Punkt: 7. Beredningsform på årsmötet 2019 Underlag till styrelsemöte 20-21 oktober 2018

Datum: 2018-10-05

Punkt: 7. Beredningsform på årsmötet 2019

DISKUSSIONSUNDERLAG

Bakgrund

Svenska sektionen har under många år använt sig av beredningsgrupper för beredning av förslag och motioner till årsmötet. År 2004 användes för första gången påverkanstorg som beredningsform. Därefter återgick sektionen till att använda beredningsgrupper. År 2006 lades en utredning om årsmötets innehåll och form fram. Utredningsgruppen rekommenderade sektionen att gå över till påverkanstorg för att främja interaktivitet och göra det möjligt för fler att vara med och diskutera. Påverkanstorg har därefter använts på årsmötet sedan 2013.

Till årsmötet 2015, 2016 och 2018 har det inkommit motioner om att återgå till beredningsgrupper som beredningsform för motioner och förslag till årsmötet. Årsmötet har beslutat att ge styrelsen i uppdrag att se över möjligheterna att kombinera påverkanstorg och beredningsgrupper för att beredningen ska göras så tillgänglig för så många medlemmar som möjligt. Påverkanstorgen har också modifierats år från år med detta som utgångspunkt. Styrelsen har även beslutat att frågan om beredningsform ska ingå i demokratiöversynen. I utvärderingen av årsmötet 2018 framkommer att drygt en tredjedel av de som svarade på årsmötesutvärderingen tyckte att motionsberedningen var mindre bra eller dålig.

Vilken beredningsform som är mest lämplig är beroende av hur årsmötet är uppbyggt generellt, till exempel vilken demokratimodell som används (direktdemokrati eller representativ demokrati), om digitala lösningar används kopplade till årsmötet och även vilken typ av frågor som ska behandlas.

Då styrelsen kommer att lägga fram ett förslag om förändrad demokratimodell till årsmötet kan frågan om lämplig beredningsform behöva utredas ytterligare efter att beslut om demokratimodell har fattats.

Förslaget nedan är därför ett förslag specifikt för årsmötet 2019 som är anpassat utifrån nuvarande demokratimodell (direktdemokrati), att inga digitala lösningar används för årsmötet och utifrån de frågor vi redan nu vet kommer att behandlas på årsmötet 2019.

Förslag till beredningsform

Till årsmötet 2019 kommer styrelsen bland annat att lägga fram två förslag till beslut inom ramen för demokratiprojektet. Dels ett förslag om att införa representativ demokrati, dels ett förslag till riktlinjer och uppdrag för beredningskommittén.

Förslagen gällande motionsberedning är anpassad till karaktären av dessa förslag, men möjliggör också beredning av andra typer av förslag och motioner.

Sekretariatet föreslår en beredningsmodell som bygger på beredningsgrupper. Medlemmarna får före mötet anmäla vilken/vilka beredningsgrupper de önskar delta i. Det möjliggör att beredningsgruppernas placering i olika rum kan anpassas utifrån vilka beredningsgrupper flest medlemmar önskar delta i.

Beredningsgruppen kan tillstyrka eller avstyrka motionerna/förslagen och kan också föreslå ändringar eller tillägg. Även om beredningsgruppen avstyrker en motion/förslag måste den ställas mot avslag i plenum och protokollföras. Ändrings- och tilläggsförslag får inte strida mot motionens/förslagets huvudtanke.

Enligt förslaget kommer varje beredningsgrupp att ha:

• ett eget rum,

• en ordförande,

• förslagsställare eller annan utsedd person som föredrar förslaget/motionen,

• sakkunnig från sekretariatet,

• minst en sekreterare,

• minst en volontär som är beredd att samla in skriftliga ändringsförslag,

• möjlighet att tydligt synliggöra ursprungsförslaget och de eventuella ändrings- och/eller tilläggsförslag som deltagarna i beredningsgruppen lämnar.

Upplägg

1. Motionär/förslagsställare eller annan utsedd person presenterar förslaget.

2. Ordförande leder en diskussion om förslaget i sin helhet alternativt förslaget uppdelat i olika delar.

3. Efter avslutad diskussion (om delar av eller hela förslaget) har de som deltar i beredningsgruppen möjlighet att lägga fram ändrings- och/eller tilläggsförslag. Detta kan göras antingen muntligt eller skriftligt. Den som vill lämna sitt förslag muntligt begär ordet medan den som vill lämna sitt förslag skriftligt lämnar förslaget till en volontär som lämnar det vidare till ordföranden för beredningsgruppen som läser upp förslaget samt vem som har lämnat det.

4. Sekreteraren skriver in förslagen så att de synliggörs för hela beredningsgruppen.

5. Paus (Under pausen ser ordförande och sekreterare över texten med eventuella ändrings- och/eller tilläggsförslag)

6. Efter pausen redogör samtalsledaren för inlämnade ändrings- och/eller tilläggsförslag. Därefter röstar beredningsgruppen om vilka förändringar som ska antas av beredningsgruppen och därmed utgöra beredningsgruppens förslag till beslut.

7. Alla förslag, även de som beredningsgruppen inte antar, sparas och skrivs in i beredningsgruppens rapport.

8. Det förslag som beredningsgruppen röstar fram är det förslag som beredningsgruppen lägger fram för beslut i plenum.

Rapporter från beredningsgrupperna

Rapporterna från beredningsgrupperna kommer bara att tillgängliggöras digitalt. Årsmötesdeltagarna kommer i god tid före mötet informeras om hur de kommer att kunna ta del av rapporterna. Sekretariatet kommer under söndagen att tillhandahålla ett antal surfplattor för de medlemmar som inte har haft möjlighet att ta med sig en egen dator, surfplatta eller smartphone där de kan ta del av rapporterna.

I plenum

I plenum har röstberättigade medlemmar (inklusive ursprunglig förslagsställare/motionär) rätt att lyfta andra ändrings- och/eller tilläggsförslag (alternativt det ursprungliga förslaget) än de som beredningsgruppen gemensamt lägger fram. Dessa förslag ställs då mot beredningsgruppens förslag.

Frågor till styrelsen

• Ska styrelsens förslag rörande medlemsdemokrati till årsmötet beredas främst utifrån definierade att-satser rörande olika delar av förslaget eller ska att-satserna vara mer av karaktären “att anta förslaget” och beredningen istället utgå från skrivningar i själva texten/förslaget?

• Ska styrelsens förslag gällande demokratimodell behandlas som övriga förslag/motioner eller ska det förslaget ske i en särskild beredning utan parallella beredningsgrupper? Ska det i så fall finnas ett annat parallellt pass för dem som inte vill delta i beredningen?

• Är det önskvärt att före motionsberedningen ha ett förberedande, valbart pass, där styrelsen finns tillgänglig för att svara på eventuella frågor från medlemmarna gällande förslaget om modell för representativ demokrati? (Detta för att i så fall underlätta beredningen i en förmodad relativt stor beredningsgrupp.)

Utifrån styrelsens medskick kommer sekretariatet att presentera ett förslag till beredningsform, för förslag och motioner till årsmötet 2019, på styrelsens möte 7 mars 2019.