Punkt: 5. Förslag till eventuella resolutioner från svenska sektionen till GA Underlag till styrelsemöte 20-21 oktober 2018

Till: styrelsen

Från: sekretariatet

Datum: 2018-10-05

Punkt: 5. Förslag till eventuella resolutioner från svenska sektionen till GA 2019

BESLUTSUNDERLAG

Förslag på frågor att eventuellt lyfta på GA (Global Assembly) 2019

Inför Global Assembly 2019 behöver styrelsen diskutera huruvida det finns frågor som svenska sektionen bör driva internationellt just nu. I det fall styrelsen kommer fram till att det finns sådana frågor blir nästa steg att överväga ifall den/de lämpar sig bäst att föra fram i form av en motion till GA eller om det istället passar bättre att lyfta den/dessa frågor i andra internationella sammanhang såsom på det regionala forumet, tillsammans med andra sektioners ordföranden eller generalsekreterare, eller med det internationella sekretariatet.

Det är viktigt att vara medveten om att sektionen vanligen inte driver frågor om specifika MR-prioriteringar på GA då den typen av frågor vanligtvis är för operativa för det forumet. MR-prioriteringar lämpar sig bättre att diskutera vid till exempel konsultationsrundor för planer, mål och andra stora internationella processer.

Sekretariatet föreslår att svenska sektionen eventuellt inte lämnar några resolutioner till GA 2019, eftersom flera stora utvecklingsprojekt löper, och har högre prioritet, och att vi inte ser fler än eventuellt en högprioriterad fråga från svensk sida i dagsläget. Sekretariatet räknar också med att vi kommer att få ett omfattande underlag inför nästa strategiska period som den svenska sektionen behöver ta ställning till. I  arbetet inför nästa strategiska period föreslår sekretariatet att svenska sektionen fokuserar mer på den svenska planeringen och vilka prioriteringar svenska sektionen vill göra, än att lyfta fler nya frågor internationellt just nu. Detta för att kunna fokusera på att stärka engagemanget och inflytande för den svenska sektionens medlemmar samt för att säkerställa kvalitet och kopplingar till andra processer som sker (medlemsdemokrati, svenskt utredningsarbete, jämlikhetsarbetet, prioriteringar för vårt internationella arbete etc). Sekretariatet kommer att återkomma till styrelsen med förslag på sektionens planeringsprocess inför nästa strategiska period, som bland annat kommer att omfatta konsultationer med medlemmarna på årsmötet 2019.

Den fråga som sekretariatet vill undersöka lite närmare för att bedöma om det är strategiskt att lyfta till GA 2019 är frågan om globala kampanjer. Sekretariatet har tidigare föreslagit styrelsen att lyfta frågan om hur Amnesty International arbetat med globala kampanjer och driva frågan om en extern utvärdering av det globala kampanjarbetet vad gäller kostnadseffektivitet i relation till outcome. Det är högst relevant att en sådan utvärdering görs inför nästa strategiska period. Sekretariatet är just nu på ett internationellt skillshare kring kampanjer där vi försöker ta reda på var denna fråga befinner sig internationellt och kan därför i dagsläget inte avgöra huruvida detta är en fråga för en motion på GA eller inte. Vi kommer på styrelsemötet att presentera hur vi ser på det.

Sekretariatet vill också ge styrelsen en överblick över de frågor som tidigare har diskuterats som möjliga att lyfta till GA, vilka sammanfattas lite kort i bilaga 1.

Styrelsen föreslås besluta

att eftersom sekretariatet har begränsade resurser prioritera den svenska planeringsprocessen inför nya strategiska mål framför att delta i den internationella planeringsprocessen genom motioner till GA.

BILAGA 1

Frågor som tidigare har diskuterats som möjliga att lyfta till GA

Kategori A) Frågor som årsmötet har beslutat att sektionen ska driva internationellt

Kategori B) Frågor som styrelsen har lyft efter ICM 2017 (inga resolutioner fick läggas fram till GA 2018)

Kategori C) Frågor som sekretariatet tidigare har föreslagit att lyfta internationellt

Kategori D) Frågor som kvarstår från tidigare resolutioner som svenska sektionen har lagt fram eller stöttat.

Kategori A: Frågor som årsmötet har beslutat att sektionen ska driva internationellt

• § 32. Motion 2.1 (2016): Att lyfta HBTQ-perspektivet i svenska Amnesty

Årsmötet beslutar
att svenska sektionen arbetar aktivt för att internationella sekretariatet ska lägga mer fokus på HBTQI.

