Beslut om Amnestys arbete med abortfrågan på årsmötet 2006 Underlag till styrelsemöte 1-2 januari 2006

Datum: 4 januari 2006

Beslut om Amnestys arbete med abortfrågan på årsmötet 2006

Inledning
Sektionsstyrelsen fattade i november 2005 beslutet att föreslå att årsmötet 2006 öppnas upp för beslut i abortfrågan. Bakgrunden till styrelsens beslut är det ICM-beslut (3:2005) som behandlade abortfrågan och speciellt den del som beskriver i vilka frågor den internationella styrelsen, IEC, ska inhämta sektionernas synpunkter vid det internationella ordförandeforumet, Chairs Forum, 2006 (avsnitt D i beslut 3:2005). Detta underlag utgår från att årsmötesdeltagarna går med på att öppna upp årsmötet 2006 för beslut i abortfrågan.

Den relevanta delen av beslut 3 (Sexuella och reproduktiva rättigheter, ICM 2005, se ORG 52/002/2005) låter som följer (avsnitt D kursivt ):

FURTHER DECIDES:

A. That a consultation, education, and awareness-raising process on possible AI positions on the issue of abortion should be undertaken and be guided by the following principles:
1. Where women’s access to safe and legal abortion services is restricted, a number of fundamental human rights may be at risk;
2. A number of important international human rights standards have been developed in this area;
3. AI believes that women must be able to exercise their sexual and reproductive rights free from coercion, discrimination and violence;

B. That this process should enable AI to take an informed decision as to the organization’s position - should it choose to do so - on the question of whether a woman’s right to physical and mental integrity includes her right to terminate her pregnancy, subject to reasonable limitations, and of whether abortion should therefore be legal, safe and accessible to all women.

C. That this process should have the following features:
(i) Appropriate materials will be made available, as far as practically possible, to the Chairs Forum and to all sections and structures to enable them to discuss this issue in advance of and during their AGMs;
(ii) A Chairs Forum meeting will be held after the majority of section AGMs during 2006, to which all sections and structures will be invited to send one delegate in addition to their chair;
(iii) This meeting will discuss AI’s possible future policy positions on the question of abortion, and will make recommendations to the IEC with respect to the points in paragraph D. below;

D. That, unless the Chairs Forum opposes doing so, the IEC could decide by the end of 2006, taking into account the recommendations and outcomes of the consultation process, whether to adopt a position on:
- decriminalization of abortion;
- access to quality services for the management of complications arising from abortion;
- legal, safe and accessible abortion in cases of rape, sexual assault, incest, and risk to a woman’s life,

while taking all other decisions related to possible AI positions on the issue of abortion to the 2007 ICM.

Propositionsordningen på årsmötet
Det årsmötet i första hand bör ta ställning till är om man vill uppdra åt styrelsen att på Chairs Forum verka för att IEC ska kunna fastställa Amnestys ståndpunkter i de tre frågor som omnämns i avsnitt D i beslut 3, d v s 1) avkriminalisering av abort, 2) tillgång till sjukvård vid komplikationer efter en abort, samt 3) laglig, säker och tillgänglig abort efter våldtäkt, incest eller vid fara för kvinnans liv. Det är viktigt att notera att årsmötet här har möjlighet att besluta att styrelsen ska verka för att IEC inte ges denna möjlighet ("unless the Chairs Forum opposes doing so").

Om årsmötet beslutar att styrelsen ska verka för att IEC ska kunna fastställa Amnestys ståndpunkter i de tre frågor som omnämns i avsnitt D i beslut 3, bör årsmötet även kunna fatta beslut om vilka ståndpunkter man vill att IEC ska inta. Ett sådant tillvägagångssätt kan vara att föredra om man anser att sektionen bör komma till Chairs Forum med ett antal konkreta förslag fastslagna av årsmötet. En nackdel för sektionens representanter på Chairs Forum skulle emellertid vara att de tvingas delta med ett bundet mandat på mötet.

