- Skriv ut
- Uppdaterad 08 Okt 2018
Punkt: 3.1 Tertialrapport 2 2018, ekonomi Underlag till styrelsemöte 20-21 oktober 2018
Till: Styrelsen
Från: Sekretariatet
Datum: 2018-10-05
Punkt: 3.1 Tertialrapport 2 2018, ekonomi
RAPPORT
Ekonomisk rapport för andra tertialet 2018
(3 bilagor)
Inledning
Den andra tertialrapporten innehåller ekonomiskt utfall för perioden januari till och med augusti med jämförelsetal från motsvarande period föregående år (visas inom parentes) samt mot budget för andra tertialet, budget för helåret och prognos för helåret. Kommentarerna hänför sig till större avvikelser mellan ackumulerat resultat och budget samt större avvikelser mellan helårsbudget och helårsprognos.
De ekonomiska förutsättningarna
Styrelsen har hittills fattat beslut om en intäktsbudget på 129 097 tkr och en kostnadsbudget på
140 497 tkr, vilket ger ett budgeterat underskott på 11 400 tkr. På decembermötet 2017 fattade styrelsen beslut om att sekretariatet får använda 11 400 tkr av reserverna.
Sammanfattning och översikt
De prognostiserade intäkterna landar på 126 621 tkr, vilket är 2 476 tkr under budget. Att prognosen blir lägre än budget beror till stor del på att arbetet med den nya personuppgiftslagen, GDPR - General Data Protection Regulation, som trädde i kraft den 25 maj i år tog mycket resurser i anspråk.
Andra tertialets intäkter uppgår till 86 143 (77 328) tkr, vilket är 66,73% av 2018 årets budget. Kostnaderna för motsvarande period uppgår till 86 798 (96 462) tkr, vilket är 62,34% av budget.
Det prognostiserade resultatet är, trots lägre intäkter, i linje med det budgeterade. Detta beroende på något lägre kostnader än budgeterat samt att bidraget till den internationella rörelsen blir lägre med lägre intäkter.
I bilaga 1 återfinns en sammanfattning avseende resultatet.
Resultat
-0,7 mkr | Intäkter/budget (helår)
66,73% | Intäkter/prognos (helår)
68,03% | Kostnader/budget (helår)
61,78% | Kostnader/prognos (helår)
62,34% |
Periodens intäkter
Övergripande kommentar exklusive restricted income
För det andra tertialet ligger vi totalt 5,2 mkr under intäktsbudget. Av dessa beror 1 245 tkr på lägre nyrekrytering. Vi har i år, liksom i budgeten för 2017, en del av intäktsbudgeten oallokerad. Det rör sig om 4 mkr. Dessa intäkter var ej specificerade vid budgeteringstillfället och är tänkta att komma från nya intäktskanaler eller nya satsningar på befintliga kanaler. Under våren och försommaren har mycket tid inom fundraising lagts på arbete med GDPR och vi har inte kunnat fokusera på arbete med nya satsningar. Detta är den främsta orsaken till att vi inte når budgeterade intäkter för det andra tertialet. Helårsprognosen per tertial 2 är att vi landar på 4.9 mkr under budget, exklusive restricted income.
Nya medlemmar och givare
På F2F ligger vi per andra tertialet på 42 % mot periodiserad budget (583 tkr av 1 387 tkr). Snittgåvan är över budget men antal medlemmar under. De främsta orsakerna är underbemanning i Göteborg samt en senare start än beräknat i Halland. Malmö och Stockholm har haft en bra bemanning och ett bra resultat under våren. Dock har sommaren i Stockholm gått sämre än förra året och förväntat trots fler värvare än tidigare. En orsak kan vara att gruppen var något för stor för de gruppledare som fanns i början på sommaren. Mer erfarna gruppledare kom in för sent på sommaren. Under sommaren gick Göteborg bättre, men ändå under budget och i Malmö har vi gått enligt budget. Coachning, stöd och kvalitetssäkring har inte varit optimal. Vi ser också en tendens att det blir svårare och svårare att värva på gator och torg på samma sätt som vi gjort tidigare. Helårsprognosen landar på 1 352 tkr vilket är 65% av budget.
På telefundraising ligger vi lite efter på rekrytering av nya medlemmar samt lite efter på återvärvning. Under våren hade vi en viss underbemanning då det gick trögt med rekrytering av personal. Till sommaren var vi bättre bemannade men det gick sämre än väntat. Den varma sommaren gjorde att vi hade svårt att nå dem vi ringde. Efter sommaren har vi stadiga siffror uppåt och vi hoppas att landa på runt 3 200 nya och återvärvade medlemmar för helåret (94%). I pengar blir det dock 72% när en större mängd värvas andra halvan av året.
