beslutade dåvarande styrelsen att mäta aktivism med fem fasta nyckeltal. Beslutsunderlaget heter ORG 53/086/200.

De fem nyckeltalen är

· Antalet grupper som betalar gruppavgiften x 9
· Antalet personer med formaliserade uppgifter på distriktsnivå (DO, FLO, styrelseledamöter, kassörer, utbildare, informatörer, medlemmar i
· arbets- eller aktionsgrupper etc.)
· Antalet enskilda aktivister
· Antalet medlemmar i samordningsgrupper (både land- och RAN-samordnare)
· Antalet medlemmar i specialgrupper

Jag föreslår att vi använder dessa nyckeltal för att följa upp våra beslut om aktivism. Jag föreslår m.a.o. att styrelsen ger sekretariatet i uppdrag

· att rapportera dessa fem nyckeltal för sektionen som helhet löpande under året, och

· att redovisa vilka förändringar i nyckeltalen som kan hänföras till insatser inom ramen för F2F, sektionskampanjen respektive strategin för att öka aktivismen. När det gäller insatser som har geografisk begränsning (t.ex. F2F) bör nyckeltalen avse det område där insatsen gjorts.