Punkt: 8. Miljöpolicy Underlag till styrelsemöte 20-21 oktober 2018

Punkt: 8. Miljöpolicy

BESLUTSUNDERLAG

Förslag till miljöpolicy

Svenska sektionen saknar för närvarande en policy som beskriver hur sekretariatet arbetar med direkta miljöfrågor kopplade till avfallshantering, energianvändning, resor och produktval, för att bidra till en hållbar utveckling. Sekretariatet har därför tagit fram ett förslag till en sådan miljöpolicy.

Styrelsen föreslås besluta

att anta föreslagen miljöpolicy.

Miljöpolicy

Amnesty International, svenska sektionen, vill bidra till en hållbar utveckling beträffande miljö, klimat, och hållbarhet.

Målet är därför att vår verksamhet ska genomsyras av miljömässig och social medvetenhet och att vi ständigt ska förbättra vårt sätt att arbeta.

Vi ser kopplingen mellan miljö och mänskliga rättigheter. När naturresurser exploateras utan hänsyn till de som är beroende av den omgivande naturen så kränks också mänskliga rättigheter. En försämrad miljö förstärker exempelvis missförhållandena genom negativ påverkan på redan missgynnade människor. Detta är frågor som Amnesty arbetar med dagligen. Därför eftersträvar vi att göra de bästa miljömässiga och etiska valen i den dagliga verksamheten.

Denna policy omfattar sekretariatet och berör enbart direkta miljöfrågor såsom avfallshantering, energianvändning, resor,produktval och placering av våra pengar. För vårt etiska och sociala hänsynstagande, se vår inköpspolicy (“Policy för etisk upphandling”).

Avfallshantering

Materialanvändning och avfallshantering sker med god resurshushållning och genom ett livscykeltänkande. Sekretariatet minimerar uppkomsten av avfall, genom att inte använda engångsprodukter när återbrukbart material är praktiskt möjligt att använda samt genom att källsortera papper, kartong, hårdplast, glas, metall och matavfall där så är möjligt. Avfall i form av elektroniska produkter och batterier returneras till företag som hanterar dessa på ett miljöriktigt sätt.

Energianvändning

Sekretariatet ska ha 100% förnybar elförsörjning och eftersträvar en låg energianvändning. Vid inköp av elkrävande utrustning väljer vi modeller med låg energianvändning.

Resor

Sekretariatet uppmuntrar klimatsmarta resor, vilket även innefattar resor till och från jobbet. Anställda har tillgång till cykelställ och duschrum. Vid tjänsteresor väljer vi i första hand det mest miljövänliga alternativet, t ex tåg framför flyg. Sekretariatet bedömer i varje enskilt fall om fysisk närvaro vid såväl svenska som internationella möten är nödvändig, och hur stor delegationen behöver vara. Sekretariatet använder sig av videokonferenssystem för icke-fysiska möten vilket minskar behovet av resor i tjänsten, såväl mellan kontoren som internationellt. I de fall då bud anlitas, väljer vi i första hand företag som använder cykelbud och miljöbilar. Vid resor med taxi väljer vi i första hand resor i miljöbil.

Produktval

Alla varor och tjänster som köps av sekretariatet skall i möjligaste mån vara miljömärkta och ekologiska.

Kapitalförvaltning

Vid förvaltning och placering av sektionens reserver eftersträvar vi miljömässiga och etiska placeringar.

Information och utbildning

Vår miljöpolicy ingår alltid som en beståndsdel när nyanställda introduceras, och samtliga anställda hålls informerade om gällande policy.

Uppföljning

Amnestys miljöarbete och efterlevnad av miljöpolicyn redovisas i årsberättelsen, med avsikt att ständigt förbättra miljöarbetet och minimera negativ påverkan på miljö och klimat. Policyn gäller tills vidare.