I vårt arbete med att differentiera och bredda vår fundraising ser vi över kanaler, utvärderar och jobbar på att hitta nya lösningar. Det ger till viss del ett tapp under en period för att sedan öka mer på längre sikt. Vi hinner inte kompensera fullt ut under 2018 då mycket tid under våren gått till arbete med GDPR tillsammans med processer som tagit längre tid än väntat att få igång.
Totalt har värvning av nya medlemmar och givare gett 1 441 tkr mot budget 2 753 tkr. (1 304 tkr förra året) Helårsprognosen är 3 172 tkr mot budget 4 513 tkr (70%).
Befintliga medlemmar och givare
Det största intäktsslaget under befintliga medlemmar och givare är intäkter från medlemsavgifter och gåvor via autogiro som uppgår till 58 902 tkr mot budget 59 733 tkr, vilket är drygt 1 % under budget. Jämfört med föregående år är det en ökning med drygt 6% men 831 tkr under budget och prognosen pekar på att vi hamnar1 277 tkr under budget för helåret 2018. Anledningen till att utfallet är lägre än budgeterat beror på att budgeten lades i oktober 2017 och att vi under årets slutmånader inte rekryterade så många medlemmar som vi uppskattade i oktober (ca 1 500 färre än beräknat). Snittgåvan ligger på 83,99 kr mot budget 84 kr.
På telefundraising går uppgraderingar enligt budget och lika bra som motsvarande period förra året.
Givarbrev planerade för april och juni har prioriterats bort p.g.a. arbetet med GDPR vilket inneburit totalt 800 000 kr i minskade intäkter. Vi har redan nästan hämtat hem detta och ligger nu på 96% mot budget per T2.
WyWallet, som är vår och övriga marknadens lösning för betal-sms, läggs ner i och med GDPR, och ingen ny operatörsgemensam lösning finns. Ett nytag med ett nytt sms-nätverk pågår men under tiden tappar vi i intäkter i år.
Totalt har befintliga medlemmar och givare gett 64 142 tkr mot budget 65 397 tkr (61 444 tkr förra året). Helårsprognosen är 96 911 tkr vilket är 98,5% av budget.
Övrig fundraising exklusive restricted income
Testamenten ligger 19 % över budget (4 718 tkr mot 3 970 tkr) tack vare ytterligare intäkter från den stora testamentesgåvan 2017. Totalt ger övrig fundraising exklusive restricted income21 128 tkr mot budget 23 732 tkr. Se ovan under övergripande kommentar.
Restricted income
Restricted income är de öronmärkta intäkter som uppkommer genom de medel som sektionen sökt och erhållit från olika donatorer för att utföra projekt antingen själva eller i samarbete med andra sektioner inom Amnesty och/eller andra organisationer.
När medlen erhålles bokförs dessa först som en skuld till donatorn och varefter medlen utnyttjas intäktsförs dessa och skulden till donatorn minskar i samma takt. Frekvensen för återrapportering och summan av de utnyttjade medlen för projekten varierar något, vilket kan göra att budgetering av dessa intäkter sker med viss återhållsamhet. Utfallet för restricted income per det andra tertialet är
6 914 (69) tkr jämfört med en helårsbudget på 4 700 tkr. Då det ackumulerade resultatet redan överstiger budget är helårsprognosen för restricted income höjd till 7 000 tkr.
Amnestyfondens andel av insamlade medel
Denna post avser den del av insamlade medel som enligt avtalet om gemensam insamling tillfaller Amnestyfonden och uppgår till 7 831 (7 549) tkr, 64% av 2018 års budget och redovisas som en minskning av intäkterna i resultatrapporten. Amnestyfondens andel understiger budget eftersom de totala insamlade medlen ligger under budget.Då de totala insamlade medlen prognostiseras att bli lägre än budgeterat, sjunker även Amnestyfondens andel av medlen, prognosen är 11 815 tkr mot en budget på 12 272 tkr.
I bilaga 2 återfinns en detaljerad redovisning av intäkterna.