Svenska sektionen har tagit initiativ till en workshop på det internationella rådsmötet 2017 (ICM). Där diskuterades bland annat hur detta arbete kan utvecklas och förbättras. I uppföljningen av årsmötesbeslut till årsmötet 2018 skriver styrelsen att den anser beslutet vara genomfört.

• § 49. 3.11 (2016) Sent inkommen motion om att arbeta med Argentina

Årsmötet beslutar
attuppdra åt styrelsen att arbeta för att internationella rörelsen prioriterar arbetet mot kränkningar av mänskliga rättigheter i Argentina.

ICM-delegationen 2017 och sekretariatet har på olika sätt arbetat med detta årsmötesbeslut. Sekretariatet bedömer nu att sektionen har arbetat med beslutet på det sätt det varit möjligt men att det nu inte kommer gå att driva frågan vidare på ett framgångsrikt sätt.

• § 31. Motion 1.4: Om arbetet mot dödsstraffet

Årsmötet beslutar
att ​svenska sektionen verkar för att Amnesty International genomför en grundlig granskning
och publicerar en rapport avseende fängelseförhållandena i USA och jämförbara länder.

Det internationella sekretariatet och sektionen i USA har prioriterat att ta fram en rapport om dödsstraffet i Florida och Kalifornien. Det internationella sekretariatet följer även utvecklingen gällande kommande rättegångar för kvarvarande Guantanamofångar. Därmed anser inte sekretariatet att svenska sektionen bör driva frågan om en mer omfattande rapport på GA.

Kategori B: Frågor som styrelsen har lyft efter ICM 2017

• Problematik med lösningsfokuserade policyer

Styrelsen har tidigare diskuterat en resolution om att nya gemensamma policyer inom den internationella rörelsen alltid ska utgå från MR-kränkningar och mänskliga rättigheter (till exempel rätten till hälsa) och inte specifika lösningar (till exempel avkriminalisering). En sådan resolution skulle innebära ett stort arbete för att landa rätt, vilket sekretariatet i nuläget inte ser som prioriterat.

• Förändring av den internationella fundrasingpolicyn

Under 2016 fattade internationella styrelsen beslut om en ny fundraisingpolicy som grundar sig på analyser, bland annat rekommenderade av svenska sektionen. Policyn fastslår att Amnesty International kan ta emot statliga medel för Human Rights Education, något som svenska sektionen väljer att inte göra.

Styrelsen och sekretariatet har diskuterat att eventuellt driva en förändring av den internationella fundraisingpolicyn, men har valt att avvakta en översyn av policyn som det internationella sekretariatet skulle göra. Det finns fortfarande inget känt resultat från denna översyn. Om och när detta finns behöver styrelsen också ta ställning till om det är prioriterat att driva en förändringa av den internationella fundraisingpolicyn framför att fokusera sektionens resurser på att uppnå sektionens fundraisingmål då det är samma resurser som behöver utreda, förankra och diskutera denna fråga i sektionen som också arbetar med sektionens fundraisingverksamhet.

Kategori C: Frågor som sekretariatet tidigare har föreslagit att lyfta internationellt

• Teknik och MR

Sekretariatet har tidigare föreslagit att lyfta frågan om hur Amnesty ska ta sig an frågor som handlar om teknologi och artificiell intelligens, kopplat till mänskliga rättigheter. Sekretariatet bedömer nu att det redan är en fråga som har prioriterats av det internationella sekretariatet och som sannolikt kommer att inkluderas i nästa strategiska period. Sekretariatet ser också att det är flera andra sektioner som driver denna fråga och föreslår därför att vi förlitar oss på andras expertis eftersom vi inte har någon egen expertis på detta område.

Kategori D:  Frågor som kvarstår från tidigare resolutioner som svenska sektionen har lagt fram eller stöttat.

• Resolution om långsiktig riktning

Svenska sektionen har tidigare lagt fram en resolution om en långsiktig riktning för den internationella rörelsen. Trots givande diskussioner i beredningsgruppen uppfattade den svenska delegationen att det inte var möjligt att få igenom resolutionen och beslutade därför att dra tillbaka den. Sekretariatet anser fortfarande att det finns behov av en mer långsiktig planering för den internationella rörelsen  men bedömer inte att utsikterna att få igenom en sådan resolution är större idag än vid ICM 2015.