Styrelsens förslag till årsmötet
Sekretariatet föreslår att styrelsens förslag till beslut till årsmötet fokuserar på frågan om IEC ska kunna fastställa Amnestys ståndpunkter i de tre frågor som omnämns i avsnitt D i beslut 3. Därutöver bör styrelsen föreslå årsmötet besluta att man till Chairs Forum ska framföra de olika argument och synpunkter relevanta för avsnitt D i beslut 3 som framkommit i konsultationsprocessen i sektionen. Ett tänkbart förslag till beslut vad gäller att-satser skulle kunna se ut som följer:

Årsmötet föreslås besluta

att uppdra åt styrelsen att vid Chairs Forum 2006 verka för att IEC ska kunna fastställa Amnestys ståndpunkter i de tre frågor som omnämns i avsnitt D i ICM-beslut 3:2005, samt

att uppdra åt styrelsen att vid Chairs Forum 2006 framföra de synpunkter som framkommit i den svenska sektionens konsultationsprocess i frågan.

Svårigheter med förslaget till beslut
En uppenbar svaghet med detta förslag till beslut är att det enbart tar upp procedurfrågan och inte ger årsmötet möjlighet att fatta beslut i själva sakfrågan. Det är rimligt att anta att årsmötesdiskussioner om sakfrågor upplevs som intressantare än diskussioner om procedurfrågor. Å andra sidan betonar ICM-beslut 3, och i synnerhet den mycket försiktiga skrivningen i avsnitt D, att Amnesty inte avser ta ställning i sak förrän (tidigast) vid ICM 2007. Dessutom ger ICM-beslutet faktiskt IEC möjlighet att avstå från att fastställa Amnestys ståndpunkter om frågorna i avsnitt D, vilket kanske är klokt med tanke på hur känslig frågan är.

Ett ytterligare argument för att fokusera mer på procedurfrågan är att man i och med det undviker en alltför förvirrad diskussion på årsmötet. ICM-beslutet handlar ju ytterst om att organisationen under en längre tid ska diskutera argument för och emot att rätten till abort ska klassas som en rättighet inom Amnestys åtagande (avsnitt B i ICM-beslutet), inte om varje enskild medlems personliga uppfattning om huruvida abort är rätt eller fel.

Hur gör man frågan intressant på årsmötet?
En pedagogisk utmaning när det gäller abortfrågan på årsmötet 2006 är förstås hur man ska förklara att det bara är en del av frågeställningarna som organisationen ska diskutera nu, och att den större diskussionen snarare kommer att ske på årsmötet 2007. Eftersom frågan dessutom är komplex, bör vi utgå ifrån att kunskapsnivån bland årsmötesdeltagarna kommer att variera kraftigt. I de sammanlagt 2 timmar och 45 minuter som frågan fått på årsmötesdagordningen bör därför ingå någon form av gemensam "presentation" av abortfrågan i stort, inte enbart ICM-beslutet och styrelsens förslag. Dessutom tror vi att diskussioner måste föras i mindre grupper, där grupperna antingen diskuterar samma eller olika frågeställningar.

Ska styrelsen ha en åsikt i sakfrågan?
Denna fråga överlämnar vi naturligtvis med varm hand till styrelsen. Vi tror däremot att det kan vara intressant för medlemmarna att veta var styrelsen eller styrelsens ledamöter står i frågan, även om det kan vara svårt att avgränsa de frågeställningar som ska diskuteras av Chairs Forum och IEC 2006 från den större diskussion som ska hållas inför ICM 2007. Man kan tänka sig att styrelsens inställning i så fall meddelas redan i utskicket till årsmötesdeltagarna, där frågan om att öppna upp årsmötet för beslut ändå måste väckas, eller att styrelsen presenterar sin syn på själva årsmötet.

Förslag till beslut

att formulera förslaget till årsmötesbeslut om abortfrågan enligt underlaget ovan.