Periodens kostnader
De totala kostnaderna uppgår efter första tertialet till 86 798 (96 462) tkr, vilket motsvarar 61,78% av de budgeterade och 62,34% av de prognostiserade kostnaderna för hela året. De prognostiserade helårskostnaderna beräknas bli 139 224 tkr, vilket är 1 273 tkr lägre än budget. Att de prognostiserade kostnaderna inte överskrider de budgeterade beror till största delen på att det obligatoriska bidraget till det Internationella sekretariatet blir lägre när de totala intäkterna blir lägre, att sekretariatet ska få tillbaka 2 691 tkr av det frivilliga bidrag som betalades 2014 till det internationella sekretariatet och att de möbler som köps in för det aktivitetsbaserade kontoret kommer att aktiveras i balansräkningen och skrivas av under 5 år. Största orsaken till att de prognostiserade kostnaderna ändå är relativt höga är att kostnaden för arbetet med uppfyllandet av kraven i den nya personuppgiftslagen, GDPR, beräknas bli minst 1 000 tkr högre än budgeterat.
Nedan kommenteras varje kostnadsområde i den ordning som de följer i resultatrapporten.
Kostnaderna fördelas på följande mål och områden:
Mål 1: Alla känner till och kan utkräva sina rättigheter;
Mål 2: Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering;
Mål 3: Människor är skyddade under konflikter och förföljelse;
Mål 4: De som kränker mänskliga rättigheter ställs till svars;
Mål 5: Amnesty International är en större och starkare rörelse, samt på
Övrigt arbetet för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen, utvecklingskostnader, stöd till arbetet för Mänskliga Rättigheter, gemensamma kostnader och Internationella Rörelsen
Mål 1 - 4
Det totala utfallet för mål 1 - 4 är 9 134 (8 155) tkr, 2 583 tkr under budget för motsvarande period. Det är framförallt mål 2, “Mänskliga rättigheter och rättvisa åtnjuts utan diskriminering”, som understiger budget vilket beror på att merparten av kostnaderna inom området under 2018 är kopplade till aktiviteter som sker under sommar och höst 2018.
Mål 5:
Kostnaderna för det första tertialet för mål 5 ligger på 21 569(18 885) tkr, vilket är 3 205 tkr under budget. Det är främst kostnaderna för det ena delområdet inom mål 5: fundraising 20 209 (17 502) tkr, som understiger budgeten för perioden. Främsta orsaker är inställda givarbrev under våren samt ännu ej genomförda aktiviteter med tester av nya intäktskanaler och nya satsningar på befintliga kanaler (1,5 mkr). Sekretariatet räknar med att ta igen detta under hösten och landa på budget i slutet av året.
Kostnaderna 3 221 (2 877) tkr, för det andra delområdet inom inom mål 5, “Total Growth and Mobilisation” ligger under budget för perioden med 1 396 tkr. Underskridandet av budget beror på att merparten av aktiviteterna inom detta område, så som A-Day, sker under hösten.
Övrigt arbete för Mänskliga Rättigheter utanför de fem strategiska målen
Under denna rubrik återfinns de svenska kostnaderna som uppstår i samband med olika specialprojekt som till exempel de av PoskodLotteriet finansierade specialprojekten Alt click och Stoppa tortyr. Det ackumulerade utfallet uppgår till 171 (147) tkr.
Utvecklingskostnader och kostnader till stöd för arbetet med mänskliga rättigheter
Under denna rubrik ligger bland annat kostnaderna för kommunikation som ej är kopplad till enskilda kampanjer, Amnesty Press och Årsrapporten. Kostnaderna per sista augusti uppgår till 8 719 (8 469) tkr, vilket är 433 tkr under budget för perioden. Detta beror till stor del på att utförda tjänster faktureras i efterhand.
Gemensamma kostnader
De gemensamma kostnaderna uppgår för perioden till 17 420 (13 445) tkr, 66% av budget för helåret. Under denna rubrik bokförs kostnader till stöd för organisationen som till exempel kostnader för ekonomifunktionen, styrelsen, årsmötet, lokaler med mera. Området som helhet ligger något över budget för andra tertialet, vilket som redan nämnts bl.a. beror på arbetet med GDPR.
Styrelsens kostnader för det andra tertialet ligger något under budget för perioden.
Internationella rörelsen
Här återfinns alla transaktioner inom den globala rörelsen. I budgeten finns det obligatoriska bidraget till internationella sekretariatet, bidraget till Amnestys EU-kontor och de utländska kostnaderna för specialprojekt som finansieras med hjälp av öronmärkta medel från till exempel PostkodLotteriet, Stiftelsen Birgit och Stiftelsen Radiohjälpen. Utfallet för det andra tertialet 29 785 (47 362) tkr, vilket är 67% av 2018 års budget.
I bilaga 3 återfinns en detaljerad redovisning av kostnaderna.
Bilagor: